Koenigsegg One:1 pobił rekord prędkości
O tym, że najmocniejszy Koenigsegg może być najszybszym samochodem na świecie, mówi się od dawna. Dowodem na to jest rekord wszech czasów podczas brytyjskiej imprezy Vmax200, podczas której model One:1 osiągnął 386 km/h (240 mil na godzinę) na odcinku 2,2 km.
Do ustanowienia rekordu prędkości potrzebny jest nie tylko szybki samochód, ale też odpowiednie miejsce. Bugatti korzystało z toru Volkswagena, który posiada bardzo długie proste, a amerykański Hennessey potrzebował zamknięcia drogi prowadzącej przez pustynię. To właśnie problemy organizacyjne spowodowały, że Koenigsegg nigdy nie sprawdził maksymalnej prędkości swoich samochodów. Co prawda sam twórca tych aut, Christian von Koenigsegg, tłumaczy, że dla niego najważniejsze jest przyspieszenie i osiągi w zakrętach, ale przyznaje też, że jego dzieło miałoby szansę pokonać model Bugatti.
Najszybszym modelem stworzonym przez szwedzką firmę jest model One:1, którego nazwa odnosi się do faktu, że na każdy kilogram masy przypada 1 koń mechaniczny. Oznacza to, że dysponujący mocą 1360 KM samochód jest też wyjątkowo lekki. Przekłada się to na imponujące przyspieszenie. Na osiągnięcie 300 km/h Koenigsegg potrzebuje zaledwie 11,92 s, czyli niemal 5 s mniej niż model Bugatti Veyron. To właśnie ten parametr pozwolił One:1 pobić rekord prędkości podczas próby na dystansie 2,2 km w brytyjskim Bruntingthorpe.
Vmax200 to największa impreza w Wielkiej Brytanii, na której właściciele sportowych aut starają się uzyskać jak najwyższą prędkość na końcu odcinka wyznaczonego na pasie startowym lotniska. Już tydzień wcześniej auto marki Koenigsegg ustanowiło świetny wynik (362 km/h), ale z powodu małego problemu ze zbieżnością kół, nie było to jeszcze ostatnie słowo. Podczas kolejnego weekendu udało się osiągnąć 378 km/h podczas przejazdu pokazowego z pasażerem. Podczas finałowego przejazdu samochód osiągnął imponujące 386 km/h.
Do takiej próby potrzebny jest odpowiedni kierowca, zatem za kierownicą szwedzkiego hiperauta zasiadł Oliver Webb, profesjonalny zawodnik startujący w wyścigach długodystansowych. Warto też zauważyć, że model Koenigsegg One:1 nie został stworzony z myślą o rekordach prędkości, gdyż jego pakiet aerodynamiczny zapewnia spory docisk, ale też stawia niemały opór powietrza.
sj, moto.wp.pl