Trwa ładowanie...

Mazda Takeri: rzut oka w przyszłość

Mazda Takeri: rzut oka w przyszłośćŹródło: Szymon Jasina
d2qsnf5
d2qsnf5

Koncepcyjny sedan Mazdy prezentuje nowy kierunek stylistyczny japońskiej marki oraz zawiera rozwiązania techniczne, które już wkrótce trafią do seryjnych modeli. Można też podsumować to nieco krócej - najprawdopodobniej Takeri jest zapowiedzią nowej Mazdy 6.

Mazda to wyjątkowo marka na tle swoich japońskich konkurentów. Samochody z tego kraju kojarzą się z solidnością, ale też z nudną stylistyką i topornymi wnętrzami. Firma mieszcząca się niedaleko Hiroszimy miała jednak w swojej historii wiele wyjątków od tej reguły. Wystarczy wspomnieć kompaktową Mazdę 323 z otwieranymi światłami i drzwiami bez ramek, albo sportowy model RX7. W ciągu ostatnich lat również Mazda 6 - będąca przedstawicielką segmentu D - może pochwalić się udaną stylistyką i wykończeniem wnętrza na europejskim poziomie.

Na szczęście Japończycy chcą pójść jeszcze dalej i w Genewie swoją europejska premierę miał model Takeri. Jest to czterodrzwiowy sedan, który przede wszystkim zwraca na siebie uwagę ciekawą stylistyką. Duża osłona chłodnicy wraz z niskimi reflektorami nadają Takeri agresywny i solidny wygląd. Koncepcyjny sedan mierzy 4850 mm długości, co sugeruje, że jest to zapowiedź nowej Mazdy 6 - a z takim wyglądem kontynuacja sukcesów wydaje się niemal pewna.

(fot. Szymon Jasina)
Źródło: (fot. Szymon Jasina)

Stylistyka nadwozia jest nowoczesna, ale tak prezentujący się samochód bez problemu mógłby trafić do seryjnej produkcji. Wnętrze natomiast to już typowe auto koncepcyjne. Twarde fotele kubełkowe, pokrętła wyglądające jak pociski i futurystyczne wyświetlacze nie mają szans trafić do wersji produkcyjnej.

d2qsnf5

Innowacje można znaleźć również pod maską Mazdy Takeri. Za napęd odpowiada diesel nazwany SKYACTIV-D, który posiada wyjątkowo niski współczynnik kompresji. Mazda tłumaczy, że dzięki temu jednostka jest bardziej oszczędna, a system i-stop (czyli tzw. stop-start) działa bardziej efektywnie.

Takeri posiada też system odzyskiwania energii i-ELOOP. Jest on wyjątkowy na tle konkurencji, gdyż energia uzyskana podczas hamowania magazynowana jest w specjalnym kondensatorze (a nie w akumulatorze). W ten sposób możliwe jest zasilanie wszystkich urządzeń elektrycznych znajdujących się w samochodzie i zdaniem Mazdy ograniczenie zużycia paliwa nawet do 10 proc.

Technologie pozwalające zmniejszyć zużycie paliwa oraz ciekawa stylistyka dobrze świadczą o przyszłości Mazdy. Jeśli Japończykom mimo coraz bardziej skomplikowanych systemów uda się utrzymać dotychczasową jakość, to pozostaną silną konkurencją na światowych rynkach.

WP: Szymon Jasina

d2qsnf5
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d2qsnf5
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj