Koniec dobrej passy. Polski rynek jednośladów notuje spory spadek
Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego jak co miesiąc podsumował wyniki rejestracji jednośladów. W przypadku nowych maszyn zauważalne są duże spadki nie tylko w porównaniu z wrześniem 2021 roku, ale i ubiegłym miesiącem, czyli sierpniem 2022.
We wrześniu 2022 roku w Polsce zarejestrowano łącznie 2434 nowe jednoślady. To o 124 sztuki mniej (-4,8 proc.) niż w analogicznym okresie roku ubiegłego i aż o 32,4 proc. mniej niż w sierpniu 2022.
Analitycy PZPM postrzegają to jako odwrócenie dobrej passy zapoczątkowanej tuż po wybuch pandemii. Niewykluczone, że trend wynika z narastającego kryzysu ekonomicznego, który skłania klientów do powstrzymywania decyzji zakupowych.
Spośród 2434 sztuk 1469 stanowiły motocykle, a 965 motorowery, które od dłuższego czasu borykają się ze spadkiem zainteresowania. Było tak w czerwcu, lipcu i sierpniu. Wrzesień niestety nie był wyjątkiem. Zaliczono 12 proc. spadku w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego.
Mimo niezbyt optymistycznych wyników, ogólny bilans liczony od początku 2022 roku wciąż wygląda nieźle. Wszystko za sprawą udanych poprzednich miesięcy. Łącznie w okresie od stycznia do września 2022 roku zarejestrowano w Polsce 20 998 nowych motocykli, co jest wynikiem o 16,6 proc. lepszym niż w tych samych miesiącach roku 2021.
W przypadku motorowerów sytuacja wygląda nieco gorzej. 9712 egzemplarzy to wynik o 4,4 proc. gorszy niż w okresie styczeń-wrzesień 2021. Zaskakuje za to lider segmentu, jakim jest Junak – sprzedano 2283 sztuki. Tuż za nim plasuje się Romet z wynikiem 1385 sztuk i Barton, który sprzedał 976 sztuk motorowerów od początku 2022 roku.
Królem segmentu nowych motocykli pozostaje z kolei Honda (3799 sztuk). Za nią plasuje się Yamaha (2351 sztuk) i BMW (2126 egzemplarzy). Jak nietrudno się domyśleć, największym wzięciem wciąż cieszą się maszyny o pojemności do 125 cm3 (aż 44,7 proc. sprzedaży). Stale rośnie też udział jednośladów elektrycznych – obecnie to 2,4 proc. rynku.