Najlepsze silniki: rezultaty plebiscytu International Engine of the Year 2016
Jednostka napędowa jest sercem samochodu. Jej sprawność i niezawodność decyduje o kosztach, jakie ponoszą właściciele samochodów i w dużej mierze kształtują zadowolenie z użytkowania auta. Które silniki są najlepsze?
Silnik o pojemności poniżej 1 litra
Jednostka napędowa jest sercem samochodu. Jej sprawność i niezawodność decyduje o kosztach, jakie ponoszą właściciele samochodów i w dużej mierze kształtują zadowolenie z użytkowania auta. Które silniki są najlepsze? Na to pytanie odpowiedzieć mogą nam rezultaty tegorocznego konkursu International Engine of the Year. Wyniki podano w kategoriach ustanowionych w zależności od pojemności skokowej oraz kilku dodatkowych.
Tryumfatorem klasy motorów o pojemności do 1 litra jest Ford. Nie ma w tym zaskoczenia. Silnik EcoBoost o pojemności 998 centymetrów sześciennych nieprzerwanie zwycięża tu od 2012 roku. W tegorocznej edycji konstrukcja uzyskała 349 punktów i pozostawiła w tyle silniki Volkswagena (999 cm3 - 223 pkt.), BMW (647 cm3 - 164 pkt.), Deneral Motors (999 cm3 - 122 pkt.), Fiat Chrysler (875 cm3 - 96 pkt.) i Renault Nissan (898 cm3 - 71 pkt.).
Litrowy, trzycylindrowy silnik Forda znajdziemy w kilku modelach tego producenta. Zasila on samochody takie jak: Fiesta, B-Max, Focus, C-Max, Grand C-Max, Mondeo, EcoSport czy Turneo Connect / Courier i występuje w odmianach o mocy 100 KM, 125 KM lub 140 KM i 170 Nm momentu obrotowego dostępnego od 1,3 do 4,5 tys. obr./min.
Silnik o pojemności od 1,0 do 1,4 l
Po raz drugi z rzędu tę kategorię zdominowała jednostka koncernu PSA. Silnik o pojemności 1,2 l dysponuje trzema cylindrami i doładowaniem. 228 punktów pozwoliło motorowi Citroena i Peugeota na wyprzedzenie BMW (1,2 l - 174 pkt.), Volkswagena (1,4 l hybryda - 154 pkt.), Fiata Chryslera (1,4 l - 108 pt.), ponownie Volkswagena (1,4 l - 102 pkt.) i volkswagenowskiego 1,4 l ACT o mocy 150 KM (97 pkt.).
Zwycięska jednostka trafia pod maski takich modeli jak: Peugeot 208 (110 KM), Peugeot 308 i 2008 (110 lub 130 KM), Peugeot 3008 i 5008 (130 KM), Citroen C3, C3 Picasso, C4 Cactus (110 KM), Citroen C4 i DS3 (110 lub 130 KM), Citroen C4 Picasso i Grand Picasso oraz DS4 (130 KM).
Silnik o pojemności od 1,4 do 1,8 l
Zdaniem międzynarodowego jury drugi rok z rzędu najlepszą konstrukcją w tej kategorii jest jednostka autorstwa BMW, która zasila model i8. Doładowany motor o pojemności 1499 cm3 dostarcza 228 spośród łącznych 362 KM hybrydowej jednostki napędowej modelu i8. Silnik bawarskiego producenta w plebiscycie uzyskał 260 pkt. I wyprzedził silnik 1,5 turbo również BMW (152 pkt.), Audi (1,8 l - 125 pkt.), Toyoty / Lexusa (1,8 l - 103 KM), BMW/PSA (1,6 l - 94 pkt.), a także Mercedesa (1,6 l - 54 pkt.).
Silnik o pojemności od 1,8 do 2,0 l
Na tę jednostkę napędową szczególną uwagę powinni zwrócić wielbiciele adrenaliny. Choć silnik opracowany przez Mercedesa i AMG nie powala pojemnością (1991 cm3), to w kwestii mocy i momentu obrotowego nie ma się czego wstydzić. 360 KM w modelach Mercedes A45 AMG i Mercedes CLA45 AMG oraz 381 KM w GLA 45 AMG to wartości zwiastujące świetną zabawę za kółkiem.
Silnik Mercedesa i AMG otrzymał w plebiscycie 209 punktów i wyprzedził konstrukcje Audi (2.0 l, 190-310 KM - 188 pkt.), Volvo (2.0 l, 407 KM - 174 pkt.), Porsche (2.0 l, 300 KM - 123 pkt.), Volvo (2.0 l, 320 KM - 109 pkt.) oraz BMW (2.0 l, 116-224 KM - 91 pkt.).
Silnik o pojemności od 2,0 do 2,5 l
Pięciocylindrowy, doładowany silnik Audi, podobnie jak w roku 2015, okazał się zwycięzcą w swojej kategorii. Jednostka stosowana jest w modelach RSQ3 (340 KM) i RS3 (367 KM), a w plebiscycie otrzymała 307 punktów.
Na dalszych miejscach znalazły się jednostki napędowe: Porsche (2,5 l, 350 KM - 204 pkt.), Forda (2,3 l, 350 KM - 164 pkt.), Mazdy (2,2 l diesel, 150 lub 175 KM - 100 pkt.), Mercedesa (2,1 l diesel hybrid, 204 lub 231 KM - 97 pkt.) oraz Forda (2,3 l, 289 lub 309 KM - 88 pkt.).
Silnik o pojemności od 2,5 do 3,0 l
Wkraczamy w strefę silników sześciocylindrowych. Według jurorów International Engine of the Year w tej kategorii najlepszą propozycją jest silnik Porsche o pojemności 3,0 l. Jednostka montowana jest w modelach 911 Carrera, 911 Carrera 4 (370 KM) oraz 911 Carrera S i 911 Carrera S4 (400 KM).
Niemiecki silnik otrzymał 252 punkty i wyprzedził konstrukcje BMW M (3,0 l, 370-500 KM - 203 pkt.), BMW (3,0 l, 306-360 KM - 178 pkt.), BMW M (3,0 l diesel, 381 KM - 137 pkt.) oraz Volkswagena (3,0 l diesel, 218-340 KM - 86 pkt.).
Silnik o pojemności od 3,0 do 4,0 l
W tej kategorii zwyciężyła ośmiocylindrowa konstrukcja Ferrari. Stosowany w modelu 488 GTB silnik o pojemności 3,9 l rozwija moc 669 KM. W plebiscycie jednostka uzyskała 395 punktów.
Na dalszych pozycjach znalazły się konstrukcje: Mercedesa (4,0 l, 421-510 KM - 206 pkt.), Porsche (4,0 l, 500 KM - 141 pkt.), Porsche (3,8 l, 430 lub 475 KM - 125 pkt.), McLarena (3,8 l, 675 KM - 122 pkt.) oraz Porsche (3,8 l, 520 lub 580 KM - 115 pkt.)
Silnik o pojemności powyżej 4 l
W najwyższej klasie pojemności również tryumfuje Ferrari. Włoski silnik o pojemności 6,3 l i mocy 780 KM, który stosowany jest w modelu F12 tdf, uzyskał 227 punktów i z dużą przewagą wygrał rywalizację. Za nim znalazły się silniki: Audi (5,2 l, 540-610 KM - 161 pkt.), Mercedesa AMG (5,5 l, 557-585 KM - 124 pkt.), BMW M (4,4 l, 560 lub 575 KM - 110 pkt.), Lamborghini (6,5 l, 700 KM - 85 pkt.) oraz General Motors (6,2 l, 585-648 KM - 82 pt.).
International Engine of the Year 2016
W rywalizacji wszystkich silników, tytuł przypadł jednostce Ferrari o pojemności 3,9 l. Włoskie V8 uzyskało 331 pkt. I wyprzedziło jednostkę napędową BMW i8 (278 pkt.), trzylitrowy, sześciocylindrowy silnik Porsche (267 pkt.), trzycylindrową jednostkę 1,2 l PSA (180 pkt.), litrowy motor Forda (157 pkt.), dwulitrowe turbo Mercedesa i AMG (136 pkt.), 3,6-litrowy moror Ferrari (107 pkt.) oraz 2,5-litrową jednostkę Audi (94 pkt.).
Źródło: International Engine of the Year
opr. Tomasz Budzik