Koniec z fotoradarami straży miejskich

Obraz
Źródło zdjęć: © PAP/Marcin Bielecki

Od 1 stycznia straże miejskie i gminne utracą prawo do korzystania z rejestratorów prędkości. Wielu pracowników oddelegowanych do obsługiwania fotoradarów może stracić pracę - informuje "Rzeczpospolita".

Jak wynika z analizy "Rzeczpospolitej", "w Polsce jest ok. 550 oddziałów straży gminnych i miejskich, z czego 120 z nich ma fotoradary". Gazeta podaje przykłady jednostek, w których z powodu tych zmian niektórzy pracownicy dostali wypowiedzenia. Stało się tak m.in. w gminie Biały Bór, słynącej z rekordowej liczby wystawianych mandatów. Spośród dwunastoosobowego zespołu pracę zachowają jedynie dwie osoby. W Kobylnicy pracę straci osiem spośród piętnastu osób. "W większych ośrodkach zwolnienia będą proporcjonalnie mniejsze", pracowników będzie można oddelegować do innych obowiązków - przewiduje gazeta. Ze zmian powinni być jednak zadowoleni kierowcy i to nie tylko ci, którzy nagminnie łamią przepisy.

Odebranie strażom miejskim i gminnym uprawnień do kontrolowania prędkości pojazdów jest skutkiem częstych zaniedbań i nieprawidłowości, jakie miały miejsce na tym polu. Raport Najwyższej Izby Kontroli z 2014 roku nie pozostawił złudzeń co do jakości działań funkcjonariuszy. Zgodnie z prawem strażnicy do końca 2015 roku mogą wykorzystywać fotoradary tylko w miejscach ustalonych z policją. Jak się jednak okazało, nagminna była praktyka przestawiania mobilnych urządzeń tuż po rozpoczęciu dnia służby. Fotoradary trafiały w miejsca, które - zdaniem policji - nie były tak niebezpieczne, ale strażnikom gwarantowały większą liczbę przyłapanych kierowców.

Wiele kontrowersji budził również sam sposób wykorzystania fotoradarów. Kierowcy niejednokrotnie poddawali w wątpliwość prawidłowe ustawienie urządzeń. Zgodnie z instrukcją powinny być one użytkowane z dala od linii wysokiego napięcia i przekaźników telefonii komórkowej, a w polu widzenia radaru nie powinna znajdować się duża, metalowa powierzchnia. Każdy z typów urządzeń ma również ściśle określone kąty ustawienia względem drogi, na której prowadzony jest pomiar. Czy pomiary zawsze przeprowadzane były uczciwie? Co do tego można mieć wiele wątpliwości – szczególnie w gminach, które zamiast na zakup fotoradaru, zdecydowały się na jego dzierżawę. Niektóre firmy oferujące takie usługi zarabiały, pobierając procent od każdego wystawionego mandatu, a samo urządzenie obsługiwał jej pracownik, a nie strażnik gminny lub miejski.

Na razie ustawodawca nie ustalił, co stanie się z samymi urządzeniami. Po pytaniach "Rz" MSWiA "zapowiedziało, że zbada możliwość" ich wykorzystania. Skoro dotychczasowe kompetencje straży spadają na Inspekcję Transportu Drogowego, rozsądne byłoby również przejęcie przez ITD służącego do kontroli prędkości sprzętu. Problemem jest jednak fakt, że w większości przypadków został on zakupiony przez władze samorządowe z ich własnego budżetu.

tb, moto.wp.pl

Źródło artykułu:
Wybrane dla Ciebie
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła