| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/8839/f600-mercedes-ogniwa-01.jpeg',550,350) ) |
| --- | Mercedes-Benz przedstawia ostatni ze swych prototypów napędzanych energią elektryczną uzyskiwaną z ogniw paliwowych. Pojazd nazwany F 600 Hygenius wart jest uwagi zarówno ze względu na swój nowoczesny napęd, jak i inne rozwiązania konstrukcyjne wynikające z odmiennej, niż w przypadku aut spalinowych budowy.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/8839/f600-mercedes-ogniwa-02.jpeg',550,367) ) |
| --- | Źródłem energii F 600 Hygenius są ogniwa paliwowe, które w wyniku reakcji chemicznej wodoru i tlenu generują energię elektryczną. Jedynym produktem ubocznym tego procesu jest woda. Napędzany wyłącznie generowaną aktualnie energią, F 600 Hygenius dysponuje mocą maksymalną 60 kW/82 KM i maksymalnym momentem obrotowym 250 Nm. Jednak, jako że pojazd wyposażono w baterie litowo-jonowe, w momentach większego zapotrzebowania na moc, auto napędzane może być aktualnie generowaną energią, oraz energią zgromadzoną w bateriach (które ładują się podczas spokojniejszej jazdy). Maksymalna moc użytkowa wynosi więc 85 kW/115 KM, przy czym maksymalny moment obrotowy wynosi aż 350 Nm. Zasięg auta wynosi 400 km.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/8839/f600-mercedes-ogniwa-03.jpeg',550,365) ) |
| --- | Projektanci zwracają uwagę, że w pełni ekologiczny proces generowania prądu może być użyteczny nie tylko do napędzania samochodu. Skoro bowiem dysponujemy „czystą” elektrownią, której jedynym produktem ubocznym jest woda, to zaparkowane na podjeździe auto może być źródłem prądu dla domu, lub kilku domów. W przypadku aut użytkowych, ogniwa mogłyby napędzać wiele urządzeń, które dziś trzeba zasilać generatorem prądu, co jest propozycją ciekawą dla rozmaitych służb miejskich i drogowych eksploatujących pojazdy specjalistyczne.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/8839/f600-mercedes-ogniwa-04.jpeg',550,386) ) |
| --- | F 600 Hygenius dysponuje pojemniejszym, niż w przypadku aut spalinowych wnętrzem. Choć auto mierzy 434,8 cm długości, to odstęp pomiędzy przednimi, a tylnymi siedzeniami wynosi aż 94,5 cm, co zapewnia komfort porównywalny do tego, którego doświadczają pasażerowie limuzyn.
Prototypowy F 600 Hygenius wyposażony jest w szereg urządzeń i systemów elektronicznych znanych z najnowszych i najdroższych Mercedesów. Nie jest to próżne efekciarstwo, bo produkcyjna, seryjna wersja pierwszego Mercedesa zasilanego ogniwami paliwowymi spodziewana jest za 5 – 10 lat. Rozwiązania stosowane więc dziś wyłącznie w klasie S przejdą więc w tym czasie do standardu aut popularnych marki Mercedes-Benz.