WAŻNE
TERAZ

Tajne posiedzenie w Sejmie. Wiemy, jaki temat chce poruszyć premier

Krystalicznie czysta baza olejowa z katarskiej rafinerii

Obraz
Źródło zdjęć: © Shutterstock

Zanim olej trafi do silnika, musi przebyć długą drogę. Mało kto zdaje sobie sprawę z faktu, że środki smarne Shell mają swe źródło na katarskiej pustyni. To właśnie tam wydobywa się gaz ziemny potrzebny do wyprodukowania krystalicznie czystej bazy olejowej, pozbawionej jakichkolwiek zanieczyszczeń. Dzięki temu oleje Shell Helix Ultra skutecznie chronią silnik, wydłużają żywotność jego podzespołów mechanicznych, a także wpływają na mniejsze zużycie paliwa.

Ogromną rolę w zwiększaniu wytrzymałości i żywotności wszystkich silników spalinowych – benzynowych, wysokoprężnych, jak i tych zasilanych gazem LPG/CNG, odgrywa olej. Firmy z branży petrochemicznej, z Shell na czele, od kilku dekad nieprzerwanie pracują nad rozwojem środków smarnych. Shell, jako wiodący dostawca środków smarnych dla różnego rodzaju pojazdów, inwestuje astronomiczne kwoty w badania i rozwój. Firma zacieśniła współpracę z Qatar Petroleum, budując zakład produkcyjny w Katarze – wartość tej inwestycji to blisko 20 miliardów dolarów. Dostęp do źródeł surowca miał niebagatelne znaczenie w przypadku wybierania lokalizacji tak skomplikowanej linii produkcyjnej.

Kryształ Kataru

Sercem każdego oleju syntetycznego Shell Helix Ultra jest baza olejowa pochodząca z katarskiej fabryki. Jej produkcja opiera się na Technologii Shell PurePlus. W jej ramach przeprowadzana jest synteza gazu ziemnego w ciecz (gas to liquid – GTL). Produkt końcowy stanowi krystalicznie czysta baza olejowa, którą w przeciwieństwie do swojego mineralnego odpowiednika, pozbawiono jakichkolwiek zanieczyszczeń. Proces produkcji bazy olejowej zaczyna się od gazyfikacji gazu ziemnego – powstaje wówczas gaz syntezowy. W kolejnym kroku przy wykorzystaniu reaktora ów gaz przekształcany jest w syntetyczną ropę naftową. Dopiero na drodze następnych reakcji i procesów chemicznych powstają substancje, z których destylowane są frakcje niezbędne do produkcji olejów bazowych.

Produkcja tak zaawansowanego produktu nie byłaby możliwa bez zaangażowania najwyższej klasy specjalistów. Technologia Shell PurePlus jest efektem blisko czterdziestu lat badań i doświadczeń inżynierów firmy Shell. Oleje bazowe Shell wyprodukowane w Technologii Shell PurePlus powstają wyłącznie w katarskiej fabryce (30 000 baryłek dziennie – przeszło miliard ton rocznie). Stamtąd transportowane są do Hamburga, Houston lub Szanghaju, gdzie zlokalizowane są centra badawczo-rozwojowe i terminale magazynujące. Następnie oleje dostarczane są do ogólnoświatowej sieci mieszalni środków smarnych Shell, gdzie prowadzona jest dalsza produkcja środków smarnych.

Silnik jak z fabryki

Stosowanie syntetycznych olejów Shell wykorzystujących Technologię Shell PurePlus daje użytkownikom samochodów wymierne korzyści. Za sprawą składu chemicznego i budowy molekularnej, oleje syntetyczne zachowują fabryczną lepkość i doskonałe właściwości smarne przez cały okres eksploatacji(1). Dodatkowo, zapobiegają powstawaniu szlamu zapychającego przewody olejowe i tym samym zapewniają niemal fabryczną czystość silnika przez długie lata użytkowania. Oleje syntetyczne generują również zdecydowane niższe opory pracy silnika, co skutkuje mniejszym zużyciem paliwa i zmniejszeniem emisji szkodliwych substancji(2). Technologia Shell PurePlus zapobiega także parowaniu oleju w czasie normalnej eksploatacji. Zamiast przeszło dwudziestoprocentowego ubytku, olej syntetyczny traci mniej niż dziesięć procent swojej objętości(3).

(1) W porównaniu ze specyfikacją API SN i w oparciu o test utleniania Sequence IIIG. (2) W oparciu o wyniki badań zużycia paliwa ACEA M 111 w porównaniu z olejem referencyjnym dla branży. (3) W oparciu o test lotności ASTM D5800 NOACK.

Źródło artykułu: WP Moto
Wybrane dla Ciebie
Sukces Polaków w rajdzie Dubai Baja
Sukces Polaków w rajdzie Dubai Baja
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
NIE WYCHODŹ JESZCZE! MAMY COŚ SPECJALNIE DLA CIEBIE 🎯