Korytarz życia zablokowany. Ważna inicjatywa utknęła w ministerstwie

Korytarz życia na autostradzie pozwala dojechać karetce na miejsce wypadku nawet do 8 minut szybciej. Choć niektórzy kierowcy – jak i same służby – starają się szerzyć tego typu zachowania, ministerstwo nie potrafi wprowadzić przepisów w życie. Prace nad nowelizacją trwają od kilku lat, a końca nie widać.

Korytarze życia ułatwiają służbom dotarcie do wypadku
Źródło zdjęć: © WP.PL | Tomasz Budzik
Mateusz Lubczański

W 2016 roku na autostradach doszło do 415 wypadków w których zginęło 50 osób. Gorzej prezentują się statystyki dla dróg ekspresowych oraz dwupasmówek. Wiele z ofiar można było uratować, gdyby pomoc nadeszła wcześniej. Pierwsze kilka minut po wypadku jest kluczowe dla poszkodowanych. Polskie prawo przewiduje oczywiście obowiązek ułatwienia przejazdu dla pojazdu uprzywilejowanego, ale taki zapis to może być za mało. Kierowcy w niektórych krajacg są zobowiązani do stworzenia miejsca dla służb, jeszcze zanim zobaczą karetkę czy straż pożarną w lusterku wstecznym.

Takie rozwiązanie nosi nazwę korytarza życia i jest on tworzony pomiędzy dwoma pasami ruchu. Podczas jazdy w korku jest on wymagany w Niemczech, Austrii, Czechach, Słowenii czy Szwajcarii. Kierowcy, którzy nie zastosują się do przepisów za zachodnią granicą, muszą liczyć się z mandatem wynoszącym ponad 300 euro.

Korytarz ratunkowy w Szwajcarii
© PAP | PAP/EPA/Giulini Giuliano

Dlaczego korytarz jest lepszym rozwiązaniem niż wykorzystanie przez służby pasa awaryjnego? Znane są sytuacje, w których karetka zderzyła się z zepsutym samochodem zajmujących tę część jezdni. Poza tym, osoby czekające na pomoc powinny robić to za barierką, a nie w samochodzie. By tam dotrzeć, muszą pokonać pas awaryjny. Dyskusyjny jest również stan tej części jezdni – zalegające śmieci mogą przebić oponę pojazdu.

Jeszcze w 2014 roku Ministerstwo Infrastruktury pracowało nad nowelizacją prawa o ruchu drogowym. Teraz ponownie pojawiają się informacje o wprowadzeniu obowiązku tworzenia korytarzy ratunkowych. 3 lata pracy nad prostym rozwiązaniem dziwi. Poprosiliśmy o komentarz Szymona Huptysia, rzecznika prasowego Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa.

Okazuje się, że "Sekretariat Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego i Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa zamierza przeprowadzić analizę regulacji prawnych w zakresie tzw. korytarzy ratunkowych (korytarzy życia), funkcjonujących w państwach o wyższym poziomie bezpieczeństwa ruchu drogowego". Później zostanie ustalona potrzeba podjęcia indywidualnych działań legislacyjnych.

Innymi słowy, ministerstwo zamierza sprawdzić czy korytarz jest w ogóle potrzebny. Opieszałość organu dziwi, bowiem rozwiąznie to jest chwalone nie tylko przez ekspertów, ale i samych strażaków. Jednostki z województwa dolnośląskiego, pracujące na autostradzie A4, starają się nagłośnić problem dotarcia do potrzebujących poprzez publikowanie filmików ze swojej pracy. Często ratownicy tracą cenne minuty biegnąc do ofiar wypadku, bowiem pojazd uprzywilejowany utknął w korku. Choć na chwilę obecną rozwiązań prawnych brakuje, sami kierowcy starają się tworzyć korytarze, z lepszym lub gorszym skutkiem.

Wybrane dla Ciebie
Sukces Polaków w rajdzie Dubai Baja
Sukces Polaków w rajdzie Dubai Baja
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
NIE WYCHODŹ JESZCZE! MAMY COŚ SPECJALNIE DLA CIEBIE 🎯