Lexus RC F z nowatorskim połączeniem cykli Otto i Atkinsona

Obraz
Źródło zdjęć: © zdjęcie producenta

Najnowsze sportowe coupe Lexusa - model RC F - jest napędzane 32-zaworowym silnikiem V8, który charakteryzuje się dynamiczną pracą oraz umiarkowanym apetytem na paliwo. Sekret takiego połączenia tkwi w wykorzystywaniu cykli Otto i Atkinsona.

Wolnossąca jednostka jest gruntowną modyfikacją sprawdzonego, 5-litrowego motoru znanego z modelu IS F. Zastosowanie tytanowych zaworów oraz zmniejszenie masy wału zmniejszenie masy wału korbowego i korbowodów pozwoliło przesunąć granicę maksymalnych obrotów o 500 do 7300, uzyskując wzrost mocy o 51 KM do 477 KM. Zwiększeniu uległ również maksymalny moment obrotowy, który osiągany jest teraz przy prędkości obrotowej niższej o 400 niż poprzednio, sięgając 530 Nm przy 4 800 obr./min.

* ILE WART JEST TWÓJ SAMOCHÓD? MOŻESZ SIĘ ŁATWO PRZEKONAĆ *
Potężna jednostka napędowa zapewnia temu coupe odpowiednią dynamikę, jednak wysokim osiągom towarzyszy niskie zużycie paliwa, jak na ważący 2 250 kg samochód z pięciolitrowym silnikiem. W cyklu mieszanym Lexus RC F spala 10,8 litra benzyny na 100 km, zaś w trasie zużycie paliwa spada 7,8 l/100 km. Lexus RC F łączy owe wykluczające się zwykle zalety dzięki temu, że w zależności od potrzeb jego silnik może pracować w konwencjonalnym cyklu Otto lub oszczędnym cyklu Atkinsona, stosowanym w wyróżniających się bardzo niskim zużyciem paliwa hybrydowych jednostkach napędowych.

Zasada cyklu Atkinsona polega na wydłużeniu czasu otwarcia zaworów dolotowych. Zamykają się one dopiero w trakcie suwu sprężania, dzięki czemu objętość sprężanej, a następnie spalanej mieszanki jest mniejsza od objętości, do której rozprężają się zawarte w cylindrach gazy podczas suwu pracy. W efekcie w chwili otwarcia zaworów wylotowych ciśnienie gazów spalinowych jest bliskie atmosferycznemu, a cała ich energia została wykorzystana na popchnięcie tłoka – dlatego silnik pracujący w cyklu Atkinsona ma większą sprawność, niż działający w konwencjonalnym cyklu Otto.

Ekonomiczność silnika pracującego w cyklu Atkinsona okupiona jest mniejszym stosunkiem mocy do pojemności skokowej. Konstruktorzy Lexusa RC F wykorzystali jednak możliwości zaawansowanego układu inteligentnego sterowania zaworami VVT-iE w taki sposób, że przy niewielkim obciążeniu – na przykład podczas jazdy po trasie – silnik pracuje w cyklu Atkinsona, zaś po dociśnięciu pedału przyspieszenia przechodzi w cykl Otto, w pełni wykorzystując ogromny potencjał pięciolitrowego V8. Dzięki temu coupe Lexusa przyspiesza od 0 do 100 km/h w ciągu zaledwie 4,5 sekundy i osiąga prędkość maksymalną 270 km/h, nie zmuszając przy tym do zbyt częstego odwiedzania stacji benzynowych.

Źródło artykułu: WP Moto
Wybrane dla Ciebie
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
MOŻE JESZCZE JEDEN ARTYKUŁ? ZOBACZ CO POLECAMY 🌟