Mercedes-AMG GT: prawdziwy sportowiec
Pierwszy pojazd Mercedesa był samochodem wyścigowym. Jego najnowszy potomek - Mercedes-AMG GT - kontynuuje to dziedzictwo.
Mercedes-AMG GT jest drugim pojazdem opracowanym w całości przez inżynierów z Affalterbach. Dwuosobowe coupe ma typowe dla tylnonapędowych aut proporcje - długą maskę z dodatkowymi wybrzuszeniami, przesuniętą do tyłu kabinę, duże koła oraz szeroki tylny pas. Duża klapa zapewnia dostęp do 350-litrowej przestrzeni bagażowej a poprzeczna, aluminiowa belka za fotelami chroni bagaż przed przesunięciem się podczas hamowania.
Z boku uwagę zwracają opadająca linia dachu, muskularne nadkola i boczne wloty powietrza przedzielone dwiema płatwami. W tylnej części karoserii uniknięto poziomych linii w celu zapewnienia lekkiego wyglądu. Inne ciekawe rozwiązania to tablica rejestracyjna we wgłębieniu zderzaka, wysuwany spojler oraz dyfuzor ze zintegrowanymi rurami wydechowymi i ozdobną listwą w kolorze matowego srebra. Patrząc z przodu zauważymy diamentową osłonę chłodnicy z centralnie umieszczoną gwiazdą Mercedesa, lampy z charakterystycznymi "brwiami", specjalne wloty powietrza i przedni spojler, który optycznie obniża i poszerza sylwetkę.
Po otwarciu drwi kierowcę wita komunikat na ekranie rozdzielającym dwa zatopione w tubach wskaźniki, w tym wyskalowany do 320 km/h prędkościomierz. Styliści zadbali o detale - okrągłe otwory wentylacyjne, szeroką konsolę środkową, deskę rozdzielczą w kształcie skrzydła, wgłębione panele drzwi oraz trójramienna kierownica z pierścieniem na godzinie 12 i aluminiowymi łopatkami zmiany biegów. Na szczycie deski rozdzielczej znajduje się 7- lub 8,4-calowy wyświetlacz systemu multimedialnego. Wersja GT S wyróżnia się jeszcze bogatszym wyposażeniem, w tym wskaźnikami z prędkościomierzem kończącym się na 360 km/h i czerwonymi akcentami, skórzaną kierownicą oraz podłokietnikami z wytłoczonym logo AMG.
Pod maską modelu GT pracuje 4-litrowy motor V8 biturbo. Prowadzący ma do wyboru różne tryby jazdy, w tym M i Race. Motor jest konstrukcyjnie zbliżony do 2-litrowej jednostki turbo AMG, znanej z aut A 45 AMG, CLA 45 AMG oraz GLA 45 AMG. Oba silniki mają ten sam stosunek średnicy cylindra do skoku tłoka. Za zasilanie odpowiada trzecia generacja bezpośredniego wtrysku benzyny z piezoelektrycznymi wtryskiwaczami.
Jednostka generuje 462 (GT) lub 510 KM (GT S) oraz odpowiednio 600 lub 650 Nm momentu obrotowego. Średnie spalanie ustalono na 9,3 i 9,4 l/100 km, emisję CO2 - 216 i 219 g/km, przyspieszenie do "setki" - 4,0 i 3,8 s a prędkość maksymalną na 304 i 310 km/h. Co ciekawe - dwie wspomagające silnik turbosprężarki nie są montowane na zewnątrz, ale pomiędzy rozwidlonymi głowicami. Zastosowanie układu smarowania z suchą miską olejową pozwoliło zamontować motor niżej a co za tym idzie - obniżyć środek ciężkości i umożliwić uzyskanie lepszego przyspieszenia bocznego.
Z jednostką współpracuje zamontowana w układzie transaxle (przy tylnej osi) 7-biegowa skrzynia AMG SPEEDSHIFT DCT. Auto jest wyposażone w mechaniczną (GT) lub elektroniczną (GT S) blokadę dyferencjału tylnej osi, sportowe zawieszenie oparte na podwójnych wahaczach z tyłu i przodu, elektroniczną regulację siły tłumienia, sportowy układ kierowniczy oraz wykład wydechowy z aktywnymi klapami. Odmiana GT S może zostać doposażona w pakiet AMG DYNAMIC PLUS, obejmujący aktywne poduszki silnika i skrzyni biegów. Zapewniają one skuteczniejszą izolację wibracji.
Za hamowanie odpowiadają wewnętrznie wentylowane, perforowane tarcze o średnicy 360 mm (lub 390 mm - GT S) oraz polakierowane na czerwono zaciski. Opcjonalnie dostępne są hamulce ceramiczno-kompozytowe z tarczami 420 mm z przodu i 360 mm z tyłu. Standardowo model GT przemieszcza się na 10-ramiennych felgach z lekkich stopó o wymiarach 9x19 cali z przodu i 11x19 cali z tyłu. Wariant GT S ma obręcze w rozmiarze 9x19 cali na przedniej osi i 11x20 cali z tyłu. Założono na nich sportowe opony Michelin Pilot Sport Cup 2.
Konstrukcja pojazdu ma lekką budowę - rama przestrzenna składa się w ponad 90 proc. z aluminium. Tylną klapę wykonano ze stali a przedni odcinek podłogi z lekkiego magnezu. Nadwozie waży 231 kg, charakteryzując się przy tym wysoką odpornością na zginanie i sztywnością skrętną. Za bezpieczeństwo odpowiadają takie układy jak Collision Prevention Assist Plus, Adaptive Brake, Attention Assist, system kontroli ciśnienia w ogumieniu oraz zestaw poduszek czołowych, kolanowych i bocznych.
Źródło: Mercedes-AMG
ll/moto.wp.pl