Najlepsze auta sportowe w historii

None

Obraz

/ 11Top 10 sportowych modeli hatchback

Obraz
© zdjęcie producenta

Dzięki pomocy czytelników brytyjski magazyn branżowy Autocar rozstrzygnął plebiscyt o tytuł najlepszego sportowego modelu hatchback w historii. Pierwsze miejsce przypadło w udziale pewnej włoskiej marce, ale zacznijmy od końca...

/ 11<b>10. Renault Clio Williams:</b> 4,9 proc. głosów

Obraz
© Wikipedia

Clio dostało przydomek Wlliams na cześć zespołu Formuły 1 - Williams F1. Najciekawsze jest to, że ten krewki maluszek nie miał właściwie nic wspólnego ze stajnią Williamsa, poza nazwą oczywiście. Cały bajer polegał na tym, że pierwsza i pierwotnie ostatnia seria miała mieć jedynie 400 numerowanych egzemplarzy. Oryginalnie auto zostało wyposażone w 2-litrowy, 150-konny silnik, który rozpędzał je do zawrotnej prędkości 217km/h.

/ 11<b>9. VW Golf GTi 16v (II generacja):</b> 5 proc. głosów

Obraz
© zdjęcie producenta

Kompaktowy Volkswagen II generacji w kultowej odmianie GTi na rynku pojawił się pod koniec 1985 roku. Golf II GTi napędzany był silnikiem szesnastozaworowym o pojemności 1,8-litra. Na początku w ofercie była tylko wersja pozbawiona katalizatora, która osiągała moc 139 KM. Moment obrotowy wynoszący 155 Nm pozwalał rozpędzić się do pierwszej "setki" w czasie 8,5 sekundy, a na niemieckiej autostradzie pomknąć nawet 208 km/h.

/ 11<b>8. Peugeot 306 GTi-6:</b> 5,4 proc. głosów

Obraz
© Wikimedia - Andrew Eaton/CC

Peugeot 306 zadebiutował w 1993 r. jako następca modelu 309. Samochód ten miał powtórzyć sukces modelu 205, dlatego również w jego projektowanie zostali zaangażowani specjaliści Pininfariny. Wersja GTi-6 została zaprezentowana w roku 1996. Samochód został wyposażony w 2-litrowy, szesnastozaworowy silnik, który generował 167 KM mocy i 196 Nm momentu obrotowego. W połączeniu z 6-stopniową skrzynią biegów GTi-6 mógł rozpędzić się do 217 km/h. Oczywiście jak na sportową wersję przystało, był on dostępny tylko jako 3-drzwiowy hatchback.

/ 11<b>7. Seat Leon Cupra R (I generacja):</b> 5,7 proc. głosów

Obraz
© zdjęcie producenta

Cupra R to najmocniejsza odmiana Leona, którego pierwsza generacja zadebiutowała w 1999 r., a sześć lat później zastąpiona została przez kolejną odmianę. Topowa wersja Leona posiadała silnik 1.8 Turbo, który początkowo generował 210 KM, a następnie 225 KM. Moment obrotowy 270 Nm pozwalał rozpędzić auto od 0 do 100 km/h w 7,2 s, a następnie zatrzymać wskazówkę prędkościomierza na 237 km/h. Wszystko to potwierdza, że Seat Leon Cupra R słusznie zwany jest zawodowcem.

/ 11<b>6. Honda Civic Type R I generacja:</b> 5,8 proc. głosów

Obraz
© zdjęcie producenta

Type R I to usportowiona odmiana Hondy Civic VI generacji. Pod maską kompaktowego Japończyka znalazła się jednostka o pojemności 1,6-litra DOHC VTEC osiągająca moc 185 KM i 160 Nm momentu obrotowego. Ten czterocylindrowy motor wyposażony w zmienne fazy rozrządu znany jest z zamiłowania do wysokich obrotów. Świadczy o tym chociażby moc maksymalna osiągana dopiero przy 8200 obr./min.

/ 11<b>5. Ford Escort Cosworth:</b> 6,5 proc. głosów

Obraz
© zdjęcie producenta

Wersja Cosworth to sportowa odmiana Escorta. Charakterystyczny dla tej wersji jest potężny tylny spoiler. Jednak najważniejsze jest to, czego nie widać na pierwszy rzut oka. Oczywiście chodzi o serce Coswortha - 2-litrowy turbodoładowany silnik generujący seryjnie 220 KM oraz 310 Nm momentu obrotowego. Maksymalna prędkość to 237 km/h, a pierwsza "setka" jest osiągalna już w 5,7 sekundy. Ponadto napęd 4x4 i nic dziwnego, że tak wyposażony Escort gościł na rajdzie Monte Carlo, czy na Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Świata. Produkcja Coswortha zakończyła się w 1996 r. w związku z nowymi regulacjami Unii Europejskiej dotyczącymi poziomu hałasu dla silników samochodowych.

/ 11<b>4. VW Golf GTi (I generacja):</b> 6,8 proc. głosów

Obraz
© zdjęcie producenta

Kiedy w 1976 roku pierwszy raz pojawiły się trzy magiczne literki - GTI, świat motoryzacji oszalał. Na rynku pojawił się bowiem samochód, jakiego nigdy wcześniej nie było. Auto, które rozpoczęło całkiem nową erę motoryzacji. Golf I GTI, bo o nim tu mowa miał wszytko to czego można było oczekiwać od auta sportowego - reflektory z żarówkami halogenowymi, wycieraczkę tylnej szyby, szerokie opony, poprzeczne stabilizatory, poszerzone nadkola, sportową kierownicę, obrotomierz, wskaźnik ciśnienia oleju i fotele kubełkowe. Dodatkowo 110KM pod maską. Dzięki 780 kg masy całkowitej auto potrafiło czynić cuda. 140 Nm momentu obrotowego pozwalało osiągnąć pierwszą "setkę" w 9,6 sekundy.

/ 11<b>3. Ford Focus RS (I generacja):</b> 7,7 proc. głosów

Obraz
© zdjęcie producenta

RS to najmocniejsza, usportowiona wersja Forda Focusa, która zadebiutowała w 2002 r. jako następca Escorta RS Cosworth. Najmocniejszy Focus został obdarzony turbodoładowaną jednostką o pojemności 2.0 litra. Silnik produkuje 212 KM i 310 Nm. Czas potrzebny na rozpędzenie się od 0 do 100 km/h to 6,3 sekundy, a prędkość maksymalna, jaką możemy uzyskać wynosi 232 km/h.

10 / 11<b>2. Peugeot 205 GTi 1.6:</b> 7,9 proc. głosów

Obraz
© Wikimedia

Kiedy w Polsce szczytem marzeń był mały, ewentualnie duży fiat, nad Sekwaną młodzi ludzie zaczynali swoje motoryzacyjne marzenia od gorących i mocnych jak kawa hatchbacków (tzw. hot-hatch). Podbój europejskich dróg ten niewielki zgrywus rozpoczął jeszcze w 1984 roku. Pomysłowi Francuzi specjalnie dla tego modelu zaprojektowali całkiem nowy sinik o pojemności 1,6-litra, który w początkowej fazie produkcji rozwijał moc 105KM.

11 / 11<b>1. Lancia Delta Integrale:</b> 14,3 proc. głosów

Obraz
© zdjęcie producenta

Kultowa Lancia Delta Integrale, która może pochwalić się niejednym sukcesem na arenie sportowej, jest jednocześnie najstarszym autem w rankingu Top-10 według Autocar. Jego nadwozie zaprojektował Giorgio Giugiaro, a premiera odbyła się w 1979 roku. Na najmocniejszą wersję trzeba było jednak poczekać jeszcze 10 lat. Model HF integrale 16V dysponował 2-litrowym, turbodoładowanym silnikiem o mocy 200 KM i momencie obrotowym 298 Nm. Wskazówka prędkościomierza potrzebowała zaledwie 5,7 s, aby dotrzeć do 100 km/h, a zatrzymywała się na 220 km/h. Samochód dysponował napędem na cztery koła i występował najczęściej w kolorze czerwonym zwanym rosso.

Źródło: Samar

Wybrane dla Ciebie
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy