Najbardziej wartościowe marki motoryzacyjne. Ranking BrandZ 2018

Obraz
Źródło zdjęć: © East News | Marek Zajdler

/ 11Ranking BrandZ 2018

Obraz
© East News | Marek Zajdler

Które marki są dziś rekinami w motoryzacyjnym świecie i mają świetne perspektywy na przyszłość? Na to pytanie odpowiada ranking BrandZ opracowany przez Kantar Millward Brown. Oto pierwsza dziesiątka.

/ 1110. Volkswagen

Obraz
© Materiały prasowe

W oczach analityków niemiecki gigant podnosi się po krachu związanym z aferą spalinową. W porównaniu z sytuacją sprzed roku wartość Volkswagena wzrosła 0,9 mld dolarów - do 6 mld dolarów - co pozwoliło na zajęcie dziesiątego miejsca. Skandal wpłynął na decyzje zakupowe w mniejszym stopniu niż sądzono. W 2017 r. VW sprzedał na całym świecie 6,23 mln aut i ustanowił tym swój rekord. Niemcy ostatnio mocno akcentują swoje zaangażowanie w samochody o napędzie elektrycznym, co może przynieść dalszy wzrost wartości marki. Droga przed nią wciąż daleka. W rankingu na 2015 r. została ona określona na 9,3 mln dolarów.

/ 119. Suzuki

Obraz
© Materiały prasowe

Wartość Suzuki wynosi obecnie 6,38 mld dolarów. Od października 2016 r. Suzuki ogrzewa się w cieple potęgi swojego biznesowego partnera, czyli Toyoty. Obydwie marki łączą siły, by pracować nad rozwiązaniami związanymi z ekologią i informatyką w motoryzacji. Kilka dni temu firmy porozumiały się w kwestii wzmocnienia swojej obecności na indyjskim rynku, a w planach Japończyków jest także Afryka.

/ 118. Tesla

Obraz
© Materiały prasowe

Mimo kłopotów z produkcją Modelu 3 i rosnącej konkurencji Testa zajęła ósme miejsce zestawienia z wartością określoną na 9,42 mld dolarów. Warto zaznaczyć, że w ubiegłorocznym zestawieniu było to 5,9 mld dolarów. Być może na wartość marki wpływ mają także inne przedsięwzięcia Elona Muska, w przypadku których milioner nie musi narzekać na brak powodzenia.

/ 117. Audi

Obraz
© Materiały prasowe

Kolejna z marek Volkswagena może już czuć na plecach oddech Tesli. Według Kantar Millward Brown Audi warte jest obecnie 9,63 mld dolarów. Wartość ta wzrosła względem ubiegłego roku zaledwie o 3 proc. Sytuację poprawić mogą jednak przyszłe premiery – takie jak imponujące Q8.

/ 116. Nissan

Obraz
© Materiały prasowe

Wartość japońskiej marki to 11,43 mld dolarów i w ciągu roku zwiększyła się ona o 1 proc. Z europejskiej perspektywy może wydawać się, że w aliansie Renault i Nissana to pierwsza z tych marek jest silniejsza. Globalnie jest jednak zupełnie odwrotnie. Warto pamiętać też, że luksusowe Infiniti to również biznesowe dziecko Nissana.

/ 115. Honda

Obraz
© Materiały prasowe

Wartość tej japońskiej marki określana jest na 12,7 mln dolarów i w ciągu roku wzrosła o 4 proc. Dziś Honda to nie tylko niezawodne samochody do miasta, ale też supersportowy NSX, Clarity z ogniwami paliwowymi czy przyszłościowy Sports EV Concept.

/ 114. Ford

Obraz
© Materiały prasowe

Jedyna w tym zestawieniu amerykańska marka warta jest 12,74 mld dolarów. W porównaniu z ubiegłorocznym zestawieniem wycena Forda spadła o 2 proc. Ciekawe, jak na wartość Forda wpłynie tegoroczna deklaracja marki o tym, że w USA zamierza się skupić głównie na SUV-ach.

/ 113. BMW

Obraz
© Materiały prasowe

Pierwszą trójkę otwiera bawarska firma, która według BrandZ warta jest 25,62 mld dolarów. To o 4 proc. więcej niż w rankingu na rok 2017. Nie należy spodziewać się spadku, ponieważ niemiecki producent pobił w ubiegłym roku swój rekord sprzedaży i wyraźnie zaznacza swoją obecność w segmencie aut elektrycznych.

10 / 112. Mercedes

Obraz
© Materiały prasowe

Warty 25,68 mld dolarów Mercedes to ikona wśród samochodów dla wymagających i bogatych klientów. Wartość marki w ciągu roku wzrosła o 9 proc. Nic w tym dziwnego. Jeśli prezentuje się takie perełki jak Vision Mercedes-Maybach 6 Cabriolet, to należy spodziewać się zaostrzenia apetytów potencjalnych klientów.

11 / 111. Toyota

Obraz
© Materiały prasowe

Wzrost o 5 proc. i wartość wynosząca 29,99 mld dolarów – to wynik, jakim legitymuje się lider rankingu. W ciągu 13 lat istnienia zestawienia BrandZ Toyota była na szczycie aż 11 razy. Nowy Auris i RAV4 zapowiadają się na mocnych konkurentów w swoich segmentach, a plany Toyoty są bardzo śmiałe. Japończycy w 2030 r. chcą sprzedawać przynajmniej 5 mln zelektryfikowanych aut rocznie. Jeśli dzisiejsza nisza zmieni się w główny motoryzacyjny prąd, to najbliższe lata mogą przynieść rankingi z tym samym liderem.

Wybrane dla Ciebie
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne