Lexus NX: światowa prapremiera w Pekinie
To pierwszy Lexus w szybko rozwijającym się segmencie kompaktowych SUVów klasy premium. Zwiastunem tego modelu był - prezentowany we wrześniu ubiegłego roku na Salonie Samochodowym we Frankfurcie - koncepcyjny model LF-NX. Jak widać, wiele elementów z tego samochodu możemy znaleźć w wersji drogowej. To nowa, bardziej wyrazista i odważniejsza stylistyka Lexusa. Pod maską też mamy nowość. Po raz pierwszy w historii japońskiej marki, do samochodu jest montowany 2-litrowy, benzynowy silnik z turbodoładowaniem.
Oczywiście, Lexus NX może być także wyposażony w napęd hybrydowy z bardzo efektywnym 2,5-litrowym silnikiem benzynowym, pracującym w cyklu Atkinsona. W Europie będą dostępne dwie wersje jednostek napędowych i skrzyń biegów, napęd na przednią oś lub na wszystkie koła. Na rynku rosyjskim dodatkowo będzie oferowana wersja NX200.
Wśród nowinek technicznych znajdziemy m. in. panoramiczny system wizyjny. Na tegorocznym Pekińskim Salonie Motoryzacyjnym został zaprezentowany całkowicie nowy model Lexusa. To ostro wystylizowany, luksusowy kompaktowy SUV. NX jest pierwszym Lexusem w tym segmencie. Jego drapieżna, emocjonalna stylistyka ma przemawiać do nowej grupy nabywców.
NX oferowany będzie w trzech wariantach silnikowych: NX 300h z napędem hybrydowym, NX 200t z pierwszym w historii marki turbodoładowanym silnikiem benzynowym o pojemności 2 litrów oraz (tylko na rynek rosyjski) - NX 200 z wolnossącą jednostką benzynową. Ponadto, będzie można wybrać pomiędzy przednim napędem i napędem przekazywanym na obie osie.
We wnętrzu nowego Lexusa NX znajdziemy szereg innowacyjnych rozwiązań, jak np. funkcja bezprzewodowego ładowania przenośnych urządzeń, np. telefonów komórkowych, nowy zdalny sterownik ekranu z panelem dotykowym, panoramiczny system wizyjny, rozbudowany wyświetlacz wielofunkcyjny obejmujący m.in. akcelerometr (po raz pierwszy w Lexusie) i wskaźnik doładowania oraz czołowy wyświetlacz projekcyjny, funkcję monitorowania martwych pól i ostrzegania o ruchu poprzecznym z tyłu samochodu.
Wersja F SPORT wyróżnia się agresywniejszą, sportową linią oraz nieco innym kształtem osłony chłodnicy i dolnej części przedniego zderzaka, a także zarezerwowanymi wyłącznie dla tej wersji tarczami kół ze stopu aluminium, czarnymi oprawami zewnętrznych lusterek wstecznych, specjalną kolorystyką wnętrza, ozdobnym panelem i sportowymi fotelami. Inspirowany konceptem LF-NX, Lexus NX może być wyposażony w 17- lub 18-calowe koła, które dodają jego sylwetce muskularności.
- Luksus przejawia się w drobnych, ale istotnych szczegółach – powiedział szef zespołu konstrukcyjnego NX, Takeaki Kato. Przykładami starannego dopracowania szczegółów są między innymi: oświetlenie wnętrza, metaliczne nakładki na krawędzie nadkoli i przyjemne w dotyku przełączniki.
Najnowsze dzieło Lexusa ma zapewnić użytkownikom wrażenie obcowania z najnowocześniejszą techniką. We wnętrzu zamontowano tzw. ergonomiczny interfejs użytkownika (Human Machine Interface), zapewniający intuicyjną interakcję z urządzeniami pokładowymi. W NX odnajdujemy kontynuację obowiązującej w marce Lexus koncepcji podziału kokpitu na strefę wyświetlania i strefę operacyjną.
Istotnym kryterium przy projektowaniu kabiny była jej przestronność, a pod tym względem szczególną uwagę zwrócono na siedzenia. NX oferuje mnóstwo przestrzeni nad głowami oraz duży odstęp pomiędzy miejscami w przednim i tylnym rzędzie. Do dyspozycji jest też najdłuższa w tej klasie przestrzeń bagażowa.
W topowym modelu NX 300h zastosowano najnowszy, hybrydowy zespół napędowy, ze sprawdzonym 2,5-litrowym, benzynowym silnikiem pracującym w cyklu Atkinsona, generatorem prądu, silnikiem elektrycznym i akumulatorem trakcyjnym. Zespół napędowy rozwija sumaryczną moc 197 KM. Wersja z napędem hybrydowym wyposażona jest w specjalny układ aktywnej kontroli drgań nadwozia, co przyczynia się do zwiększenia komfortu i stateczności prowadzenia, przez ograniczenie kołysania na nierównych nawierzchniach.
Absolutną nowością jest wspomniany na wstępie NX 200t. W nowym, turbodoładowanym silniku zastosowano unikalne rozwiązanie w postaci połączenia zintegrowanego z głowicą - cylindrów i chłodzonego cieczą kolektora dolotowego z dwukanałową turbosprężarką. Całkowicie nowy, 2-litrowy silnik z turbosprężarką jest pierwszą doładowaną jednostką w historii Lexusa. Łączy niskie zużycie paliwa z dobrą dynamiką.
Współpracuje z 6-stopniową, automatyczną skrzynią biegów, zestrojoną specjalnie dla modelu NX. Zastosowano w niej nowego typu układ sterujący, który kontroluje zapotrzebowanie na siłę napędową. Układ ten oblicza wymagany w danych warunkach moment obrotowy silnika i doprowadza do jego maksymalizacji, co zapewnia błyskawiczną reakcję na wciśniecie pedału przyspieszania oraz znaczną oszczędność paliwa. Nowy silnik osiąga moc 238 KM w zakresie 4800-5600 obr/min oraz maksymalny moment obrotowy 350 Nm w przedziale 1650-4000 obr/min. Dwulitrowa, turbodoładowana jednostka spalinowa została przetestowana na dystansie ponad miliona kilometrów w różnych warunkach drogowych.
NX wyróżnia się również bezpośrednią reakcją na ruchy kierownicy i statecznością na nierównych nawierzchniach. To zasługa zaawansowanego układu zawieszenia i nadwozia o wysokiej sztywności z rozbudowanymi usztywnieniami w części podwoziowej. W nowym nadwoziu wprowadzono liczne wzmocnienia usztywniające, dodatkowe grodzie i wsporniki zawieszenia. Więcej jest też punktowych połączeń, zastosowano również łączenia klejone i laserowe spoiny śrubowe.
Wybrane wersje modelu NX otrzymały nowo opracowane przez Lexusa amortyzatory oraz nowej generacji zawieszenie AVS o regulowanym tłumieniu z zaworami elektromagnetycznymi o liniowej charakterystyce działania. Układ wyboru trybu jazdy Drive Mode Select pozwala korygować siłę tłumienia amortyzatorów.
Debiutujący w marce Lexus panoramiczny system wizyjny wykorzystuje kamerę o największej rozdzielczości spośród oferowanych w samochodach tej marki. Model NX jako pierwszy w swoim segmencie wprowadza pełnozakresową adaptacyjną kontrolę prędkości jazdy, pozwalającą automatycznie podążać za poprzedzającym pojazdem i w razie potrzeby samoczynnie zatrzymać się.
Znane są również wymiary tego samochodu. Długość: 4630 mm, szerokość: 1845 mm, wysokość: 1630 mm, a rozstaw osi to: 2660 mm. Lexus NX trafi do salonów sprzedaży na całym świecie w drugiej połowie 2014 roku. Lista wyposażenia będzie się różnić, w zależności od rynku. W Polsce Lexus NX będzie oferowany w przedsprzedaży już od połowy czerwca. Pierwsze samochody trafią do klientów na przełomie września i października.
mw, moto.wp.pl