Trwa ładowanie...
12-08-2014 15:39

Motocyklem bez kategorii A: policja zapowiada kontrole

dx6ja5q
dx6ja5q

Wielu zmotoryzowanych marzyło o tym, by jeździć motocyklem. Niewielu zdecydowało się jednak, by wyrobić dodatkowe uprawnienia. 24 sierpnia 2014 roku w życie wchodzą nowe przepisy, które części posiadaczy prawa jazdy kategorii B umożliwią jazdę jednośladem o rozsądnych parametrach.

Nowe prawo przewiduje, że każdy, kto posiada prawo jazdy kategorii B od co najmniej trzech lat, będzie mógł jeździć motocyklem o pojemności do 125 cm3, mocy nie większej niż 11 kW (blisko 15 KM) i stosunku mocy do masy własnej wynoszącym nie więcej niż 0,1 kW/kg. Podpisane przez prezydenta przepisy podobają się zmotoryzowanym oraz sprzedawcom motocykli, którzy notują zainteresowanie, jakiego nie było nigdy wcześniej. Instruktorzy jazdy, pracownicy ośrodków egzaminacyjnych oraz policjanci martwią się jednak o bezpieczeństwo na drogach. Ci ostatni zapowiadają kontrole osób poruszających się na jednośladach i skrupulatne egzekwowanie prawa. Jeśli do trzech lat od wystawienia prawa jazdy kategorii B zabraknie choćby dnia, nie uniknie się mandatu w wysokości do 500 zł.

Czy rzeczywiście należy obawiać się fali szarżujących motocyklistów i wypadków z ich udziałem? Wielu miłośników dwóch kółek uważa, że nie. Przepisy mówią, iż za kierownicą jednośladu może usiąść osoba, która ma już doświadczenie w ruchu drogowym, zna rządzące nim zasady i ma wiedzę na temat działania pojazdów. Poza tym nie będą to osoby bardzo młode, gdyż najniższy wiek uprawniający do przesiadki na motocykl to 21 lat. Tacy kierowcy rzadziej są skłonni do podejmowania dużego ryzyka, gdyż znają kaliber grożącego im niebezpieczeństwa. Poza tym jazda na motocyklu o pojemności 125 cm3 nie zrobi na nikim wrażenia pod dyskoteką, ani w grupie przyjaciół.

Problemem może okazać się techniczne opanowanie motocykla. Przepisy, które wejdą w życie, zgodnie z poprawkami senatorów, pozwolą na prowadzenie jednośladów z manualną lub automatyczną skrzynią biegów. Nabranie wprawy z obsługą tej pierwszej może potrwać. Poza tym wiele motocykli o tej pojemności nie posiada systemu ABS, a to oznacza łatwość zablokowania koła podczas hamowania.

Zwolennicy i przeciwnicy nowego prawa jeszcze długo będą licytować się na argumenty. Nikt nie może jednak zaprzeczyć, że takie rozwiązanie jest lepsze od stanu prawnego, który przez lata pozwalał na korzystanie ze skuterów dorosłym nieposiadającym nawet karty rowerowej.

tb/sj/tb, moto.wp.pl

dx6ja5q
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
dx6ja5q
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj