Miejski monitoring i ITS pomagają policji

Policja wypowiedziała wojnę piratom drogowym i ma coraz więcej sposobów łapania kierowców, którzy stwarzają największe zagrożenie na drogach. Obok fotoradarów, przydrożnych kontroli i nieoznakowanych radiowozów, funkcjonariusze mają nową metodę wykrywania i łapania kierujących łamiących przepisy. Są to systemy monitoringu i te zajmujące się kierowaniem ruchem w miastach.

Coraz więcej aglomeracji stara się rozładować korki instalując tzw. inteligentne systemy transportowe (ang. Intelligent Transportation Systems, czyli ITS), które dzięki sieci kamer mogą sterować światłami i ruchem na terenie całych miast. Takie rozwiązania mogą być też wykorzystywane w inny sposób. Kamery znajdujące się na najważniejszych skrzyżowaniach i drogach, służą nie tylko do określania aktualnego ruchu, ale są uzupełnieniem miejskiego monitoringu. Oznacza to, że jeśli dyżurny zauważy np. niebezpiecznie jadącego kierowcę, to może powiadomić o tym funkcjonariuszy z drogówki, którzy następnie zatrzymają pirata drogowego.

W ten sposób ITS wykorzystywany jest m.in. w Olsztynie. Policjanci już kilkukrotnie dzięki temu systemowi byli w stanie złapać kierowców, którzy uciekli z miejsca kolizji, ale też osoby popełniające inne przestępstwa. Oku kamery nie umknęło m.in. zdarzenie drogowe, którego sprawca jechał zbyt szybko i uderzył w latarnię. Po kolizji kierowca ciężarówki uciekł. Policjanci, którzy często korzystają z podglądu kamer ITS, szybko ustalili pojazd i dane kierowcy. Drogą radiową, do wszystkich patroli został podany komunikat dotyczący sprawcy zdarzenia, którego udało się złapać.

Z roku na rok sytuacja na polskich drogach się poprawia – jest coraz mniej wypadków, zabitych i rannych. Eksperci uważają, że częściowo ten progres zawdzięczamy świadomości coraz większej nieuchronności kary. Kierowcy obawiają się nie tylko funkcjonariuszy z „suszarkami”, ale też ponad 350 fotoradarów i całej floty nieoznakowanych radiowozów. Co ciekawe, coraz częściej do karania kierujących wykorzystuje się miejski monitoring i ITS, a kierowcy wiedzą, że w ten sposób też mogą zostać złapani i zapłacą mandat.

* ZOBACZ TARYFIKATOR MANDATÓW * Na tym jednak nie koniec. W 2015 roku do arsenału służb dbających o bezpieczeństwo na drogach dołączy 29 odcinkowych pomiarów prędkości, które wymuszą na kierowcach stałe utrzymanie dozwolonej prędkości, a nie tylko zwolnienie na odcinku kilkunastu metrów przed fotoradarem. Wiele miast rozważa też jeszcze szersze wykorzystanie kamer wchodzących w skład systemów ITS. Są one przede wszystkim montowane na skrzyżowaniach, a to oznacza, że w przyszłości mogą automatycznie rejestrować pojazdy przejeżdżające na czerwonym świetle, a nawet te przekraczające linię ciągłą.

sj, moto.wp.pl

Wybrane dla Ciebie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3