Mercedes GLA: kompaktowy SUV premium
Mercedes zaprezentował swój najnowszy model GLA, który będzie jego pierwszym samochodem w coraz bardzie popularnej klasie kompaktowych SUV-ów.
Wygląd auta nie jest zaskoczeniem, bowiem od pokazanego w Szanghaju konceptu zapowiadającego nowa klasę różni się zaledwie detalami. Stylistyka kontynuuje wzornictwo znane kompaktowej Klasy A. Również w GLA zaokrąglone kształty karoserii podkreślają mocne boczne przetłoczenia. Charakterystyczny przód z rozbudowanym grillem i dużymi światłami to także elementy wyglądu znane z innych modeli niemieckiego koncernu. Dodatkowo zastosowanie kilku zabiegów stylistycznych optycznie poszerzających nadwozie sprawiło, że GLA wygląda muskularnie, a co za tym idzie solidnie. Autu nie brakuje także dynamiki w wyglądzie, która potwierdzona jest niskim współczynnikiem oporu powierza wynoszącym Cd=0,29. Terenowe aspiracje nowej klasy podkreśla kształt bocznych progów, oraz nakładki na kontury błotników. Samochód nie jest nudny i do kupna skłoni raczej młodsze osoby. Wymiary nowego Mercedesa to 4417 mm długości, 1804 mm szerokości, oraz 1494 mm wysokości.
GLA pod względem zastosowanej techniki oczywiście nie będzie odbiegać od wyznaczonych przez Mercedesa standardów. W jego konstrukcji zawieszenia zastosowano kolumny MacPhersona z przodu oraz wielowahacze z tyłu. W celu zmniejszenia masy nieresorowanej wahacze wykonano z aluminium. Elektromechaniczne wspomaganie kierownicy ma z wiekszą precyzją informować kierowcę o siłach działających na samochód, co przełoży się na jego lepsze wyczucie i bezpieczniejsze prowadzenie. Serwomechanizm zmniejsza ilość siły potrzebnej do wykonania skrętu, a także dzięki połączeniu z systemem ESP dokonuje korekty toru jazdy w przypadku nad- lub podsterowności, przyspieszania i wyhamowywania oraz działania bocznej siły wiatru.
Do tego dochodzą liczne wspomagacze zmniejszające obciążenie kierowcy jak Collision Prevention Assist Pluss (system informujący o możliwej kolizji i wyhamowujący w przypadku braku reakcji ze strony prowadzącego), Lane Tracking (śledzenie i utrzymywanie właściwego toru jazdy), Blind Spot (informowanie o pojeździe w martwym polu), Highbeam Assis (asystent świateł drogowych), Active Parking Assist (asystent parkowania), aktywny tempomat oaz Attention Assist (kontrola zmęczenia kierowcy). Natomiast sztywna konstrukcja zapewnia stabilność zarówno na prostej drodze jak i w terenie, a także ochroni pasażerów podczas wypadku.
Gama dostępnych silników początkowo obejmie benzynowe jednostki o pojemnościach 1,6 l (156 KM) i 2,0 l (211 KM), oraz 2,1-litrowy diesel o mocy 136 KM lub 170 KM. Model GLA ze słabszymi silnikami standardowo będzie wyposażany w 6-biegową skrzynię manualną lub w opcji dwusprzęgłowy automat 7G-DTC. Natomiast mocniejsze wersje dwusprzęgłowy automat otrzymają w standardzie. Opcjonalnie dla najmocniejszej odmiany benzynowej i dwóch wysokoprężnych jednostek dostępny będzie układ napędowy 4MATIC oferujący stały napęd na cztery koła. Wersje z 4MATIC otrzymają system wspomagający jazdę off-roadową i asystenta zjazdu z wzniesień - Downhill Speed Regulation (DSR).
Wersja z silnikiem dwulitrowym o mocy 211 KM wyposażona w ten układ napędowy osiągać będzie prędkość maksymalną 235 km/h, natomiast pierwsze 100 km/h osiągnie po upływie 7,1 sekundy. Wszystkie odmiany silnikowe otrzymają system start/stop. Najoszczędniejszy GLA z silnikiem Diesla spala 4,3 litra oleju napędowego na 100 km. Natomiast najmocniejsza wersja z silnikiem o mocy 211 KM zadowoli się 7,1 l benzyny na 100 km.
Wnętrze modelu GLA zostało w całości przeszczepione z Klasy A. Na środku znajdują się charakterystyczne trzy wyloty nawiewów, a nad nim ekran opcjonalnej nawigacji z opcją Street View, która umożliwia też korzystanie z Facebooka i Twittera.