Mniej wypadków, więcej zabitych. "Oto główny problem w Warszawie"

Obraz
Źródło zdjęć: © WP.PL | Łukasz Antczak

W 2011 r. w Warszawie nieco spadła liczba wypadków drogowych, ale wzrosła liczby rannych oraz zabitych; w ub.r. w wypadkach śmierć poniosło 90 osób, podczas gdy rok wcześniej 57 - wynika z raportu o stanie bezpieczeństwa drogowego w stolicy.

Raport przedstawił w czwartek Marek Wierczyński ze stołecznego Zarządu Dróg Miejskich podczas debaty "Stan bezpieczeństwa ruchu drogowego w Warszawie".

Ze statystyk wynika, że w 2011 r. na ulicach stolicy doszło do 1056 wypadków (rok wcześniej - 1074). Ranne zostały 1233 osoby (wzrost o 18). Natomiast liczba ofiar śmiertelnych wzrosła z 57 do 90.

W ub.r. człowiek ginął na warszawskich ulicach średnio co cztery dni, natomiast codziennie co najmniej trzy osoby były ranne.

Według ZDM głównym problemem bezpieczeństwa ruchu drogowego w Warszawie jest zagrożenie pieszego, które niezmiennie utrzymuje się na wysokim poziomie. W 2011 r. doszło 490 wypadków, w których kierowcy najeżdżali na pieszych. Śmierć poniosło 51 osób (22 na miejscu, 29 zmarło w ciągu 30 dni od wypadku), ranne zostały 462 osoby. Inne rodzaje wypadków pociągnęły za sobą wśród pieszych tylko pięć ofiar śmiertelnych i 11 rannych. W 2010 r. we wszystkich rodzajach wypadków zginęło jedynie 38 pieszych.

Główną przyczyną wypadków z udziałem pieszych w 2011 r. było nieprawidłowe przejeżdżanie przejść przez kierowców - stwierdzono to w 51 proc. przypadków. Zdecydowanie rzadsze były przyczyny leżące po stronie pieszych - nieostrożne wejście na jezdnię przed jadącym pojazdem (14 proc.), wejście na czerwonym świetle (9 proc.) i przechodzenie w niedozwolonym miejscu (8 proc.).

ZDM podkreśla, że niepokojącym zjawiskiem są ucieczki kierowców z miejsca wypadku, do którego doszło z udziałem pieszego - w 2011 r. odnotowano 45 przypadków ucieczek (wszystkich ucieczek odnotowano 99). Do wypadków z udziałem pieszych najczęściej dochodziło na skrzyżowaniach z pierwszeństwem przejazdu oraz prostych odcinkach dróg.

Spośród wszystkich wypadków drogowych w stolicy w 2011 r. 884 (czyli 84 proc.) zostało spowodowanych przez kierowców, a 15 proc. przez pieszych. Kierowcy, którzy nie ukończyli 25 lat, spowodowali 109 wypadków, czyli o 21 mniej niż rok wcześniej. Tylko 2 proc. wszystkich wypadków spowodowali kierowcy znajdujący się pod wpływem alkoholu.

Najwięcej wypadków miało miejsce w czerwcu, wrześniu i grudniu (ponad 100), najbezpieczniejsze były natomiast styczeń i listopad (70 i 71 wypadków).

Wybrane dla Ciebie

Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Test: Harley-Davidson Fat Boy - stylowa ikona popkultury
Test: Harley-Davidson Fat Boy - stylowa ikona popkultury
Czołówka motocykla i auta. Alkomat wskazał przyczynę
Czołówka motocykla i auta. Alkomat wskazał przyczynę