WAŻNE
TERAZ

Czarne chmury nad Wąsikiem i Kamińskim. Jest ruch prokuratury

Meksyk: do stolicy ma powrócić egzamin na prawo jazdy

Obraz
Źródło zdjęć: © PAP/EPA/Alex Cruz

Stolica Meksyku - 22-milionowa metropolia - jest miastem samochodów. Piesi i rowerzyści są tu raczej elementem przeszkadzającym kierowcom. Kierowcom, od których nikt na razie nie wymaga prawa jazdy. Ma się to jednak zmienić.

Sytuację w mieście Meksyk opisuje niemiecki tygodnik "Der Spiegel". Meksykanie chętnie rozmawiają przez komórki, prowadząc samochody. Często skręcają, bez sygnalizowania tego kierunkowskazem, czasem sygnalizują skręt w lewo, a jadą w prawo. Światła uliczne traktują zaś jak coś w rodzaju kolorowej dekoracji.

Żeby zasiąść za kierownicą w stolicy Meksyku, trzeba po prostu zapłacić 704 peso (37 euro) za zezwolenie na prowadzenie pojazdów silnikowych. Bez kursów czy jakichkolwiek stresujących egzaminów. Byle tylko nogi kierowcy sięgały do pedałów.

Nie zawsze tak było. Obowiązkowy egzamin na prawo jazdy zlikwidowano w stolicy Meksyku dwanaście lat temu w ramach walki z korupcją. Pozytywny wynik egzaminu wielu po prostu "załatwiało", wręczając egzaminatorowi łapówkę.

Stołeczne władze uznały wtedy, że skoro nie będzie egzaminów, nie będzie też łapówek. Nikt nie zastanawiał się nad konsekwencjami takiego rozwiązania dla ruchu drogowego.

Teraz postanowiono z tym skończyć. W życie weszło nowe prawo o ruchu drogowym, mające położyć kres chaosowi na ulicach metropolii. Prędkość maksymalna zostaje ograniczona z 70 do 50 km/h, a plany przewidują również strefy, w których nie będzie wolno przekroczyć 30 km/h. I najważniejsze - powraca egzamin na prawo jazdy.

Znów trzeba będzie przejść badanie u okulisty, zdać egzamin teoretyczny i praktyczny. Na razie nie ma jeszcze dopracowanych ram prawnych, a na realizację całego przedsięwzięcia brakuje środków, ale na początku 2016 roku wszystko ma być gotowe.

Jest jednak pewien problem - prawo nie działa wstecz. Większość posiadaczy wykupionych zezwoleń miałaby zresztą kłopoty ze zdaniem egzaminu. I jeszcze jedna trudna kwestia - w stolicy Meksyku praktycznie nie ma instruktorów jazdy.
tb/

Źródło artykułu:
Wybrane dla Ciebie
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła