Mercedes klasy A: Mercedes który rozczarowuje

Obraz
Źródło zdjęć: © Auto Świat/autoswiat.pl

Mercedes klasy A chyba sam nie wie, czym tak naprawdę chce być: mieszczuchem, kompaktem czy mikrovanem? My natomiast chcielibyśmy, by było nieco bardziej trwały.

Powiedzmy sobie szczerze - mało kto szukając auta miejskiego, myśli o zakupie Mercedesa. Dlaczego? Bo cena zakupu jest wysoka, a serwis na pewno będzie kosmicznie drogi. Cóż, nie do końca. Bo nawet jeśli klasa A jest jednym z pierwszych niedużych modeli w historii Mercedesa, to w kwestii praktyczności i tak bije na głowę wielu rywali.

Drogo będzie, owszem, ale tylko w przypadku skomplikowanych napraw
Części eksploatacyjne występują jako zamienniki i są - jak na Mercedesa - dość tanie. Poza tym 30 tys. zł za 5-, 6-letnie auto marki premium to chyba dobra oferta, a benzyniaki, w przeciwieństwie do wielu diesli, są z reguły w niezłym stanie i mają niższe przebiegi.

Mercedesa W169 zaprojektowano wg "konceptu sandwicza": jest dość wąski, ale za to wysoki
Układ napędowy znajduje się nie przed kabiną pasażerską, lecz pod nią. Efekt? Przy długości 3,83 m (3d i 5d) udało się wygospodarować niemal tak obszerne wnętrze, jak w przypadku aut segmentu C. Ale to nie wszystko: kufer ma pojemność od 435 do 1485 l. Upór, z jakim Mercedes próbował klientom wmówić, że kupują auto kompaktowe, wydaje się więc w tym kontekście usprawiedliwiony. Przynajmniej częściowo.

Obraz
© (fot. Auto Świat/autoswiat.pl)

Niestety, szybko miało się okazać, że podczas intensywnej eksploatacji Mercedes wypada jak typowe auto miejskie
Plastiki w kokpicie łatwo się rysują i zaczynają trzeszczeć. Problemy sprawia nie tylko układ elektryczny, ale także mechanika. Nagminne są problemy z układem wspomagania, awarie skrzyń CVT, szybko zużywa się przednie zawieszenie. Dobra wiadomość jest taka, że w przypadku benzyniaków można liczyć na spokój ze strony jednostek napędowych - prosta budowa (zastosowano głowicę 8-zaworową) i łańcuchowy napęd rozrządu (dość trwały!) robią swoje.

Z benzyniaków polecamy motor 1.7/116 KM, gdyż zapewnia dobry kompromis między osiągami a spalaniem (średnio 8 l/100 km). Motor 1.5 sprawdzi się tylko w mieście. A diesel? Cóż, wersja 2.0 CDI (82, 109 i 140 KM) oczywiście mniej pali, ale niestety, okazuje się znacznie bardziej awaryjna.

Obraz
© (fot. Auto Świat/autoswiat.pl)

To się psuje!

Układ przeniesienia napędu - słaby punkt klasy A typoszeregu W169. Przedwcześnie zużywają się przeguby półosi napędowych oraz sprzęgła, a w dieslach również i dwumasowe koła zamachowe (koszt naprawy przy użyciu zamienników wynosi 3,5-4 tys. zł). Niemiłe niespodzianki potrafią także sprawić egzemplarze wyposażone w bezstopniową skrzynię biegów CVT. Same przekładnie okazują się co prawda dość trwałe, bardzo często psują się za to elektroniczne sterowniki. W takim wypadku na naprawę trzeba przygotować, niestety, co najmniej 2 tys. zł. Przednie zawieszenie - słabo znosi kontakt z polskimi drogami. Częstej wymiany wymagają sworznie wahaczy, końcówki drążków kierowniczych, niekiedy też maglownice. Naprawę warto zlecić takiemu niezależnemu serwisowi, który ma dostęp do dobrych jakościowo części zamiennych.

Sprężarki klimatyzacji - dość często posłuszeństwa odmawia tłumik drgań skrętnych w kole pasowym. Wymiana tego elementu jest możliwa, ale niektórzy mechanicy radzą po prostu kupić nowy kompresor (zamienniki - od ok. 1,5 tys. zł).

Obraz
© (fot. Auto Świat/autoswiat.pl)

Osprzęt diesli - delikatny okazuje się układ wtryskowy, często zdarzają się awarie zaworów recyrkulacji spalin (EGR)
. Parcieją gumowe przewody podciśnieniowego układu sterującego pracą turbosprężarki. Problemy sprawia także czujnik ciśnienia w filtrach cząstek stałych (DPF). Naprawy są drogie.

Układ elektryczny - czy benzyniak, czy diesel, kłopoty będą takie same, a co gorsza - dość częste. Psują się: kluczyki, zamki w drzwiach i tylnej klapie, moduły blokady kierownicy, czujniki kąta skrętu w układzie ESP, maty wykrywające obecność pasażera, rozruszniki, alternatory (wymiana jest dość kłopotliwa i wymaga m.in. odessania czynnika z układu klimatyzacji!) oraz moduł SAM, sterujący pracą oświetlenia zewnętrznego.

Wybrane dla Ciebie
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy