Kierowcy nie wiedzą i płacą. Mity o wymianie opon
Wiosna to czas zmiany opon na letnie. Ci, którzy jeszcze tego nie zrobili, mogą uniknąć typowych błędów związanych z wymianą i zakupem nowego ogumienia. Wystarczy znać kilka prostych zasad.
Mity dotyczące wymiany opon. Nie daj się oszukać
Wiosna to czas zmiany opon na letnie. Ci, którzy jeszcze tego nie zrobili, mogą uniknąć typowych błędów związanych z wymianą i zakupem nowego ogumienia. Wystarczy znać kilka prostych zasad.
Lepsze opony na przód, czy na tył?
Często powtarzanym mitem jest przekonanie, że lepsze opony powinny być montowane na przedniej osi. Faktycznie, przy spokojnej jeździe i dobrych warunkach, lepsze opony z przodu skracają drogę hamowania, ale też szybciej się zużywają, dzięki czemu bieżnik wyrównuje się z tylnymi oponami. Tym niemniej, jeśli chcemy podnieść poziom bezpieczeństwa, lepiej jest umieścić opony z grubszym bieżnikiem na tylnej osi, ponieważ lepiej radzą sobie na mokrej nawierzchni, co zmniejsza ryzyko poślizgu. Poślizg tylnej osi na mokrym asfalcie jest znacznie bardziej niebezpieczny i trudniejszy do opanowania, niż przedniej.
Rotacja opon
W warsztatach opony są często oznaczane zgodnie z miejscem ich montażu - używane skróty PP, LP, LT, PT oznaczają odpowiednio prawy przód, lewy przód, lewy tył i prawy tył. Jeśli przy okazji zmiany przywieziemy opony z takimi znakami, możemy być pewni, że mechanik założy je zgodnie ze skrótami. Tymczasem opony powinny być rotowane przynajmniej raz w roku, tj. przednie na tył i tylne na przód, o ile ich zużycie nie różni się w znaczący sposób. Jeśli przednie są bardziej zużyte, należy je pozostawić z przodu.
Kontrola po wymianie
Po wymianie opon warto samodzielnie sprawdzić ciśnienie, ponieważ nie zawsze jest ono w warsztacie ustawiane zgodnie z zaleceniami producenta. Dokręcenie śrub to kolejna kwestia - mogą być zbyt mocno dokręcone lub zbyt luźne. Warto upewnić się, że mechanik używa klucza dynamometrycznego. Ostatnią rzeczą jest wyważenie kół - jeśli ogumienie leżało kilka miesięcy bez felg, po przejechaniu kilkuset km może być konieczne ponowne wyważenie.
Wybór opon a stan i wiek pojazdu
Błędem jest dobieranie opon wyłącznie na podstawie ceny samochodu. Tanie auto często oznacza starszy model lub niższą klasę, co przekłada się na niższy poziom bezpieczeństwa. Dlatego warto zainwestować w wysokiej jakości opony, które to bezpieczeństwo mogą poprawić. Nowoczesne pojazdy mają systemy bezpieczeństwa, które pomagają w kontrolowaniu pojazdu i lepiej chronią pasażerów w razie wypadku.
Zakup opon
Kupując opony, można zaoszczędzić, szukając w sklepach internetowych starszych roczników. Nie jest prawdą, że ogumienie musi pochodzić z bieżącego roku. Nawet 2- czy 3-letnie opony są pełnowartościowe, jeśli nie były używane, a często są tańsze w hurtowniach.