Trwa ładowanie...

Mercedes klasy A: Mercedes który rozczarowuje

Mercedes klasy A: Mercedes który rozczarowujeŹródło: Auto Świat/autoswiat.pl
d1n48ni
d1n48ni

Mercedes klasy A chyba sam nie wie, czym tak naprawdę chce być: mieszczuchem, kompaktem czy mikrovanem? My natomiast chcielibyśmy, by było nieco bardziej trwały.

Powiedzmy sobie szczerze - mało kto szukając auta miejskiego, myśli o zakupie Mercedesa. Dlaczego? Bo cena zakupu jest wysoka, a serwis na pewno będzie kosmicznie drogi. Cóż, nie do końca. Bo nawet jeśli klasa A jest jednym z pierwszych niedużych modeli w historii Mercedesa, to w kwestii praktyczności i tak bije na głowę wielu rywali.

Drogo będzie, owszem, ale tylko w przypadku skomplikowanych napraw
Części eksploatacyjne występują jako zamienniki i są - jak na Mercedesa - dość tanie. Poza tym 30 tys. zł za 5-, 6-letnie auto marki premium to chyba dobra oferta, a benzyniaki, w przeciwieństwie do wielu diesli, są z reguły w niezłym stanie i mają niższe przebiegi.

Mercedesa W169 zaprojektowano wg "konceptu sandwicza": jest dość wąski, ale za to wysoki
Układ napędowy znajduje się nie przed kabiną pasażerską, lecz pod nią. Efekt? Przy długości 3,83 m (3d i 5d) udało się wygospodarować niemal tak obszerne wnętrze, jak w przypadku aut segmentu C. Ale to nie wszystko: kufer ma pojemność od 435 do 1485 l. Upór, z jakim Mercedes próbował klientom wmówić, że kupują auto kompaktowe, wydaje się więc w tym kontekście usprawiedliwiony. Przynajmniej częściowo.

(fot. Auto Świat/autoswiat.pl)
Źródło: (fot. Auto Świat/autoswiat.pl)

Niestety, szybko miało się okazać, że podczas intensywnej eksploatacji Mercedes wypada jak typowe auto miejskie
Plastiki w kokpicie łatwo się rysują i zaczynają trzeszczeć. Problemy sprawia nie tylko układ elektryczny, ale także mechanika. Nagminne są problemy z układem wspomagania, awarie skrzyń CVT, szybko zużywa się przednie zawieszenie. Dobra wiadomość jest taka, że w przypadku benzyniaków można liczyć na spokój ze strony jednostek napędowych - prosta budowa (zastosowano głowicę 8-zaworową) i łańcuchowy napęd rozrządu (dość trwały!) robią swoje.

d1n48ni

Z benzyniaków polecamy motor 1.7/116 KM, gdyż zapewnia dobry kompromis między osiągami a spalaniem (średnio 8 l/100 km). Motor 1.5 sprawdzi się tylko w mieście. A diesel? Cóż, wersja 2.0 CDI (82, 109 i 140 KM) oczywiście mniej pali, ale niestety, okazuje się znacznie bardziej awaryjna.

(fot. Auto Świat/autoswiat.pl)
Źródło: (fot. Auto Świat/autoswiat.pl)

To się psuje!

Układ przeniesienia napędu - słaby punkt klasy A typoszeregu W169. Przedwcześnie zużywają się przeguby półosi napędowych oraz sprzęgła, a w dieslach również i dwumasowe koła zamachowe (koszt naprawy przy użyciu zamienników wynosi 3,5-4 tys. zł). Niemiłe niespodzianki potrafią także sprawić egzemplarze wyposażone w bezstopniową skrzynię biegów CVT. Same przekładnie okazują się co prawda dość trwałe, bardzo często psują się za to elektroniczne sterowniki. W takim wypadku na naprawę trzeba przygotować, niestety, co najmniej 2 tys. zł. Przednie zawieszenie - słabo znosi kontakt z polskimi drogami. Częstej wymiany wymagają sworznie wahaczy, końcówki drążków kierowniczych, niekiedy też maglownice. Naprawę warto zlecić takiemu niezależnemu serwisowi, który ma dostęp do dobrych jakościowo części zamiennych.

d1n48ni

Sprężarki klimatyzacji - dość często posłuszeństwa odmawia tłumik drgań skrętnych w kole pasowym. Wymiana tego elementu jest możliwa, ale niektórzy mechanicy radzą po prostu kupić nowy kompresor (zamienniki - od ok. 1,5 tys. zł).

(fot. Auto Świat/autoswiat.pl)
Źródło: (fot. Auto Świat/autoswiat.pl)

Osprzęt diesli - delikatny okazuje się układ wtryskowy, często zdarzają się awarie zaworów recyrkulacji spalin (EGR)
. Parcieją gumowe przewody podciśnieniowego układu sterującego pracą turbosprężarki. Problemy sprawia także czujnik ciśnienia w filtrach cząstek stałych (DPF). Naprawy są drogie.

d1n48ni

Układ elektryczny - czy benzyniak, czy diesel, kłopoty będą takie same, a co gorsza - dość częste. Psują się: kluczyki, zamki w drzwiach i tylnej klapie, moduły blokady kierownicy, czujniki kąta skrętu w układzie ESP, maty wykrywające obecność pasażera, rozruszniki, alternatory (wymiana jest dość kłopotliwa i wymaga m.in. odessania czynnika z układu klimatyzacji!) oraz moduł SAM, sterujący pracą oświetlenia zewnętrznego.

d1n48ni
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1n48ni
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj