Najdroższe kolekcjonerskie samochody świata

O tym jaką cenę osiągnie dany samochód decyduje jego wyjątkowość, wielkość produkcji, wygląd, historia i to, czy dany model uchodzi za kultowy w świecie motoryzacji

Obraz
Źródło zdjęć: © RM Auctions

/ 1010. Ferrari 250 GT SWB California Spyder (1961 r.)

Obraz
© RM Auctions

Kolekcjonerzy starych samochodów są w stanie zapłacić ogromne sumy za najciekawsze modele. O tym, jaką cenę osiągnie dany samochód, decyduje jego wyjątkowość, wielkość produkcji, wygląd, historia i to, czy dany model uchodzi za kultowy w świecie motoryzacji.

Na 10. miejscu wśród najdroższych samochodów znajduje się klasyczny roadster Ferrari. Model 250 GT Spyder we wszystkich swoich wersjach osiąga wysokie ceny, a jego "krótka" odmiana z 1961 roku to piękny klasyk, który cieszy się uznaniem nie tylko z powodu stylistyki, ale też silnika V12 o pojemności 3 l, który dostarcza aż 280 KM. Na początku lat 60. był to jeden z najbardziej imponujących kabrioletów na świecie, ale też jeden z rzadziej spotykanych - powstało 55 sztuk.

Egzemplarz, który w 2008 roku kupił brytyjski DJ radiowy i prezenter telewizyjny Chris Evans, w momencie zakończenia aukcji stał się najdroższym samochodem na świecie. O wyjątkowo wysokiej cenie zadecydowała też historia auta, którego pierwszym właścicielem był słynny aktor James Coburn.

Cena: 10,9 mln dolarów.

/ 109. Ford GT40 Gulf/Mirage Lightweight Racing Car (1968 r.)

Obraz
© RM Auctions/Pawel Litwinski

Legenda głosi, że Ford chciał kupić Ferrari, jednak Enzo się na to nie zgodził. W odpowiedzi Amerykanie stworzyli model GT40, który przez lata dominował wyścigi długodystansowe i pokazał włoskiej marce, że również w USA potrafią robić szybkie samochody. Na aukcji w 2012 roku sprzedano część tej historii - pierwszy egzemplarz Forda GT40 w kultowych barwach firmy Gulf. Samochód ten, jeszcze jako Mirage, zadebiutował i wygrał w 1967 roku na torze w Spa, a za kierownicą zasiadły takie legendy wyścigów jak Jacky Ickx i Dick Thompson. Natomiast już jako Ford GT40 zwyciężył na torze Monza w 1968 roku.

Zlicytowany egzemplarz to prawdziwie wyścigowa maszyna. We wnętrzu spartańska, napędzana silnikiem V8 o mocy 440 KM. Jest to jeden z trzech wyprodukowanych i z dwóch, które przetrwały do dziś, lekkich modeli - zastosowano w nim elementy z włókna węglowego. Egzemplarz, który osiągnął rekordową cenę, występował też w filmie "Le Mans" nakręconym przez Steve'a McQueena.

Cena: 11 mln dolarów.

/ 108. Ferrari 250 GT LWB California Spyder (1960 r.)

Obraz
© Gooding & Company

Kolejna pozycję zajmuje jeszcze jeden kabriolet Ferrari z rodziny 250 GT. Tym razem jest to model z dłuższym rozstawem osi (2600 mm). Podobnie jak w nieco tańszym egzemplarzu, również w tym pod maską znalazł się 3-litrowy silnik V12 - w tej wersji o mocy 270 KM. O wygodę jazdy i osiągi dba 4-biegowa skrzynia, hamulce bębnowe i zawieszenie łączące sport z komfortem. Sprzedany na aukcji egzemplarz ma pełną historyczną dokumentację, a od 1979 roku miał jednego właściciela.

Cena: 11,275 mln dolarów.

/ 107. Mercedes-Benz von Krieger 540K Special Roadster (1936 r.)

Obraz
© Gooding & Company

Najdroższy drogowy Mercedes pochodzi z 1936 roku i należał do 19-letniego Henninga, brata baronowej Giseli von Krieger. II wojna światowa zmusiła niemieckie rodziny szlacheckie do ucieczki z kraju. Wyjątkowy Mercedes razem z rodziną von Krieger został przewieziony do USA, a tam od 1959 do 1989 roku stał w garażu. Piękne niemieckie auto trafiło na aukcję w Pebble Beach w 2012 roku, gdzie zostało sprzedane za bardzo wysoką jak na Mercedesa kwotę.

Cena: 11,77 mln dolarów.

/ 106. Ferrari 340/375 MM Berlinetta 'Competizione' by Pinin Farina (1953 r.)

Obraz
© RM Auctions/Hardy Mutschler

Jest to jedno z trzech identycznych Ferrari, które wystartowało w 24-godzinnym wyścigu w Le Mans w 1953 roku. Egzemplarz ten startował też w innych słynnych wyścigach jak 24 godziny w Spa i Carrera Panamericana oraz wygrał 12-godzinny wyścig Pescara. Był to też jedyny samochód fabrycznego zespołu, którym jeździło trzech mistrzów świata Formuły 1 - Mike Hawthorn, Alberto Ascari i Giuseppe Farina. Pod maską znalazł się silnik V12 o pojemności 4,5 l, który dostarcza 340 KM. Wyścigowe zwycięstwa były możliwe dzięki 4-biegowej skrzyni, nowoczesnemu jak na swoje czasy zawieszeniu i lekkiemu nadwoziu.

Cena: 12,7 mln dolarów.

/ 105. Ferrari 250 Testa Rossa (1957 r.)

Obraz
© RM Auctions/Darin Schnabel

W 2009 roku rekordzistą stało się wyścigowe Ferrari 250 Testa Rossa z 1957 roku. Silnik V12 o pojemności 3 l wyposażony w 6 gaźników dostarcza 300 KM. Cały samochód to konstrukcja typowo wyścigowa, która została stworzona pod nadzorem Enzo Ferrari pozwoliła włoskiej ekipie zwyciężyć w takich wyścigach jak Le Mans. Udało się to w 1958 roku, kiedy to Ferrari wygrało też całą serię mistrzostw samochodów sportowych. Zlicytowany w 2009 roku egzemplarz był czwartym wyprodukowanym Ferrari 250 Testa Rossa i drugim, który trafił do prywatnego klienta.

Nieco ponad dwa lata po sprzedaży czarnego Ferrari 250 Testa Rossa o numerze nadwozia 0714, pod młotek trafił pierwszy egzemplarz tego modelu o numerze 0666. Niestety samochód ten miał mało szczęścia i podczas swojego debiutu w 1957 roku uległ awarii silnika. Egzemplarz ten nawet nie wystartował w wyścigu w Le Mans. Jedna jako pierwszy prototyp jest dzisiaj bardzo łakomym kąskiem dla kolekcjonerów, stąd jego niezwykle wysoka cena.

Ceny: 12,1 mln i 16,39 mln dolarów.

/ 104. Ferrari 275 GTB/4 N.A.R.T. Spyder by Scaglietti (1967 r.)

Obraz
© RM Auctions/Darin Schnabel

Kultowy, produkowany przez lata w wielu odmianach model 250 w 1964 roku został zastąpiony przez 275. Mimo krótkiej produkcji (do 1968 roku powstało 970 samochodów w różnych nadwoziach) pojawił się w kilku wyjątkowych odmianach. Najbardziej poszukiwaną z nich jest kabriolet N.A.R.T., sprzedawany tylko u jednego amerykańskiego dilera i powstał w 10 egzemplarzach. Najdroższy z nich został sprzedany 17 sierpnia 2013 roku. Samochód ten od nowości należał do jednego właściciela i choć nie był używany codziennie, to właściciele cały czas o niego dbali i regularnie nim jeździli.

Cena: 27,5 mln dolarów.

/ 103. Mercedes-Benz W196R (1954 r.)

Obraz
© Bonhams

Podczas aukcji odbywającej się w 2013 roku na Goodwood Festival of Speed, sprzedany został wyścigowy Mercedes W196R, którym jeździł sam Juan Manuel Fangio. Mercedes W196R to odmiana W196, charakteryzująca się odkrytymi kołami, stosowana na krętych torach. Bolid ten to prawdziwy kamień milowy w dziedzinie sportu motorowego oraz ważny kawałek w historii Formuły 1. Rozwijany przez inżynierów Mercedesa wprowadził do wyścigów takie rozwiązania techniczne jak: wtrysk paliwa (wcześniej wykorzystywano gaźnik), a także rozrząd desmodroniczny, w którym do zamykania zaworów nie stosuje się sprężyn zamykających - rolę tę przejmuje wałek rozrządu. W latach 1954-1955 obie odmiany przyczyniły się do wygrania przez Mercedesa 9 z 12 wyścigów, w których startowały jego samochody.

Cena: 29,65 mln dolarów.

/ 102. Ferrari 250 GTO

Obraz
© exfordy/CC BY 2.0

Wśród najdroższych samochodów na świecie najwięcej znajdziemy przedstawicieli Ferrari. Jednym z najbardziej kultowych modeli tej marki jest 250 GTO. W latach 1962-1964 wyprodukowano 39 egzemplarzy tego wyścigowego pojazdu. Debiut tego auta miał miejsce podczas 12-godzinnego wyścigu w Sebring, a za kierownicą zasiadł mistrz świata Formuły 1 Phill Hill. Przez wszystkie 3 lata Ferrari 250 GTO zdobywało mistrzostwo świata w swojej klasie. Połączenie klasycznej włoskiej stylistyki z silnikiem V12 o pojemności 3 l i mocy 300 KM, dały efekt w postaci samochodu niezwykle poszukiwanego przez kolekcjonerów. Oprócz 33 podstawowych modeli, powstały też 3 z większym 4-litrowym silnikiem oraz 3 ze zmodyfikowanym nadwoziem. Wśród najdroższych samochodów w historii znajdują się aż trzy egzemplarze 250 GTO.

Ceny: 15,7 mln, 17,7 mln i 32,1 mln dolarów.

10 / 101. Bugatti 57S Atlantic (1936 r.)

Obraz
© Thesupermat/CC BY-SA 3.0

Powstał jeden model koncepcyjny i cztery produkcyjne, a do dzisiaj przetrwały jedynie dwa egzemplarze Bugatti 57S Atlantic. Ten wyjątkowy model był najbardziej nowoczesnym i efektownym przedwojennym samochodem. Swój wyjątkowy wygląd z nitowanym nadwoziem samochód zawdzięcza koncepcyjnemu modelowi, który był stworzony ze stopu magnezu znanego jako Elektron. Wersja produkcyjna była wykonana z tańszego aluminium, ale zdecydowano się na pozostawienie charakterystycznych "irokezów". Piękna stylistyka, wysoka cena i rewelacyjne osiągi oznaczały, że był to samochód dla wybranych. Nie inaczej jest dzisiaj. Jeden z oryginalnych istniejących do dziś egzemplarzy (czarny) jest w rękach Ralpha Laurena. Natomiast drugi został w 2010 roku kupiony przez amerykańskie Mullin Automotive Museum znajdujące się w Kalifornii. Dokładna cena, za jaką sprzedano ten samochód, nie została nigdy podana. Warto zauważyć też, że istnieje wiele kopii tego modelu, nieraz zbudowanych na bardziej popularnych odmianach Typu 57.

Cena: 30-40 mln dolarów.

sj/tb/sj, moto.wp.pl

Wybrane dla Ciebie
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła