Na co można sobie pozwolić na drogach ekspresowych?

Obraz
Źródło zdjęć: © GDDKiA/Bartosz Wysocki

Oprócz dróg krajowych i autostrad kierowcy mogą korzystać również z dróg ekspresowych. Niestety, nie zawsze pamiętają o tym, że obowiązują na nich pewne szczególne zasady.

Drogi ekspresowe są drogami publicznymi o ograniczonej dostępności i przeznaczone tylko dla pojazdów samochodowych. "Ekspresówki" posiadają zwykle wielopoziomowe skrzyżowania z przecinającymi je innymi drogami transportu lądowego, wodnego i kolejowego. Pod koniec 2013 r. w Polsce do dyspozycji zmotoryzowanych było ponad 1 300 km dróg tego typu.

Poruszanie się po drogach ekspresowych wymaga dostosowania się do obowiązujących na nich przepisów. Większość z nich jest taka sama jak w przypadku innych dróg, istnieją jednak pewne inne obostrzenia i profity. Na drogach ekspresowych dwujezdniowych dopuszczalna prędkość wynosi 120 km/h, w przypadku dróg ekspresowych jednojezdniowych jest to 100 km/h. Jest wolniej niż na autostradzie, ale też szybciej niż np. w terenie niezabudowanym, gdzie obowiązuje ograniczenie do 90 km/h.

Nie ma co jednak szarżować - przepisy zobowiązują kierowców do zachowania prędkości umożliwiającej im bezpieczną jazdę, niezależnie od rodzaju drogi, po jakiej się poruszają. Warto o tym pamiętać, zwłaszcza w okresie zimy.

Prawo o ruchu drogowym mówi wyraźnie - na drodze ekspresowej (podobnie jak na autostradzie) nie można ani zawracać, ani cofać. Zabronione jest także zatrzymywanie się i postój - chyba, że dokonuje się go w wyznaczonych miejsca. Za złamanie powyższych przepisów grozi mandat opiewający na sumę 300 zł. 250 zł z kolei zapłacą ci, którzy wjadą na tego typu drogę pojazdem, dla którego droga ekspresowa nie jest przeznaczona. Dozwolone jest natomiast (w przeciwności do autostrady) holowanie drugiego pojazdu.

Źródło: korkowo.pl

ll/moto.wp.pl

Wybrane dla Ciebie
Sukces Polaków w rajdzie Dubai Baja
Sukces Polaków w rajdzie Dubai Baja
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
ZATRZYMAJ SIĘ NA CHWILĘ… TE ARTYKUŁY WARTO PRZECZYTAĆ 👀