Marki o najbardziej oszczędnych silnikach
Amerykańska Agencja Ochrony Środowiska (EPA) stworzyła zestawienie marek, których samochody potrzebują najmniej paliwa.
Które samochody palą najmniej?
Amerykańska Agencja Ochrony Środowiska (EPA) stworzyła zestawienie marek, których samochody potrzebują najmniej paliwa. Na kolejnych slajdach przedstawiamy listę dziesięciu, najbardziej oszczędnych modeli. Ranking został oparty o dane katalogowe. Czy więc jest cenny dla przeciętnego zmotoryzowanego? Przecież nie od dziś wiadomo, że wartości podawane przez producentów, okazują się niemożliwe do osiągnięcia w rzeczywistych warunkach. Standardowy cykl badania konsumpcji paliwa w USA wygląda jednak inaczej niż w Unii Europejskiej.
Na Starym Kontynencie stosuje się kontrowersyjny cykl NEDC, podczas gdy za oceanem obowiązuje FTP-75. Różnica pomiędzy nimi polega na tym, że podczas amerykańskiej próby imitującej jazdę w mieście jest mniej postojów. W europejskim cyklu testowany samochód jest na biegu jałowym aż przez 30 proc. czasu trwania próby. Może to odpowiadać charakterystyce poruszania się w godzinach szczytu po zatłoczonych ulicach dużego miasta. Jeśli jednak mieszkamy w mniejszym mieście, FTP-75 może okazać się bliższy prawdy. O tym, jak duże są między nimi różnice, świadczą dane. W przypadku testu jazdy miejskiej cykl NEDC zakłada pokonanie przez samochód niespełna 4 km ze średnią prędkością 18,35 km/h. W przypadku cyklu amerykańskiego wartości te to odpowiednio 17,8 km i 34,1 km/h.
Inaczej wygląda również ta część testu, która imituje jazdę pozamiejską. W Europie samochód w ciągu trwającego 400 sekund testu osiąga maksymalną prędkość 120 km/h i utrzymuje ją przez 10 sekund. Podczas testu auto przejeżdża niespełna 7 km ze średnią prędkością 62,6 km/h. W amerykańskich testach podczas trwającej 765 sekund próby samochód rozwija maksymalną prędkość 97 km/h. Dystans, który pokonuje testowane auto, wynosi 16,45 km, a średnia prędkość to 77,7 km/h.
Różnice w standardowych cyklach badania zużycia paliwa wpływają na odmienność oficjalnych wyników spalania podawanych w USA i w Europie. Dlatego też, ranking EPA jest innym spojrzeniem na kwestię ekonomiki jazdy. Oczywiście trzeba pamiętać o tym, że samochody oferowane przez producentów za oceanem różnią się od tych sprzedawanych na Starym Kontynencie. Mimo tego, ranking wiele mówi na temat umiejętności specjalistów zatrudnionych w poszczególnych koncernach.
10. Ford - śr. spalanie dla samochodów osobowych marki: 10,0 l/100 km
W amerykańskiej ofercie Forda, oprócz modeli znanych również w Europie (Fiesta, Focus, C-Max czy Mondeo), roi się od dużych SUV-ów. Escape, Edge, Flex Explorer czy Expedition to auta, w przypadku których pod maską pracują silniki o dużych - z naszego punktu widzenia - pojemnościach.
9. Mercedes - śr. spalanie dla samochodów osobowych marki: 9,9 l/100 km
Oferta modelowa Mercedesa w USA i Europie jest niemalże taka sama. Amerykanie nie mogą kupić kompaktowej Klasy A i rodzinnego vana V. Dostępny jest za to szereg modeli o sportowym zacięciu i dużych limuzyn. Mimo to, niemiecka marka znalazła się w dziesiątce najbardziej oszczędnych.
8. Toyota - śr. spalanie dla samochodów osobowych marki: 9,3 l/100 km
Japoński gigant, swoją popularnością bije niemieckie koncerny - przede wszystkim na rodzimym rynku i w USA. Za oceanem Toyota sprzedaje nawet małego Yarisa, ale status kultowych uzyskały znacznie większe modele: Camry, Avalon, Highlander czy Tundra. Statystykę ratują jednak liczne modele hybrydowe, wśród których perłą w koronie jest oczywiście modny Prius.
7. Kia - śr. spalanie dla samochodów osobowych marki: 9,0 l/100 km
Koreańskie marki od kilkunastu lat prowadzą pościg za konkurentami o znacznie bardziej ugruntowanej pozycji. Dziś nie mają się czego wstydzić pod względem awaryjności i - jak się okazuje - spalania. Dostępne w Europie modele w znakomitej większości posiadają stosunkowo niewielkie, ale oszczędne jednostki. W USA Azjaci proponują jednak m.in. duże sedany - Cadenza i K900, SUV-y, a także potężnego minivana o nazwie Sedona, którego nie kupimy w polskim salonie.
6. BMW - śr. spalanie dla samochodów osobowych marki: 8,8 l/100 km
Bawarska firma od lat uchodzi za eksperta w dziedzinie konstruowania silników. Jak się okazuje, nie bez powodu. Szóste miejsce firmy, która kojarzona jest z samochodami o sportowym zacięciu, jest naprawdę dobrym rezultatem. Jeśli chodzi o ofertę BMW za oceanem, choć liczba modeli z rodziny M ograniczona jest do jednego, to z drugiej strony niedostępne są te najbardziej oszczędne - serii 1 oraz serii 2 Grand Tourer.
5. Hyundai - śr. spalanie dla samochodów osobowych marki: 8,6 l/100 km
Druga z koreańskich marek adresowana jest do nabywców nieco bardziej wymagających. Oprócz modeli znanych w Europie, w amerykańskiej ofercie Hyundaia znajdziemy dużego sedana o nazwie Azera i nieco mniejszą Sonatę, limuzynę Equus oraz Genesisa w wersji coupe. Za oceanem nie kupimy natomiast modeli i10, i20 oraz ix20.
4. Nissan - śr. spalanie dla samochodów osobowych marki: 8,3 l/100 km
Od kilku lat trzonem oferty japońskiej marki są crossovery i SUV-y. Modele dostępne w USA są liczniejsze niż w Europie. Rogue z silnikiem o pojemności 2,5 l, Murano z motorem 3,5 l czy Xterra z czterolitrową jednostką to dla przeciętnego Europejczyka auta wręcz potężne. Mimo tego, wynik spalania jest zadowalający.
3. Subaru - śr. spalanie dla samochodów osobowych marki: 8,2 l/100 km
Marka, która zyskała sławę za sprawą rajdowych sukcesów, pod względem napędu czy precyzji układu kierowniczego ma sporo do zaoferowania nabywcom "cywilnych" samochodów. Podobnie jest ze spalaniem. Dzięki oszczędnym jednostkom uplasowała się na trzecim miejscu.
2. Honda - śr. spalanie dla samochodów osobowych marki: 8,1 l/100 km
Wizytówką tej japońskiej marki stały się silniki o niekoniecznie dużej pojemności, ale mogące za to pracować w takim zakresie wysokich obrotów, który dla konkurentów pozostawał czystą abstrakcją. Dziś modele Hondy są nieco spokojniejsze, a za oceanem - poza znanymi w Europie - można kupić modele takie jak Pilot, Odyssey czy Crosstour.
1. Mazda - śr. spalanie dla samochodów osobowych marki: 7,8 l/100 km
Mazda to jedna z tych marek, które w ostatnich latach zaskakują w największym stopniu. W czasach, gdy coraz więcej producentów oferuje w swych samochodach doładowane silniki, japoński producent stawia na jednostki wolnossące, ale o większej pojemności. Jak widać, taka taktyka nie jest pozbawiona sensu. W USA, oprócz modeli znanych również w Europie, można kupić największego SUV-a tego producenta - CX-9.
tb, moto.wp.pl