Najlepsze silniki: rezultaty plebiscytu International Engine of the Year 2016

Jednostka napędowa jest sercem samochodu. Jej sprawność i niezawodność decyduje o kosztach, jakie ponoszą właściciele samochodów i w dużej mierze kształtują zadowolenie z użytkowania auta. Które silniki są najlepsze?

Obraz
Źródło zdjęć: © zdjęcie producenta

/ 9Silnik o pojemności poniżej 1 litra

Obraz
© zdjęcie producenta

Jednostka napędowa jest sercem samochodu. Jej sprawność i niezawodność decyduje o kosztach, jakie ponoszą właściciele samochodów i w dużej mierze kształtują zadowolenie z użytkowania auta. Które silniki są najlepsze? Na to pytanie odpowiedzieć mogą nam rezultaty tegorocznego konkursu International Engine of the Year. Wyniki podano w kategoriach ustanowionych w zależności od pojemności skokowej oraz kilku dodatkowych.

Tryumfatorem klasy motorów o pojemności do 1 litra jest Ford. Nie ma w tym zaskoczenia. Silnik EcoBoost o pojemności 998 centymetrów sześciennych nieprzerwanie zwycięża tu od 2012 roku. W tegorocznej edycji konstrukcja uzyskała 349 punktów i pozostawiła w tyle silniki Volkswagena (999 cm3 - 223 pkt.), BMW (647 cm3 - 164 pkt.), Deneral Motors (999 cm3 - 122 pkt.), Fiat Chrysler (875 cm3 - 96 pkt.) i Renault Nissan (898 cm3 - 71 pkt.).

Litrowy, trzycylindrowy silnik Forda znajdziemy w kilku modelach tego producenta. Zasila on samochody takie jak: Fiesta, B-Max, Focus, C-Max, Grand C-Max, Mondeo, EcoSport czy Turneo Connect / Courier i występuje w odmianach o mocy 100 KM, 125 KM lub 140 KM i 170 Nm momentu obrotowego dostępnego od 1,3 do 4,5 tys. obr./min.

/ 9Silnik o pojemności od 1,0 do 1,4 l

Obraz
© zdjęcie producenta

Po raz drugi z rzędu tę kategorię zdominowała jednostka koncernu PSA. Silnik o pojemności 1,2 l dysponuje trzema cylindrami i doładowaniem. 228 punktów pozwoliło motorowi Citroena i Peugeota na wyprzedzenie BMW (1,2 l - 174 pkt.), Volkswagena (1,4 l hybryda - 154 pkt.), Fiata Chryslera (1,4 l - 108 pt.), ponownie Volkswagena (1,4 l - 102 pkt.) i volkswagenowskiego 1,4 l ACT o mocy 150 KM (97 pkt.).

Zwycięska jednostka trafia pod maski takich modeli jak: Peugeot 208 (110 KM), Peugeot 308 i 2008 (110 lub 130 KM), Peugeot 3008 i 5008 (130 KM), Citroen C3, C3 Picasso, C4 Cactus (110 KM), Citroen C4 i DS3 (110 lub 130 KM), Citroen C4 Picasso i Grand Picasso oraz DS4 (130 KM).

/ 9Silnik o pojemności od 1,4 do 1,8 l

Obraz
© zdjęcie producenta

Zdaniem międzynarodowego jury drugi rok z rzędu najlepszą konstrukcją w tej kategorii jest jednostka autorstwa BMW, która zasila model i8. Doładowany motor o pojemności 1499 cm3 dostarcza 228 spośród łącznych 362 KM hybrydowej jednostki napędowej modelu i8. Silnik bawarskiego producenta w plebiscycie uzyskał 260 pkt. I wyprzedził silnik 1,5 turbo również BMW (152 pkt.), Audi (1,8 l - 125 pkt.), Toyoty / Lexusa (1,8 l - 103 KM), BMW/PSA (1,6 l - 94 pkt.), a także Mercedesa (1,6 l - 54 pkt.).

/ 9Silnik o pojemności od 1,8 do 2,0 l

Obraz
© zdjęcie producenta

Na tę jednostkę napędową szczególną uwagę powinni zwrócić wielbiciele adrenaliny. Choć silnik opracowany przez Mercedesa i AMG nie powala pojemnością (1991 cm3), to w kwestii mocy i momentu obrotowego nie ma się czego wstydzić. 360 KM w modelach Mercedes A45 AMG i Mercedes CLA45 AMG oraz 381 KM w GLA 45 AMG to wartości zwiastujące świetną zabawę za kółkiem.

Silnik Mercedesa i AMG otrzymał w plebiscycie 209 punktów i wyprzedził konstrukcje Audi (2.0 l, 190-310 KM - 188 pkt.), Volvo (2.0 l, 407 KM - 174 pkt.), Porsche (2.0 l, 300 KM - 123 pkt.), Volvo (2.0 l, 320 KM - 109 pkt.) oraz BMW (2.0 l, 116-224 KM - 91 pkt.).

/ 9Silnik o pojemności od 2,0 do 2,5 l

Obraz
© zdjęcie producenta

Pięciocylindrowy, doładowany silnik Audi, podobnie jak w roku 2015, okazał się zwycięzcą w swojej kategorii. Jednostka stosowana jest w modelach RSQ3 (340 KM) i RS3 (367 KM), a w plebiscycie otrzymała 307 punktów.

Na dalszych miejscach znalazły się jednostki napędowe: Porsche (2,5 l, 350 KM - 204 pkt.), Forda (2,3 l, 350 KM - 164 pkt.), Mazdy (2,2 l diesel, 150 lub 175 KM - 100 pkt.), Mercedesa (2,1 l diesel hybrid, 204 lub 231 KM - 97 pkt.) oraz Forda (2,3 l, 289 lub 309 KM - 88 pkt.).

/ 9Silnik o pojemności od 2,5 do 3,0 l

Obraz
© zdjęcie producenta

Wkraczamy w strefę silników sześciocylindrowych. Według jurorów International Engine of the Year w tej kategorii najlepszą propozycją jest silnik Porsche o pojemności 3,0 l. Jednostka montowana jest w modelach 911 Carrera, 911 Carrera 4 (370 KM) oraz 911 Carrera S i 911 Carrera S4 (400 KM).

Niemiecki silnik otrzymał 252 punkty i wyprzedził konstrukcje BMW M (3,0 l, 370-500 KM - 203 pkt.), BMW (3,0 l, 306-360 KM - 178 pkt.), BMW M (3,0 l diesel, 381 KM - 137 pkt.) oraz Volkswagena (3,0 l diesel, 218-340 KM - 86 pkt.).

/ 9Silnik o pojemności od 3,0 do 4,0 l

Obraz
© zdjęcie producenta

W tej kategorii zwyciężyła ośmiocylindrowa konstrukcja Ferrari. Stosowany w modelu 488 GTB silnik o pojemności 3,9 l rozwija moc 669 KM. W plebiscycie jednostka uzyskała 395 punktów.

Na dalszych pozycjach znalazły się konstrukcje: Mercedesa (4,0 l, 421-510 KM - 206 pkt.), Porsche (4,0 l, 500 KM - 141 pkt.), Porsche (3,8 l, 430 lub 475 KM - 125 pkt.), McLarena (3,8 l, 675 KM - 122 pkt.) oraz Porsche (3,8 l, 520 lub 580 KM - 115 pkt.)

/ 9Silnik o pojemności powyżej 4 l

Obraz
© zdjęcie producenta

W najwyższej klasie pojemności również tryumfuje Ferrari. Włoski silnik o pojemności 6,3 l i mocy 780 KM, który stosowany jest w modelu F12 tdf, uzyskał 227 punktów i z dużą przewagą wygrał rywalizację. Za nim znalazły się silniki: Audi (5,2 l, 540-610 KM - 161 pkt.), Mercedesa AMG (5,5 l, 557-585 KM - 124 pkt.), BMW M (4,4 l, 560 lub 575 KM - 110 pkt.), Lamborghini (6,5 l, 700 KM - 85 pkt.) oraz General Motors (6,2 l, 585-648 KM - 82 pt.).

/ 9International Engine of the Year 2016

Obraz
© zdjęcie producenta

W rywalizacji wszystkich silników, tytuł przypadł jednostce Ferrari o pojemności 3,9 l. Włoskie V8 uzyskało 331 pkt. I wyprzedziło jednostkę napędową BMW i8 (278 pkt.), trzylitrowy, sześciocylindrowy silnik Porsche (267 pkt.), trzycylindrową jednostkę 1,2 l PSA (180 pkt.), litrowy motor Forda (157 pkt.), dwulitrowe turbo Mercedesa i AMG (136 pkt.), 3,6-litrowy moror Ferrari (107 pkt.) oraz 2,5-litrową jednostkę Audi (94 pkt.).

Źródło: International Engine of the Year
opr. Tomasz Budzik

Wybrane dla Ciebie
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła