Land Rover Discovery Sport: kompaktowy SUV na nowo
Land Rover zaprezentował nowego Discovery Sport. Jest to pierwszy przedstawiciel nowej rodziny modeli Discovery.
- Premiera Discovery Sport jest przełomowym momentem w 66-letniej historii naszej marki. Wprowadzamy nie tylko pierwszego przedstawiciela powiększającej się rodziny Discovery, ale także uniwersalną konfigurację foteli 5+2 w segmencie kompaktowych pojazdów sportowo-użytkowych klasy premium - powiedział Phil Popham z Jaguar Land Rover Group.
W samochodzie wprowadzono nowe rozwiązania stylistyczne służące wyraźniejszemu rozróżnieniu pomiędzy luksusowym Range Roverem, rekreacyjnym Discovery i wielozadaniowym Defenderem, a więc modelami reprezentującymi różne segmenty. Należą do nich maksymalnie wysunięte do narożników nadwozia koła, linia pokrywy silnika kończąca się uskokiem, za którym biegnie wznosząca się dolna krawędź szyb, środkowa konsola zachodząca na deskę rozdzielczą oraz proste i minimalistyczne powierzchnie.
Nadwozie zbudowano z wysokowytrzymałej stali, stali borowej oraz lekkich stopów aluminium. Takie zestawienie materiałów zapewniło mocną, sztywną a zarazem lekką konstrukcję. Za poprawę zwrotności odpowiada nowa, wielowahaczowa konstrukcja tylnego zawieszenia. Zwiększone wykrzyżowanie osi wraz z lekkimi aluminiowymi elementami zawieszenia i odpowiednią charakterystyką amortyzatorów zapewniają wysoki komfort jazdy niezależnie od rodzaju nawierzchni. Nowa tylna oś przyczyniła się także do obniżenia hałasu we wnętrzu.
Od momentu premiery rynkowej Land Rover Discovery Sport będzie oferowany z turbodoładowanymi silnikami benzynowymi opartymi na 2-litrowej jednostce Si4 (240 KM) z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Dostępne będą również odmiany wysokoprężne bazujące na 2,2-litrowym motorze (150 lub 190 KM), który na pokonanie 100 km potrzebuje średnio 5,7 l ON. Wszystkie silniki będą posiadały system Start/Stop, wysokociśnieniowy układ bezpośredniego wtrysku paliwa i układ odzysku energii. W 2015 r. w pojeździe zadebiutuje nowy, 2-litrowy turbodiesel.
Klienci będą mogli wybierać spośród trzech wersji napędu - na jedną oś, na 4 koła oraz Active Driveline (przełączający napęd na jedną lub dwie osie). Geometria nadwozia została zoptymalizowana pod kątem trudniejszych warunków drogowych - auto ma wysoki prześwit, duże kąty natarcia, zjazdu oraz rampowy. Zdolność brodzenia wynosi 600 mm. Land Rover Discovery Sport oferuje wiele układów wspomagających jazdę po bezdrożach - system ułatwiający zjazd ze wzniesienia i kontrolę prędkości w trakcie tego manewru, czujnik poziomu lustra wody, system zapobiegający dachowaniu, elektroniczną kontrolę trakcji i stabilizacji toru jazdy oraz kontrolę momentu obrotowego silnika.
Samochód mierzy 4 590 mm długości i jest o 239 mm krótszy od 7-miejscowego Land Rovera Discovery. 2 741-milimetrowy rozstaw osi zapewnia dużo miejsca na nogi. Dostępne są 4 wersje wyposażenia - S, SE, HSE i HSE Luxury. Pącząwszy od odmiany SE kanapa w drugim rzędzie ma funkcję pochylania oparć i przesuwania oraz jest dzielona w układzie 60:40. Zakres regulacji kanapy wzdłuż osi pojazdu wynosi 160 mm. Osoby przewożone okazjonalnie w trzecim rzędzie mogą łatwo zająć stosunkowo wygodne miejsca. Fotele można złożyć, uzyskując bagażnik porównywalny z wersją 5-miejscową.
Pasażerowie mają do dyspozycji nawet 4 gniazdka 12V i 6 gniazdek ładowania USB. W konsoli środkowej wygospodarowano miejsce na dwa odrębne schowki. W wersjach S i SE są dwa uchwyty na kubki i osobny, wysuwany schowek. Odmiany HSE i HSE Luxury mają większą konsolę z przesuwanym podłokietnikiem i wysuwanym schowkiem. Nabywca modelu Discovery Sport może zamówić pojazd z klimatyzacją manualną, oferowaną w wersjach podstawowych, lub dwustrefową automatyczną z interfejsami dla kierowcy i pasażera zaopatrzonymi w wyświetlacze LCD.
W pojazdach z dwustrefową klimatyzacją kratki układu przewietrzania wnętrza znajdują się także w połowie słupków B, zapewniając efektywniejsze rozprowadzanie ochłodzonego powietrza. W egzemplarzach z dwustrefową klimatyzacją i układem foteli 5+2 dostępny jest osobny panel sterowania, za pomocą którego osoby podróżujące w trzecim rzędzie mogą regulować temperaturę i prędkość wentylatora. W połowie wysokości słupków C znajduje się jeszcze jedna para kratek układu przewietrzania kabiny.
Źródło: Land Rover
ll/tb, moto.wp.pl