Mercedes-AMG E 63: najmocniejsza Klasa E w historii
Gama Mercedesa Klasy E wzbogaciła się o najmocniejszy w historii wariant. Zamontowany pod maską AMG E 63 silnik generuje zależnie od wersji 571 lub 612 koni mechanicznych.
Samochód posiada nowy pas przedni - pokrywa silnika została osadzona jak w modelach coupe. Przednia krawędź maski nie dosięga lamp, nadkola poszerzono o 17 mm, zdecydowano się także na użycie nowej osłony chłodnicy z dwiema srebrnymi listwami, pionowym żebrowaniem i oznaczeniem AMG. Przedni zderzak posiada czarne prowadnice powietrza, masywny spojler oraz duże wloty powietrza po bokach. Z tyłu natomiast uwagę zwracają spojler, zderzak z nakładką w kształcie dyfuzora oraz dwie podwójne końcówki układu wydechowego. Wyróżnikiem mocniejszej wersji S są chromowane wstawki progów i tylnego zderzaka.
W kabinie znajdziemy szereg specjalnie zaprojektowanych detali - sportową, obszytą czarną skórą kierownicę z galwanizowanymi łopatkami zmiany biegów, przednie fotele sportowe czy nowe tapicerki ze skóry nappa lub połączenia skóry z mikrofibrą. Opcjonalnie dostępne będą siedzenia AMG Performance ze zintegrowanymi zagłówkami. Standardowo zaś montowane będą dwa wyświetlacze na kokpicie, panel wskaźników z motywem flagi wyścigowej czy analogowy zegarek IWC.
Zarówno odmiana AMG E 63 4MATIC+, jak i AMG E 63 S MATIC+, są napędzane potężnym silnikiem 4,0 V8 biturbo, z którym współpracuje 9-biegowa sportowa skrzynia AMG SPEEDSHIFT MCT. W pierwszym przypadku generuje ona 571 KM i 750 Nm, a w drugim - 612 KM i 850 Nm. Pozwala to na osiągnięcie prędkości 100 km/h w czasie odpowiednio 3,4 i 3,5 s. Prędkość maksymalną ograniczono elektronicznie do 250 km/h, można ją jednak opcjonalnie podnieść do 300 km/h. Jednostka napędowa korzysta z układu podwójnego turbodoładowania z dwiema turbosprężarkami umieszczonymi nie na zewnątrz, ale pomiędzy rozwartymi głowicami cylindrów. Taka konfiguracja, zwana "gorącą fałką", przynosi szereg korzyści: pozwala zachować kompaktowe wymiary silnika, uzyskać spontaniczną reakcję na wciśnięcie pedału gazu, a także niską emisję spalin.
W celu zwiększenia osiągów silnika po raz pierwszy zastosowano turbosprężarki typu twin-scroll. Ich obudowy podzielono na dwa równoległe kanały, które w połączeniu z dwoma osobnymi wylotami z kolektora wydechowego pozwalają oddzielnie sterować dopływem spalin do wirnika turbiny. Spaliny z pierwszego i czwartego cylindra trafiają do jednego kanału, a z drugiego i czwartego cylindra - do drugiego kanału. Celem jest ograniczanie wzajemnych zakłóceń, jakie mogą powodować suwy wydechu w poszczególnych cylindrach, spada też ciśnienie zwrotne. Silnik otrzymał także nowe tłoki, zoptymalizowane układy - dolotowy i chłodzenia powietrza doładowującego oraz zmienione oprogramowanie. Znane z innych modeli rozwiązania obejmują m.in. bezpośredni, natryskowy wtrysk paliwa z piezoelektrycznymi wtryskiwaczami, wymiennik powietrze-woda w układzie chłodzenia powietrza doładowującego, system zarządzania pracą alternatora, funkcja ECO start/stop i tryb żeglowania. Oba modele E 63 są oferowane wyłącznie z napędem na cztery koła
AMG Performance 4MATIC+.
Światowa premiera nowej Klasy E odbędzie się 16 listopada, w dniu inauguracji salonu samochodowego w Los Angeles. Sprzedaż modelu ruszy 16 stycznia 2017 r., a pierwsze egzemplarze pojawią się u dealerów po 2 miesiącach.
Źródło: Mercedes
ll/Wirtualna Polska