Trwa ładowanie...
wideo
28-07-2008 09:10

Kompaktowa perfekcja - Mazda3

Kompaktowa perfekcja - Mazda3
d4dkb4q
d4dkb4q

Znalazła 920 000 nabywców i jest najlepiej sprzedającym się modelem Mazdy w Europie. O mały włos nie została Europejskim Samochodem Roku. Mazda3, bo o niej mowa to następca legendarnego modelu 323, który powstał w liczbie egzemplarzy przekraczającej 2 miliony. Produkowana obecnie kompaktowa Mazda ma szansę na poprawę imponującego rezultatu.

Mimo że Mazda3 jest obecna na rynku już trzy lata, jej wygląd wciąż przyciąga spojrzenia. To efekt nie tylko ograniczonej dostępności auta ze względu na brak oficjalnego importera. Linia samochodu z akcentami typowymi dla Mazdy po prostu wyróżnia się z tłumu. Co prawda nie sposób znaleźć w niej fajerwerków stylistycznych, jednak kształt atrapy chłodnicy oraz świateł oraz razu zdradza markę auta.

Osoby chcące nadać Mazdzie3 większej zadziorności mogą zamówić pakiet sportowy. W jego skład wchodzą 17-calowe obręcze kół, „kanciaste” reflektory przeciwmgielne, zmodyfikowane boczne fartuchy i tylny spojler. Zestaw upodabnia samochód do sportowej wersji MPS.

d4dkb4q

Przesadnej ekstrawagancji próżno również szukać we wnętrzu. Prosty, a zarazem bardzo elegancki kokpit może się podobać. Nie zabrakło także sportowych akcentów w postaci okrągłych i głęboko osadzonych wskaźników, mięsistej kierownicy oraz krótkiej dźwigni zmiany biegów.

Mazda zapewnia, że dołożono starań do jak najlepszego wyciszenia kabiny pasażerskiej. Konstruktorzy sięgnęli nie tylko po dodatkowe materiały wygłuszające. Inżynierowie uważnie przyjrzeli się podzespołom mogącym generować niepotrzebny hałas, a także zoptymalizowali podwozie pod względem aerodynamicznym. W efekcie powstał jeden z najcichszych samochodów w klasie.

Do środkowego słupka obie wersje nadwoziowe, czyli sedan i hatchback są identyczne. Od tego miejsca dach czterodrzwiowej limuzyny zaczyna elegancko opadać. W pięciodrzwiowej odmianie mocno nachylono natomiast tylną klapę. Niezależnie od typu nadwozia, Mazda3 zapewnia przyzwoity komfort podróżowania pasażerom obu rzędów siedzień. Jednak jak w przypadku wszystkich „kompaktów” nie można jej traktować jak auta w pełni pięcioosobowego, ponieważ trójce dorosłych na tylnej kanapie będzie po prostu ciasno. Zasadnicze różnice miedzy cztero- a pięciodrzwiową wersją nie sprowadzają się wyłącznie do stylistyki karoserii. Oba warianty różni też pojemność bagażnika. Sedan potrafi przewieźć ładunek o objętości 413 litrów, a kufer hatchbacka pomieści 346 litrów. Jednak dzięki połączeniu większego otworu załadunkowego ze składaną tylną kanapą to pięciodrzwiowa Mazda3 jest bardziej funkcjonalna. W chwili obecnej polski importer proponuje do wyboru trzy jednostki napędowe - dwie benzynowe oraz wysokoprężną. Podstawowym
silnikiem jest 1,6-litrowy benzynowiec o mocy 105 KM.

Średnie zapotrzebowanie na paliwo producent określił na 6,9 l/100km. Motor 1.6 MZR umożliwia przyśpieszenie od 0 do 100 km/h w czasie niewiele przekraczającym 11 sekund. Na odpowiednio długiej prostej można liczyć, że wskazówka prędkościomierza przekroczy pole oznaczone liczbą „180”.

d4dkb4q

Niemal identyczne osiągi zapewnia 109-konny turbodiesel MZ-CD. Za sprawą znacznie wyższego momentu obrotowego diesel gwarantuje jednak lepszą elastyczność. Możliwość rzadszej zmiany przełożeń szczególnie docenia się w trasie. Atutem diesla jest również niewielkie zapotrzebowanie na paliwo. Zdaniem Mazdy turbodiesel 1.6 MZ-CD zadowala się średnio 4,8 l/100km.

Mazda3 - wideo

Kto jest w stanie zaakceptować wyższe rachunki na stacji paliw, powinien przyjrzeć się uważnie hatchbackowi z dwulitrowym silnikiem benzynowym. Stado 150 KM i sześciostopniowa skrzynia zamieniają Mazdę3 w naprawdę żwawe auto – potrafiące przekroczyć 200 km/h i osiągnąć pierwszą „setkę” w czasie 9,1 sekundy. Dla zwolenników naprawdę ostrej jazdy Japończycy przygotowali odmianę MPS. Kompaktowa wyścigówka otrzymała turbodoładowany silnik o pojemności 2,3 litra i mocy... 260 KM!

Potężny motor w połączeniu z doskonałym zawieszeniem stawia Mazdę3 MPS poza zasięgiem większości konkurentów. Pozostaje liczyć, że piekielnie szybki bolid niebawem uzupełni ofertę importera...

d4dkb4q

Dopracowane podwozie otrzymały również mniej ogniste odmiany Mazdy3. O ile niezależne zawieszenie kół przedniej osi, to standard w samochodach kompaktowych, tak wielowahaczowej konstrukcji przy tylnej osi nie znajdziemy we wszędzie, gdyż spora rzesza producentów wciąż stawia na tanią i solidną belkę skrętną. Dzięki prowadzeniu tylnych kół Mazdy3 przez układ typu multilink, auto dobrze radzi sobie z nierównościami oraz pozostaje przewidywalne nawet w ekstremalnych sytuacjach.

Wyposażenie samochodu nie pozostawia wiele do życzenia. W podstawowej wersji Comfort otrzymuje się ABS, cztery poduszki powietrzne, automatycznie włączane światła mijania, klimatyzację, elektrycznie sterowane szyby i lusterka, centralny zamek, odtwarzacz CD z obsługą plików mp3, a także regulowaną oraz wspomaganą kierownicę. Za tak skonfigurowaną Mazdę3 z benzynowym silnikiem 1.6 trzeba zapłacić 57 900 PLN.

d4dkb4q

Ekonomicznego diesla można nabyć wyłącznie w linii wyposażeniowej Exclusive, której wyposażenie zostało wzbogacone m.in. o kurtyny powietrzne, podgrzewane fotele, skórzane obszycie kierownicy i dźwigni zmiany biegów oraz tempomat. Ceny wersji Exclusive zawierają się w przedziale 62 000 – 72 000 PLN, przy czym sedan jest droższy od hatchbacka o 1000 PLN. Niewiele więcej, bo 75 000 PLN przychodzi zapłacić za topową odmianę Sport, która występuje wyłącznie jako hatchback z dwulitrowym silnikiem.

Bardzo poprawny i dopracowany samochód może nie przypaść do gustu wyłącznie fanom stylistycznych ekstrawagancji. Nie wykluczone jednak, że również i oni ulegną czarowi Mazdy3. W końcu mało który samochód ma w swojej kolekcji aż 65 nagród...

Łukasz Szewczyk

d4dkb4q
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d4dkb4q
Więcej tematów