Wybór akumulatora
Na to, jaki akumulator wybieramy, wpływają takie czynniki jak rodzaj (benzyna lub diesel) i pojemność silnika (im większa, tym więcej prądu potrzeba do uruchomienia auta), liczba urządzeń elektrycznych czy obecność systemu start/stop. W przypadku nieco starszych aut wystarczy standardowy ołowiowo-kwasowy. Jeśli jednak mamy samochód nowszy, w którym zapotrzebowanie na prąd jest większe (choćby poprzez obecność elektrycznych szyb, podgrzewanych lusterek czy elektrycznej regulacji foteli), a do tego wspomaga nas wspomniany system start/stop, to musimy pomyśleć o akumulatorach AGM (Absorbent Glass Matt) lub EFB (Enhanced Flooded Battery). Jeśli nie mamy pewności, jaki typ akumulatora znajduje się w naszym samochodzie, lepiej o pomoc poprosić eksperta.
Niejednokrotnie może się także okazać, że wraz z wymianą akumulatora konieczne będzie wprowadzenie pewnych zmian w komputerze auta, co często wiąże się z wizytą w profesjonalnym warsztacie - szczególnie w przypadku samochodów z systemem zarządzania energią.
Należy pamiętać o tym, że mimo identycznych podstawowych parametrów, urządzenia te wcale nie zawsze muszą sprawować się tak samo. Sprawdzili to eksperci z niemieckiego Towarzystwa Nadzoru Technicznego GTÜ testując 10 modeli akumulatorów o pojemności od 70 do 75 Ah, które najczęściej stosuje się w samochodach kompaktowych.
Testy przeprowadzono oddzielnie dla akumulatorów ołowiowo-kwasowych, AGM i EFB. W każdej z grup wyłoniono jednego zwycięzcę, który zdobył najwięcej punktów. Pod uwagę brano kategorie takie jak pojemność, zachowanie podczas startu po 12-godzinnym postoju przy -20 stopniach Celsjusza, sprawność po głębokim rozładowaniu, łatwość eksploatacji oraz koszty.