Motocykle 125 cm3 na prawo jazdy kat. B 

Nowe przepisy umożliwią jazdę małymi motocyklami kierowcom, którzy posiadają prawo jazdy kategorii B przynajmniej od trzech lat

Obraz
Źródło zdjęć: © zdjęcie producenta

/ 8Yamaha YBR 125

Obraz
© zdjęcie producenta

Nowe przepisy umożliwią jazdę małymi motocyklami kierowcom, którzy posiadają prawo jazdy kategorii B przynajmniej od trzech lat. Sprzedawcy jednośladów już szykują się na większy ruch w salonach. Największą popularnością na pewno będą cieszyć się tanie nowe modele i używane motocykle sprowadzone z zagranicy. Postanowiliśmy sprawdzić, jakie jednoślady niewymagające prawa jazdy kat. A można kupić w cenie do 5000 zł.

Najwięcej do zaoferowania mają japońscy producenci. Yamaha YBR 125 to prosty model, który sprawdzi się w miejskim ruchu, ale też pozwoli sprawnie przemieszczać się z nieco wyższymi prędkościami. Ten lekki motocykl produkowany od 2005 roku wyposażony jest w jednocylindrowy silnik. W 2008 roku gaźnik zastąpiono elektronicznym wtryskiem. Modele sprzed tej zmiany można kupić nawet za mniej niż 4000 zł. Również nowe egzemplarze mają konkurencyjną cenę 11 000 zł.

/ 8Honda CBR125R

Obraz
© zdjęcie producenta

Mała pojemność silnika nie musi oznaczać rezygnacji ze sportowego stylu. Dla fanów takich motocykli, którzy jednak nie posiadają prawa jazdy kategorii A, Honda przygotowała model CBR125R. Oferujący 13 KM motocykl charakteryzuje się agresywnymi owiewkami przeniesionymi wprost z najszybszych sportowych maszyn. Jednoślad ten powstaje od 2004 roku, a egzemplarze z pierwszych dwóch lat produkcji można kupić w cenie do 4500 zł.

Honda w swojej ofercie ma również mniej agresywny model CBF125, który przy podobnej cenie będzie pochodził z 2008-2009 roku. Prostsze nadwozie oznacza, że również nowe egzemplarze prosto z salonu mają atrakcyjną cenę - 9000 zł za rocznik 2013 i 9600 zł za egzemplarz wyprodukowany w 2014 roku.

/ 8Suzuki Burgman 125

Obraz
© zdjęcie producenta

Podobnie jak pozostałe japońskie marki, również Suzuki ma do zaoferowania małolitrażowe motocykle. Jednak w przypadku producenta z Hamamatsu warto zwrócić uwagę na nieco inny pojazd. Skutery z serii Burgman to jedne z najbardziej cenionych modeli w tej klasie. Wygodne i praktyczne jednoślady idealnie sprawdzą się w mieście, ale 12 KM oznacza, że również mieszkańcy wsi chętnie zastąpią rowery Burgmanem 125.

Wysoka jakość wykonania i wytrzymałość konstrukcji oznacza, że skutery Suzuki utrzymują stosunkowo wysoką cenę na rynku wtórnym. Za 5000 zł można kupić egzemplarz z 2007 roku, a nawet dużo starsze modele oznaczają wydatek 3000 zł.

/ 8Hyosung GT125

Obraz
© zdjęcie producenta

Koreańska marka cały czas jest mało znana i raczej niewiele osób wybiera motocykle Hyosung jako alternatywę dla japońskich konstrukcji. Nic zatem dziwnego, że również na rynku wtórnym maszyny te są zdecydowanie tańsze. Model GT125 oferuje maksymalne dozwolone nowymi przepisami 11 kW, czyli 15 KM, co zapewnia dobre przyspieszenie i prędkość maksymalną 121 km/h. Z drugiej strony koreański motocykl jest dość ciężki jak na małolitrażową maszynę, gdyż po zatankowaniu waży 180 kg.

Mała popularność Hyosungów oznacza, że znalezienie używanego GT125 nie jest proste, ale nieliczne egzemplarze oferowane na serwisach ogłoszeniowych są stosunkowo tanie. Modele z lat 2004-2005 kupimy bez problemu w cenie poniżej 3000 zł.

/ 8Romet Soft 125

Obraz
© zdjęcie producenta

Osoby szukające budżetowych motocykli o pojemności do 125 cm3 nie są skazane jedynie na używane jednoślady. Zamiast starszych egzemplarzy renomowanych marek, można wybrać tchnący nowością pojazd o chińskim pochodzeniu, który oferowany jest pod polską metką. Jedną z takich marek jest Romet.

Z salonu można wyjechać motocyklem Soft 125, który kosztuje zaledwie 3999 zł. Oprócz 12 KM i prędkości maksymalnej 90 km/h właściciel otrzymuje gwarancję i pewność bezwypadkowej historii. W ofercie Rometa znajduje się też kosztujący 4334 zł ZK 125 i trzy skutery, które oznaczają już nieco większy wydatek (nawet 6299 zł za model White City 125). Jednak kierowcy oczekujących wygody docenią komfort bezstopniowej przekładni montowanej w skuterach.

/ 8Junak 122

Obraz
© zdjęcie producenta

Zdecydowanie większy wybór tanich motocykli prosto z salonu zapewnia Junak. Najtańszy 122 to wydatek 3599 zł. Podobnie jak w przypadku Rometa, oferuje blisko 12 KM i prędkość maksymalną 90 km/h. Model ten jest też oferowany również w odmianach o bardziej atrakcyjnym wyglądzie, czyli RS (3699 zł) i Sport (4399 zł).

Na tym jednak nie kończy się gama motocykli 125 cm3 Junaka. W ofercie znajduje się model 121 o klasycznym wyglądzie (4499 zł), naked bike 123 (4899 zł) i wyglądający jak sportowa maszyna Junak 124, który jednak oznacza już wydatek 5999 zł.

/ 8Piaggio X9 Evolution

Obraz
© zdjęcie producenta

Możliwość jazdy jednośladami o pojemności do 125 cm3 przez kierowców z kategorią B nie oznacza, że wszyscy rzucą się na typowe motocykle. Wiele osób po prostu wybierze mocniejsze skutery. Dla tych, którzy nie zdecydują się na Burgmana lub inną japońską konstrukcję, ciekawym wyborem będzie Piaggio.

Włoski skuter z 2006 roku można kupić za około 4000 zł. Wygodna kanapa i duża szybka zapewniają komfort podróży, który oznacza, że codzienna jazda po mieście nie tylko będzie szybsza niż w samochodzie, ale też przyjemna.

/ 8Vespa 125

Obraz
© zdjęcie producenta

Fani klasyki wybiorą inną włoską konstrukcję - Vespę. Te kultowe skutery dostępne są również w mocniejszej wersji z silnikiem o pojemności 125 cm3. Jednoślad ten jest mniej wygodny i praktyczny od bardziej nowoczesnych konstrukcji, ale swoim wyglądem skutecznie nadrabia te braki. Nic więc dziwnego, że Vespy nie są tanie.

Nawet za egzemplarze z 2002 roku trzeba zapłacić często 5000 zł. Z drugiej strony, osoby decydujące się na nowszy model (sprzed 3-4 lat) wydadzą 8000-9000 zł, a to oznacza, że Vespy niewiele tracą na wartości i po kilku latach użytkowania można odzyskać sporą część zainwestowanych pieniędzy.

sj/tb/sj, moto.wp.pl

Wybrane dla Ciebie

Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025