Król jest tylko jeden: jego wysokość GTI

None

Obraz

/ 14Volkswagen Golf GTI

Obraz
© Mikołaj Urbański

Łączy w sobie cechy aut zupełnie różnych klas. Szybki, praktyczny na co dzień, wyróżniający się dynamicznym wyglądem. Golf GTI szóstej generacji właśnie debiutuje na rynku.

/ 14Volkswagen Golf GTI

Obraz
© Mikołaj Urbański

„Szóstka” spod znaku GTI może pochwalić się nie tylko mocnym i dynamicznym stylem nadwozia. Na pokładzie szybkiego kompaktu jest także kilka technicznych fajerwerków koncernu VW. Samochód został wyposażony między innymi w nowoczesną, drugą już generację silników TSI oraz zawieszenie z elektroniczną blokadą poprzeczną.

/ 14Volkswagen Golf GTI

Obraz
© Mikołaj Urbański

Nowy GTI powstał pod kierownictwem Waltera de’Silvy, będącego jednocześnie szefem stylistów w koncernie. W szóstej generacji nie mogło zabraknąć typowych dla rodziny GTI elementów, nadających cywilnemu Golfowi dynamicznego szlifu.

/ 14Volkswagen Golf GTI

Obraz
© Mikołaj Urbański

Nowy GTI powstał pod kierownictwem Waltera de’Silvy, będącego jednocześnie szefem stylistów w koncernie.

/ 14Volkswagen Golf GTI

Obraz
© Mikołaj Urbański

Nad tylną szybą założono tradycyjny już dla GTI spojler dachowy.

/ 14Volkswagen Golf GTI

Obraz
© Mikołaj Urbański

Nowe są: przedni zderzak, charakterystyczna osłona chłodnicy oraz wnętrza reflektorów. Z boku o prawidłową aerodynamikę i dobry wygląd dbają specjalnie zaprojektowane progi. Nie sposób także nie dostrzec seryjnych obręczy z lekkich stopów Denver, które mierzą 17-cali. 18-calowe felgi, szlifowane na wysoki połysk z lakierowanym na czarno środkiem są już niestety, za dodatkową opłatą.

/ 14Volkswagen Golf GTI

Obraz
© Mikołaj Urbański

GTI szóstej generacji został wyposażony w silnik turbodoładowany o pojemności 1.983 ccm. Zastosowany w nowym GTI silnik TSI jest już drugą generacją tych dynamicznych jednostek. Będzie spełniał normy emisji spalin zgodne z Euro5. Ma moc 210 KM oraz momentem obrotowy 280 Nm. Pozwala to na rozpędzenie się do 100 km/h w czasie 6,9 sekundy. Prędkość maksymalna to 240 km/h.

/ 14Volkswagen Golf GTI

Obraz
© Mikołaj Urbański

Wyrzeźbiona kierownica także doskonale leży w dłoniach. Dźwignia zmiany biegów pokryta jest aluminium. Osłona dźwigni zmiany biegów, skórzany uchwyt dźwigni hamulca ręcznego oraz kierownica są wykończone czerwonymi, ozdobnymi szwami. Podsufitka oraz pokrycie górnej części słupków są czarne.

/ 14Volkswagen Golf GTI

Obraz
© Mikołaj Urbański

Golf GTI szóstej generacji ma sportowe zawieszenie, obniżone z przodu o 22, a z tyłu o 15 milimetrów. Jako dodatkowa opcja dostępny jest układ DCC, czyli adaptacyjna regulacja zawieszenia z poziomu kokpitu tylko jednym przyciskiem. Nowością w GTI oraz całej rodzinie Volkswagena jest natomiast XDS, czyli seryjna dla GTI szóstej generacji elektroniczna poprzeczna blokada mechanizmu różnicowego. „Szpera” sterowana komputerem jest u wielu producentów coraz częstszym sposobem na walkę z uślizgami przedniego napędu.

10 / 14Volkswagen Golf GTI

Obraz
© Mikołaj Urbański

Najnowsze GTI pozwala śmielej, niż Golf piątej generacji operować pedałem gazu w zakrętach, a próg utraty przyczepności przednich kół został przesunięty dalej. GTI jest jednak autem przednionapędowym i pomimo aktywnego wkładu ze strony XDS trudno jest oszukać prawa fizyki. Nadal więc GTI pchnięte na granice ucieka w podsterowność. Faktem natomiast jest zdecydowanie pozytywny wkład ze strony elektronicznej szpery. Królem Golfów pozostaje jednak dla mnie wersja R, wyposażona w sprzęgło typu Haldex i dołączany napęd tylnej osi.

11 / 14Volkswagen Golf GTI

Obraz
© Mikołaj Urbański

Alternatywnie dla sześciobiegowej manualnej skrzyni biegów, która mogłaby mięć nieco krótsze drogi prowadzenia pomiędzy poszczególnymi przełożeniami, w ofercie jest także doskonały dwusprzęgłowy „automat”. DSG ma także sześć przełożeń.

12 / 14Volkswagen Golf GTI

Obraz
© Mikołaj Urbański

Z DSG na pokładzie Golf osiąga maksymalną prędkość 238 km/h. Czas przyspieszenia do „setki” pozostaje ten sam. Producent informuje, że średnie spalanie powinno pozostać na poziomie 7,3 litra (skrzynia manualna) oraz 7,4 litra (DSG) na każde 100 km. Szybka jazda wiąże się nierozłącznie z dwucyfrowymi wartościami spalania.

13 / 14Volkswagen Golf GTI

Obraz
© Mikołaj Urbański

Wyposażenie standardowe wnętrza Golfa GTI szóstej generacji obejmuje klimatyzację Climatronic oraz sportowe fotele, pokryte tkaniną w kratę. W fotele wbudowano podparcie odcinka lędźwiowego, a zagłówki zoptymalizowano pod kątem ochrony kręgosłupa podczas zderzenia (system WOKS). Sam fotel jest bardzo wygodny i nieźle trzyma w zakrętach.

14 / 14Volkswagen Golf GTI

Obraz
© Mikołaj Urbański

Wyposażenie standardowe wnętrza Golfa GTI szóstej generacji obejmuje klimatyzację Climatronic oraz sportowe fotele, pokryte tkaniną w kratę. W fotele wbudowano podparcie odcinka lędźwiowego, a zagłówki zoptymalizowano pod kątem ochrony kręgosłupa podczas zderzenia (system WOKS). Sam fotel jest bardzo wygodny i nieźle trzyma w zakrętach.

Wybrane dla Ciebie
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła