Korytarz życia zablokowany. Ważna inicjatywa utknęła w ministerstwie

Korytarz życia na autostradzie pozwala dojechać karetce na miejsce wypadku nawet do 8 minut szybciej. Choć niektórzy kierowcy – jak i same służby – starają się szerzyć tego typu zachowania, ministerstwo nie potrafi wprowadzić przepisów w życie. Prace nad nowelizacją trwają od kilku lat, a końca nie widać.

Korytarze życia ułatwiają służbom dotarcie do wypadku
Źródło zdjęć: © WP.PL | Tomasz Budzik
Mateusz Lubczański

W 2016 roku na autostradach doszło do 415 wypadków w których zginęło 50 osób. Gorzej prezentują się statystyki dla dróg ekspresowych oraz dwupasmówek. Wiele z ofiar można było uratować, gdyby pomoc nadeszła wcześniej. Pierwsze kilka minut po wypadku jest kluczowe dla poszkodowanych. Polskie prawo przewiduje oczywiście obowiązek ułatwienia przejazdu dla pojazdu uprzywilejowanego, ale taki zapis to może być za mało. Kierowcy w niektórych krajacg są zobowiązani do stworzenia miejsca dla służb, jeszcze zanim zobaczą karetkę czy straż pożarną w lusterku wstecznym.

Takie rozwiązanie nosi nazwę korytarza życia i jest on tworzony pomiędzy dwoma pasami ruchu. Podczas jazdy w korku jest on wymagany w Niemczech, Austrii, Czechach, Słowenii czy Szwajcarii. Kierowcy, którzy nie zastosują się do przepisów za zachodnią granicą, muszą liczyć się z mandatem wynoszącym ponad 300 euro.

Korytarz ratunkowy w Szwajcarii
© PAP | PAP/EPA/Giulini Giuliano

Dlaczego korytarz jest lepszym rozwiązaniem niż wykorzystanie przez służby pasa awaryjnego? Znane są sytuacje, w których karetka zderzyła się z zepsutym samochodem zajmujących tę część jezdni. Poza tym, osoby czekające na pomoc powinny robić to za barierką, a nie w samochodzie. By tam dotrzeć, muszą pokonać pas awaryjny. Dyskusyjny jest również stan tej części jezdni – zalegające śmieci mogą przebić oponę pojazdu.

Jeszcze w 2014 roku Ministerstwo Infrastruktury pracowało nad nowelizacją prawa o ruchu drogowym. Teraz ponownie pojawiają się informacje o wprowadzeniu obowiązku tworzenia korytarzy ratunkowych. 3 lata pracy nad prostym rozwiązaniem dziwi. Poprosiliśmy o komentarz Szymona Huptysia, rzecznika prasowego Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa.

Okazuje się, że "Sekretariat Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego i Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa zamierza przeprowadzić analizę regulacji prawnych w zakresie tzw. korytarzy ratunkowych (korytarzy życia), funkcjonujących w państwach o wyższym poziomie bezpieczeństwa ruchu drogowego". Później zostanie ustalona potrzeba podjęcia indywidualnych działań legislacyjnych.

Innymi słowy, ministerstwo zamierza sprawdzić czy korytarz jest w ogóle potrzebny. Opieszałość organu dziwi, bowiem rozwiąznie to jest chwalone nie tylko przez ekspertów, ale i samych strażaków. Jednostki z województwa dolnośląskiego, pracujące na autostradzie A4, starają się nagłośnić problem dotarcia do potrzebujących poprzez publikowanie filmików ze swojej pracy. Często ratownicy tracą cenne minuty biegnąc do ofiar wypadku, bowiem pojazd uprzywilejowany utknął w korku. Choć na chwilę obecną rozwiązań prawnych brakuje, sami kierowcy starają się tworzyć korytarze, z lepszym lub gorszym skutkiem.

Wybrane dla Ciebie

Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025