Lancia Kappa (1994 – 2000)

Obraz

Lancia Kappa to idealne auto, w którym za niewielkie pieniądze znajdziemy komfort i poczujemy się jak ważny dostojnik państwowy.

Lancia Kappa zadebiutowała w październiku 1994 r. w wersji sedan. Zastąpiła produkowany przez 10 lat model Thema. Najpierw pojawiła się w sprzedaży we Włoszech i Francji, a od 1995 r. trafiła na pozostałe rynki europejskie. | [

Obraz

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10938/lancia-kappa-1-b.jpeg',500,350) ) |
| --- | Także i polski, ale tylko na specjalne zamówienia. Podobnie z dystrybucją było po pojawieniu się dwa lata później modelu kombi i coupé.

Kappa to limuzyna adresowana do użytkowników o tradycyjnych upodobaniach. Duże płaszczyzny drzwi, szeroki tylny słupek, elementy chromowane nadają autu solidny i elegancki wygląd.
Podobnie jest w środku. Tu największym atutem jest przestrzeń. Udało się ją uzyskać m.in. dzięki poprzecznemu umieszczeniu silnika i długiemu rozstawowi osi. Można nawet odnieść wrażenia, że osoby siedzące z tyłu mają więcej miejsca, niż ci z przodu. Nad głowami pasażerów pozostaje sporo miejsca, tak więc panie, wsiadając do Kappy, mogą nie zdejmować kapeluszy. Elegancję podkreślają także miękkie tworzywa oraz drewnopodobne elementy wykończeniowe przy środkowej konsoli.
Kappa ma duże możliwości transportowe. Bagażnik sedana ma pojemność 525 l. Pod jego płaską podłogą umieszczono dojazdowe koło zapasowe. Można też przewozić długie przedmioty (np. narty) dzięki otworowi w środkowym podłokietniku tylnej kanapy (oparcie się nie składa). W Kappie SW (kombi) bagażnik ma 505 l pojemności, a jego oryginalność polega na dwóch poziomach załadunku (pod płaską podłogą, umieszczono dodatkowy pojemny schowek, zaś dopiero niżej koło zapasowe i narzędzia).
Samochód pewnie zachowuje się na drodze. | [

Obraz

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10938/lancia-kappa-2-b.jpeg',500,333) ) |
| --- | Na większych nierównościach można odczuć drgania w układzie kierowniczym, lecz komfort resorowania jest zadowalający. Na zakrętach auto staje się lekko podsterowne, ale jego opanowanie nie sprawia problemów. Bardzo dobrze zachowuje się układ hamulcowy, nawet z pełnym obciążeniem.

*Silniki *
W chwili debiutu oferowano Lancię Kappę z unowocześnionymi silnikami sześcio- i czterocylindrowymi znanymi z modelu Thema oraz zupełnie nowymi jednostkami pięciocylindrowymi. Te ostatnie, zbudowane w układzie rzędowym, wyposażone w elektroniczny wtrysk paliwa typu BoschMotronic zdobyły sobie największe uznanie użytkowników. W późniejszych latach silniki modernizowano, dzięki czemu zyskiwały na mocy.

ZAPRASZAMY DO GALERII

Najpopularniejsza jednostka to benzynowy, pięciocylindrowy silnik 2,0 l/ 145 lub 155 KM. | [

Obraz

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10938/lancia-kappa-3-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Jest on elastyczny, o dużej kulturze pracy, z umiarkowanym apetytem na paliwo. Ważną zaletą jest jego wytrzymałość. Osiąga bowiem przebiegi wielkości ok. 400 tys. km. Podobne przebiegi ma także silnik 2,4 l 20V/ 175 KM, ale już z większym zużyciem paliwa.
Pozostałe silniki benzynowe: 2,0 l 16V/ 205 KM i 3,0 l 24V/ 204 KM mają duże moce, ale są mało ekonomiczne. Średnią opinię co do wytrzymałości mają o nich też mechanicy.
Lancia posiadała także turbodiesla o pojemności 2,4 l i mocy 124 KM. W końcowym okresie produkcji można było kupić auto z silnikiem JTD o tej samej pojemności, ale z mocą 136 KM.

Eksploatacja

Lancia Kappa to jeden z najsolidniej wykonanych modeli z grupy Fiata. Lista jego usterek jest dość krótka. Najczęściej wymieniane są wycieki oleju z silnika, szybsze zużywanie się elementów metalowo-gumowych w zawieszeniu, drobne awarie instalacji elektrycznej (centralny zamek, sterowanie szybami, kontrolki na tablicy).
| [

Obraz

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10938/lancia-kappa-4-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Koszty eksploatacyjne Kappy można obniżyć poprzez montaż instalacji gazowej (co zrobiło już wielu właścicieli) oraz korzystanie z nieautoryzowanych serwisów, które są zdecydowanie tańsze. Na rynku jest też spory wybór zamienników części. O solidności modelu świadczy także oferta na rynku wtórnym – bardzo mało jest samochodów z końca produkcji. Widocznie po 6 czy 7 latach eksploatacji auto jest sprawne i nie warto się go pozbywać.
Lancia Kappa jest wygodnym i komfortowym pojazdem. Choć park samochodowy naszych dostojników uległ już zmianie, nadal jednak jej widok budzi określone skojarzenia. A może i policja rzadziej zatrzymuje auta tej marki?
ZAPRASZAMY DO GALERII

Wady:

- mała oferta rynkowa,
- nieekonomiczne silniki,
- problemy z niskim zawieszeniem.

Zalety:

- solidne wykonanie,
- obszerne wnętrze,
- komfort podróżowania.

*Ważniejsze daty z historii modelu *
1994 – premiera Lancii Kappa w wersji sedan (październik)
1996 – prezentacja Lancii kombi (nazwa SW) i coupé
1998 – niewielka modernizacja, mocniejsze niektóre silniki
2001 – pojawia się następca Kappy – Lancia Thesis

Orientacyjne ceny wywoławcze (w tys. zł)*

| | 1995 | 1996 | 1997 | 1998 | 1999 | 2000 |
| --- | --- | --- | --- | --- | --- | --- |
| 2.0 20V | - | 9,9-16,0 | 11,5-15,0 | 13,9-15,5 | - | 19,9-25,8 |
| 2.4 20V | - | 9,6-20,9 | 17,6-19,9 | 14,0-14,9 | 17,1-22,0 | - |
| 3.0 20V | 10,3 | 11,8-13,5 | 12,9-13,9 | - | 17,8-26,0 | - |
| 2.4 TD | - | 13,9-15,0 | 13,9-14,7 | 17,7-20,0 | 16,0-18,6 | - | * na podstawie ofert internetowych, bez wersji wyposażenia

Przykładowe dane techniczne silników*

| Silnik | 2.0 | 2.4 | 2.0 | 3.0 | 2.4 TD |
| --- | --- | --- | --- | --- | --- |
| Liczba cylindrów | 5 | 5 | 4 | 6 | 5 |
| Pojemność skokowa (cm³) | 1998 | 2446 | 1995 | 2959 | 2387 |
| Moc (KM/obr/min) | 145/6100 | 175/6100 | 205/5600 | 204/6300 | 124/4250 |
| Maks. mom. obr. (Nm/obr/min) | 185/4500 | 230/3750 | 298/2750 | 270/4500 | 250/2250 |
| Prędkość maks. (km/h) | 205 | 215 | 235 | 225 | 193 |
| Przyspieszenie 0-100 km (s) | 9,8 | 9,2 | 7,3 | 8,0 | 11,5 |
| Zużycie paliwa (l/100 km) | 7,4/9,4/11,9 | 7,6/9,4/13,2 | 6,8/9,0/11,2 | 7,8/9,8/13,8 | 5,9/8,0/8,4 |
| Opony | 195/65 VR15 | 205/60 VR15 | 205/60 ZR15 | 205/60 VR15 | |
| Zbiornik paliwa (l) | 70 | | | | |
| Objętość bagażnika (l) | 525 | | | | |
| Rozstaw osi (cm) | 270 | | | | |
| Rozstaw kół przód/tył (cm) | 154,5/152,5 | | | | |
| Średnica zawracania (m) | 10,9 | | | | |
| Wymiary: dł./szer./wys. (cm) | 468,5/182,5/146 | | | | |
| Masa własna (kg) | 1440 | 1450 | 1480 | 1510 | 1485 |
| Masa całkowita (kg) | 1990 | 2020 | 2000 | 2030 | 2000 | * dane z 1996 r. modelu sedan.

Autor: Jerzy Kozierkiewicz

Obraz
Wybrane dla Ciebie
Sukces Polaków w rajdzie Dubai Baja
Sukces Polaków w rajdzie Dubai Baja
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
ZANIM WYJDZIESZ... NIE PRZEGAP TEGO, CO CZYTAJĄ INNI! 👇