Najbardziej wartościowe marki motoryzacyjne
Millward Brown po raz dziewiąty opublikował listę 100 najbardziej wartościowych marek na świecie, wśród nich, tych motoryzacyjnych
10. Hyundai - 4,6 mld dolarów
Millward Brown po raz dziewiąty opublikował listę 100 najbardziej wartościowych marek na świecie. Liderem w 2014 roku zostało Google, które dzięki aż 40-procentowemu wzrostowi wyprzedziło Apple. Wartość marki oceniana jest nie tylko na podstawie przychodów firmy lub wartości samej spółki, ale też opinii 150 000 osób z całego świata, które oceniały stosunek do najbardziej znanych marek świata. Wybraliśmy z nich marki motoryzacyjne i zebraliśmy 10 tych najbardziej wartościowych.
Pierwszą dziesiątkę zamyka Hyundai. Koreańska marka w ciągu ostatnich kilkunastu lat przeszła ewolucję z producenta tanich i kiepskich jakościowo aut, aby dzisiaj być mocnym konkurentem dla samochodów marek europejskich i japońskich. Dlatego nie powinien też dziwić 15-procentowy wzrost wartości Hyundaia i stosunkowo wysoka pozycja.
9. Chevrolet - 4,9 mld dolarów
Dziewiąte miejsce zajęła marka, która wcześniej w ogóle nie dostała się do zestawienia. Tak znaczący awans Chevrolet zawdzięcza mocnemu rozwojowi na światowych rynkach. Chevrolet, który jeszcze niedawno liczył się przede wszystkim w Ameryce Północnej, dzisiaj jest marką globalną, oferowaną na całym świecie. Niedługo jednak wartość Chevroleta może mocno ucierpieć, gdyż General Motors postanowiło wycofać tę markę z Europy.
8. Audi - 7,1 mld dolarów
Ideą marki premium jest to, aby nie tylko same samochody były jak najlepsze, ale też samo logo niosło za sobą prestiż. Jest to bardzo trudne zadanie i widać to właśnie po Audi. Firma, która bez problemu dorównuje, a w wielu przypadkach nawet przewyższa swoich największych konkurentów pod względem jakości i wyników sprzedaży, nadal nie ma takiej renomy jak BMW i Mercedes. Aż 27-procentowy wzrost wartości marki pokazuje, że Audi podąża w założonym kierunku, ale ma przed sobą jeszcze długą drogę.
7. Volkswagen - 8,4 mld dolarów
Niemiecka marka to zdecydowany numer 1 w Europie i jedna z najpopularniejszych marek na świecie. Mimo to nie wszędzie Volkswagen jest tak ceniony jak na Starym Kontynencie. Niemiecka firma choć zwiększa wyniki sprzedaży w USA, to rozwój jest wolniejszy niż pierwotnie zakładano. Volkswagenowi trudno jest przekonać Amerykanów do swoich produktów. Zapewne z tego powodu, mimo dużej popularności, Volkswagen odbiega swoją wartością od kilku innych podobnych marek. W 2014 Volkswagen nawet zaliczył spadek wartości o 4 proc. - jako jedyny w pierwszej dziesiątce.
6. Nissan - 11,1 mld dolarów
Nissan przez ostatnie lata pokazuje, że umie się dostosować. Japońska marka oferuje inne modele w Europie, Ameryce i Japonii. W ten sposób ma nadzieję, że trafi w gusta różnych klientów. Przynosi to dobry efekt. Wystarczy spojrzeć na wyniki sprzedaży takich modeli jak Juke i Qashqai w Europie. Zastąpienie klasycznych samochodów SUV-ami okazało się strzałem w dziesiątkę. Nissan zyskał w 2014 roku 9 proc. wartości.
5. Ford - 11,8 mld dolarów
Nieco inną politykę prowadzi Ford, który stara się robić modele globalne. Samochody amerykańskiej marki w niemal identycznej formie sprzedawane są w USA, Europie i Azji - jak na przykład największy bestseller, czyli Focus. Warto jednak zauważyć, że i od tej reguły są wyjątki w postaci nowego Escorta stworzonego specjalnie na rynek chiński. Ford jest marką, której wartość najbardziej wzrosła w ciąg ostatniego roku - aż o 56 proc. Dzięki temu, że koncern Forda najlepiej przeszedł czas kryzysu w branży motoryzacyjnej, to dzisiaj się szybko rozwija, a co za tym idzie, opinia o marce jest coraz lepsza.
4. Honda - 14,1 mld dolarów
Kolejną popularną marką dostępną na całym świecie jest Honda. Japońskie firmy od lat mogą pochwalić się sporym zaufaniem do swoich marek. Nie inaczej jest w przypadku Hondy, która oprócz samochodów produkuje też między innymi motocykle i silniki do łodzi. Jakość i modele, które jak Civic, od lat nie tracą na popularności, to główny powód zaufania konsumentów. Honda zaliczyła wzrost o 14 proc.
3. Mercedes - 21,5 mld dolarów
Ostatnie miejsce na podium i o ponad połowę większa wartość niż w przypadku Hondy przypadły Mercedesowi. Niezależnie od wyników sprzedaży, które przez ostatnie lata były poniżej oczekiwań, a nawet pomimo wpadek jakościowych sprzed lat - Mercedes to jedna z najsilniejszych marek w świecie motoryzacji. Synonim klasy premium, luksusu i nowoczesnych rozwiązań. Niezależnie, czy mówimy o Europie, Azji, czy Ameryce, we wszystkich miejscach gwiazda na masce budzi podobne skojarzenia. Ostatnio Mercedes przypuścił dużą ofensywę modelową z bardzo udanymi samochodami. Dlatego można się spodziewać, że przyrost wartości na poziomie 20 proc. z ostatniego roku zostanie w przyszłości utrzymany.
2. BMW - 25,7 mld dolarów
Drugą lokatę zajęło BMW, największy konkurent Mercedesa. Również ta niemiecka marka od lat kojarzona jest z luksusem, świetnymi osiągami i prestiżem. Niezależnie, czy mamy do czynienia z limuzyną serii 7, kompaktowym hatchbackiem serii 1, czy motocyklami, BMW zawsze przyciąga klientów nie tylko jakością, ale też słynnym logo. To wieloletnie uznanie dla produktów bawarskiej marki przekłada się na jej wartość, która wzrosła o 7 proc.
1. Toyota - 29,6 mld dolarów
Zajmująca pierwsze miejsce Toyota pokazuje, że nie trzeba sprzedawać produktów luksusowych, aby mieć silną markę. Fakt, że Toyota jest najbardziej wartościowa wśród marek motoryzacyjnych, zawdzięcza nie tylko ostatniemu okresowi, ale też zaufaniu klientów budowanemu przez lata. Samochody Toyoty nie są może najbardziej prestiżowe, ale za to są cenione za swoją jakość. Opinie o takich kultowych modelach jak Corolla, czy Camry, zapewniają kolejnym generacjom tytuły bestsellerów. Na pewno nie bez znaczenia jest fakt, że Toyota jest liderem w modnej ostatnio technologii hybrydowej. Wystarczy wspomnieć Priusa, który sam jest bardzo mocną marką. Wzrost wartości japońskiej marki wyniósł 21 proc.
sj, moto.wp.pl