Najlepsze akumulatory - ranking GTU
Należy pamiętać o tym, że mimo identycznych podstawowych parametrów, urządzenia te wcale nie zawsze muszą sprawować się tak samo.
Parametry akumulatora
Kierowcy akumulatorem interesują się najczęściej dopiero w przypadku, kiedy auta nie da się uruchomić. Wtedy może się okazać, że urządzenie odmówiło posłuszeństwa ze względu na słaby stan techniczny uniemożliwiający dalszą pracę. Jeśli było ono prawidłowo użytkowane, dzieje się to najczęściej po 5-6 latach od zakupu. Ponowne ładowanie może pomóc jedynie doraźnie. W większości przypadków akumulator trzeba wymienić.
Liczba produktów tego rodzaju dostępnych na rynku może przyprawić o ból głowy. Mimo tego, że asortyment jest szeroki, należy pamiętać o tym, że nie każdy akumulator będzie pasować do naszego auta. Podczas wybierania konkretnego modelu, należy sugerować się parametrami poprzedniego – pojemnością wyrażoną w amperogodzinach (Ah) i natężeniem prądu rozruchowego podanym w amperach (A). W przeciwnym razie możemy doświadczyć problemów z ładowaniem oraz uruchomieniem samochodu.
Jeśli chcemy porównywać parametry kilku modeli, koniecznie musimy zwrócić uwagę na normy według których podane są wartości natężenia prądu rozruchowego. Spotkać można standard IEC (starsza norma europejska), DIN (niemiecka), EN (europejska) i SAE (amerykańska). Wartości obliczane według IEC i DIN są do siebie stosunkowo zbliżone. Z kolei te liczone na podstawie SAE i EN są od nich o ok. 1,4-1,7 razy wyższe i też różnią się od siebie.
Wybór akumulatora
Na to, jaki akumulator wybieramy, wpływają takie czynniki jak rodzaj (benzyna lub diesel) i pojemność silnika (im większa, tym więcej prądu potrzeba do uruchomienia auta), liczba urządzeń elektrycznych czy obecność systemu start/stop. W przypadku nieco starszych aut wystarczy standardowy ołowiowo-kwasowy. Jeśli jednak mamy samochód nowszy, w którym zapotrzebowanie na prąd jest większe (choćby poprzez obecność elektrycznych szyb, podgrzewanych lusterek czy elektrycznej regulacji foteli), a do tego wspomaga nas wspomniany system start/stop, to musimy pomyśleć o akumulatorach AGM (Absorbent Glass Matt) lub EFB (Enhanced Flooded Battery). Jeśli nie mamy pewności, jaki typ akumulatora znajduje się w naszym samochodzie, lepiej o pomoc poprosić eksperta.
Niejednokrotnie może się także okazać, że wraz z wymianą akumulatora konieczne będzie wprowadzenie pewnych zmian w komputerze auta, co często wiąże się z wizytą w profesjonalnym warsztacie - szczególnie w przypadku samochodów z systemem zarządzania energią.
Należy pamiętać o tym, że mimo identycznych podstawowych parametrów, urządzenia te wcale nie zawsze muszą sprawować się tak samo. Sprawdzili to eksperci z niemieckiego Towarzystwa Nadzoru Technicznego GTÜ testując 10 modeli akumulatorów o pojemności od 70 do 75 Ah, które najczęściej stosuje się w samochodach kompaktowych.
Testy przeprowadzono oddzielnie dla akumulatorów ołowiowo-kwasowych, AGM i EFB. W każdej z grup wyłoniono jednego zwycięzcę, który zdobył najwięcej punktów. Pod uwagę brano kategorie takie jak pojemność, zachowanie podczas startu po 12-godzinnym postoju przy -20 stopniach Celsjusza, sprawność po głębokim rozładowaniu, łatwość eksploatacji oraz koszty.
Akumulatory ołowiowo-kwasowe
W kategorii akumulatorów ołowiowo-kwasowych zwyciężył model Intact Premium Power PP 78 MF o pojemności 74 Ah – zdobył 336 punktów na 500 możliwych do uzyskania. Urządzenie to nie wyróżniało się niczym na tle konkurencji – w kategoriach zachowanie podczas zimnego startu oraz sprawność po głębokim rozładowaniu, zwycięski akumulator uzyskał nawet nieznacznie gorsze noty od zdobywcy drugiego miejsca.
Intact Premium Power PP 78 MF był jednak najtańszym akumulatorem w całym zestawieniu. W Niemczech kosztuje 109 euro. Niestety urządzenie nie jest dostępne w Polsce.
Pozostała klasyfikacja wygląda następująco:
Bosch S4 008 S4 008/0092S40080 74 Ah
punkty: 330/500
cena: 129 euro (w Polsce od 309 zł)
Varta Blue Dynamic E11/574.012.068 74 Ah
punkty: 312/500
cena: 192 euro (w Polsce od 315 zł)
Moll M3 Plus K2 83075 75 Ah
punkty: 303/500
cena: 148 euro (w Polsce od 415 zł)
Akumulatory EFB
Zwycięzcą kategorii akumulatorów typu EFB okazał się produkt firmy Moll – Start/Stop EFB 82070/570 E00076 70Ah. Urządzenie zdobyło 329 punktów na 500. Po zsumowaniu punktów, zwycięski akumulator wyprzedził konkurencję we wszystkich kategoriach branych pod uwagę. Cenowo uplasował się w centrum rankingu urządzeń typu EFB. W Niemczech ten akumulator kosztuje 183 euro (w Polsce od 440 zł).
Pozostała klasyfikacja wygląda następująco:
Bosch EFB S5 E08/0092S5E080 70 Ah
punkty: 289/500
cena: 201 euro (w Polsce od 425 zł)
Banner Running Bull Start/Stop EFB 57000 70 Ah
punkty: 283/500
cena: 130 euro (w Polsce od 450 zł)
Akumulatory AGM
Z trzech akumulatorów typu AGM przetestowanych przez Towarzystwo Nadzoru Technicznego GTÜ, pierwsze miejsce zajął model Varta Start-Stop Plus AGM E39/570.901.076 70 Ah. Zwycięzca uzyskał 455 punktów na 500. Przewaga nad zdobywcą drugiego miejsca była jednak minimalna i wyniosła zaledwie 1 punkt. Akumulator Varty nie wygrał we wszystkich kategoriach. Sprawność po głębokim rozładowaniu oceniono na 2 punkty mniej niż w przypadku drugiego modelu (58 vs 60 punktów). Cena zwycięskiego akumulatora to w Niemczech aż 353 euro (w Polsce od 670 zł).
Pozostała klasyfikacja wygląda następująco:
Intact Start-Stop-Power AGM 760 Start-Stop 70 Ah
punkty: 454/500
cena: 168 euro (w Polsce niedostępny)
Exide Micro Hybrid AGM EK 700 70 Ah
punkty: 424/500
cena: 213 euro (w Polsce od 588 zł)
Źródło: Towarzystwo Nadzoru Technicznego GTÜ
mp/sj/sj, moto.wp.pl