Marki o najbardziej oszczędnych silnikach
Które samochody palą najmniej?
Amerykańska Agencja Ochrony Środowiska (EPA) stworzyła zestawienie marek, których samochody potrzebują najmniej paliwa.
Amerykańska Agencja Ochrony Środowiska (EPA) stworzyła zestawienie marek, których samochody potrzebują najmniej paliwa. Na kolejnych slajdach przedstawiamy listę dziesięciu, najbardziej oszczędnych modeli. Ranking został oparty o dane katalogowe. Czy więc jest cenny dla przeciętnego zmotoryzowanego? Przecież nie od dziś wiadomo, że wartości podawane przez producentów, okazują się niemożliwe do osiągnięcia w rzeczywistych warunkach. Standardowy cykl badania konsumpcji paliwa w USA wygląda jednak inaczej niż w Unii Europejskiej.
Na Starym Kontynencie stosuje się kontrowersyjny cykl NEDC, podczas gdy za oceanem obowiązuje FTP-75. Różnica pomiędzy nimi polega na tym, że podczas amerykańskiej próby imitującej jazdę w mieście jest mniej postojów. W europejskim cyklu testowany samochód jest na biegu jałowym aż przez 30 proc. czasu trwania próby. Może to odpowiadać charakterystyce poruszania się w godzinach szczytu po zatłoczonych ulicach dużego miasta. Jeśli jednak mieszkamy w mniejszym mieście, FTP-75 może okazać się bliższy prawdy. O tym, jak duże są między nimi różnice, świadczą dane. W przypadku testu jazdy miejskiej cykl NEDC zakłada pokonanie przez samochód niespełna 4 km ze średnią prędkością 18,35 km/h. W przypadku cyklu amerykańskiego wartości te to odpowiednio 17,8 km i 34,1 km/h.
Inaczej wygląda również ta część testu, która imituje jazdę pozamiejską. W Europie samochód w ciągu trwającego 400 sekund testu osiąga maksymalną prędkość 120 km/h i utrzymuje ją przez 10 sekund. Podczas testu auto przejeżdża niespełna 7 km ze średnią prędkością 62,6 km/h. W amerykańskich testach podczas trwającej 765 sekund próby samochód rozwija maksymalną prędkość 97 km/h. Dystans, który pokonuje testowane auto, wynosi 16,45 km, a średnia prędkość to 77,7 km/h.
Różnice w standardowych cyklach badania zużycia paliwa wpływają na odmienność oficjalnych wyników spalania podawanych w USA i w Europie. Dlatego też, ranking EPA jest innym spojrzeniem na kwestię ekonomiki jazdy. Oczywiście trzeba pamiętać o tym, że samochody oferowane przez producentów za oceanem różnią się od tych sprzedawanych na Starym Kontynencie. Mimo tego, ranking wiele mówi na temat umiejętności specjalistów zatrudnionych w poszczególnych koncernach.