Kolejne oszustwo Volkswagena? Tym razem chodzi o bezpieczeństwo

Obraz
Źródło zdjęć: © PAP/EPA | WOLFGANG KUENSTLE

Czy niemiecki koncern mijał się z prawdą także w innej sprawie niż normy emisji spalin? Przedstawiciele amerykańskiej firmy doradczej Stout Risius Ross twierdzą, że Volkswagen podawał także nieprawdziwe dane dotyczące ofiar wypadków samochodowych.

W USA każdy z producentów samochodowych jest zobowiązany do podawania stosownym urzędom dokładnej statystki wypadków z udziałem własnych samochodów. Zawierają one m.in. dane o ofiarach śmiertelnych i osobach rannych w takich zdarzeniach. W ostatniej dekadzie Volkswagen AG zgłaszał takie raporty, w których średnia poszkodowanych była najniższa spośród 11 największych producentów, oferujących swoje samochody na rynku amerykańskim.

Według zgromadzonych informacji VW w tym okresie raportował nawet dziewięciokrotnie mniej zdarzeń niż jego rynkowi konkurenci. Nie do końca jednak pokrywa się to z danymi zebranymi przez National Highway Traffic Safety Administration (amerykańską instytucję zajmującą się bezpieczeństwem na drogach), a dotyczącymi liczby wypadków śmiertelnych na autostradach w USA. W tym roku na podobnej nieścisłości zostały przyłapane Honda i Fiat/Chrysler, za co zostały nałożone na nie kary finansowe, ale nawet te firmy podawały dane o połowę wyższe niż VW.

Przedstawiciele SRR zaznaczają, że nawet biorąc pod uwagę jedynie raporty dotyczące wypadków pojazdów firmowych, można zauważyć drastyczna różnicę pomiędzy liczbami podawanymi przez koncern VAG, a resztą producentów. General Motors, które w USA przeprowadziło w ubiegłym roku najwięcej, bo ponad 70 kampanii serwisowych dotyczących ponad 30 milionów aut, zgłosiło średnio 524 wypadki w ciągu dekady na milion pojazdów. Średni wynik dla wszystkich producentów aut w tym czasie to 301 zdarzeń na milion aut. Niższe wartości podawały w tych raportach Chrysler, Honda i Nissan (od niemal 80 do 100). W tym okresie VW poinformował o 34 zdarzeniach.

Raporty dotyczące ofiar wypadków samochodowych są zbierane przez NHTSA w ramach systemu „wczesnego ostrzegania”, mającego na celu wykrycie defektów fabrycznych samochodów, mogących prowadzić do zagrożenia życia użytkowników aut.

Źródło artykułu: WP Moto
Wybrane dla Ciebie
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła