Młodzi kierowcy są roztargnieni na drodze

Obraz
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe

Te dane są zatrważające. Z badań wynika, że 45 proc. młodych kierowców rozmawia podczas jazdy zaś 41 proc. tworzy wiadomości tekstowe. Wielu z nich również używa samochodu jako...łazienki, goląc się czy poprawiając makijaż.

Wbrew popularnemu poglądowi mózg nie jest w stanie wykonywać wielu zadań jednocześnie, lecz tylko sekwencyjnie. Płat czołowy mózgu odpowiadający za uwagę i koncentrację może łatwo ulec przeciążeniu, gdy kierowca wykonuje wiele czynności jednocześnie, narażając na niebezpieczeństwo siebie i innych użytkowników drogi.

Mimo że jest to w wielu krajach nielegalne, młodzi kierowcy często rozmawia przez telefon podczas jazdy bez użycia zestawu głośnomówiącego (45 proc.). Najmniej zdyscyplinowani są Szwedzi i Rosjanie (70 proc.), a następnie mieszkańcy RPA (61 proc.) i Turcji (60 proc.). Najlepiej pod tym względem wypadają Brytyjczycy (15 proc.), Hiszpanie (26 proc.) oraz Holendrzy (27 proc.).

41 proc. kierowców do 25 roku życia przyznaje się do wysyłania SMS-ów, e-maili lub używania komunikatorów podczas prowadzenia samochodu. Najczęściej są to ludzie z RPA (65 proc.), Turcji (56 proc.) i Szwecji (55 proc.), zaś najrzadziej z Hiszpanii (31 proc.), Niemiec (29 proc.) i Wielkiej Brytanii (14 proc.).

Nie tylko nowe technologie są przyczyną dekoncentracji. 58 proc. z młodych kierowców pije, a 45 proc. je za kierownicą. 14 proc. z nich przyznaje się do nakładania makijażu, układania włosów lub golenia podczas jazdy. Niepokojący jest fakt, że kierowcy ci częściej dostrzegają niebezpieczne zachowania znajomych i rówieśników niż własne.

68 proc. respondentów widziało znajomych rozmawiających przez telefon trzymany w ręku podczas jazdy a 62 proc. z nich - piszących wiadomości tekstowe czy przeglądających Internet. Najczęściej takie zachowania dostrzegają badani z Rosji (83 proc.) i RPA (82 proc.) natomiast najrzadziej z Wielkiej Brytanii (37 proc.).

Naukowcy badający próby wykonywania wielu czynności jednocześnie za kierownicą zauważają, iż tacy kierowcy nabierają fałszywego poczucia pewności siebie i przekonania, że są w stanie wykonywać inne czynności podczas jazdy. Problemy pojawiają się, gdy wydarzy się coś nieoczekiwanego, co wymaga zahamowania lub zmiany pasa w ułamku sekundy. Wtedy okazuje się, że ich zdolność do prawidłowej oceny sytuacji jest ograniczona.

Źródło: Goodyear

ll/moto.wp.pl

Wybrane dla Ciebie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie