Te dane są zatrważające. Z badań wynika, że 45 proc. młodych kierowców rozmawia podczas jazdy zaś 41 proc. tworzy wiadomości tekstowe. Wielu z nich również używa samochodu jako...łazienki, goląc się czy poprawiając makijaż.
Wbrew popularnemu poglądowi mózg nie jest w stanie wykonywać wielu zadań jednocześnie, lecz tylko sekwencyjnie. Płat czołowy mózgu odpowiadający za uwagę i koncentrację może łatwo ulec przeciążeniu, gdy kierowca wykonuje wiele czynności jednocześnie, narażając na niebezpieczeństwo siebie i innych użytkowników drogi.
Mimo że jest to w wielu krajach nielegalne, młodzi kierowcy często rozmawia przez telefon podczas jazdy bez użycia zestawu głośnomówiącego (45 proc.). Najmniej zdyscyplinowani są Szwedzi i Rosjanie (70 proc.), a następnie mieszkańcy RPA (61 proc.) i Turcji (60 proc.). Najlepiej pod tym względem wypadają Brytyjczycy (15 proc.), Hiszpanie (26 proc.) oraz Holendrzy (27 proc.).
41 proc. kierowców do 25 roku życia przyznaje się do wysyłania SMS-ów, e-maili lub używania komunikatorów podczas prowadzenia samochodu. Najczęściej są to ludzie z RPA (65 proc.), Turcji (56 proc.) i Szwecji (55 proc.), zaś najrzadziej z Hiszpanii (31 proc.), Niemiec (29 proc.) i Wielkiej Brytanii (14 proc.).
Nie tylko nowe technologie są przyczyną dekoncentracji. 58 proc. z młodych kierowców pije, a 45 proc. je za kierownicą. 14 proc. z nich przyznaje się do nakładania makijażu, układania włosów lub golenia podczas jazdy. Niepokojący jest fakt, że kierowcy ci częściej dostrzegają niebezpieczne zachowania znajomych i rówieśników niż własne.
68 proc. respondentów widziało znajomych rozmawiających przez telefon trzymany w ręku podczas jazdy a 62 proc. z nich - piszących wiadomości tekstowe czy przeglądających Internet. Najczęściej takie zachowania dostrzegają badani z Rosji (83 proc.) i RPA (82 proc.) natomiast najrzadziej z Wielkiej Brytanii (37 proc.).
Naukowcy badający próby wykonywania wielu czynności jednocześnie za kierownicą zauważają, iż tacy kierowcy nabierają fałszywego poczucia pewności siebie i przekonania, że są w stanie wykonywać inne czynności podczas jazdy. Problemy pojawiają się, gdy wydarzy się coś nieoczekiwanego, co wymaga zahamowania lub zmiany pasa w ułamku sekundy. Wtedy okazuje się, że ich zdolność do prawidłowej oceny sytuacji jest ograniczona.
Źródło: Goodyear
ll/moto.wp.pl