Trwa ładowanie...

Klaster dotyczący elektromobilności powstał w Gdyni

Stworzenie samochodu elektrycznego jest jednym z celów pierwszego w województwie pomorskim klastra INNOeCAR, który założony został w czwartek w Gdyni. List intencyjny w tej sprawie podpisało 10 podmiotów, w tym władze miasta, firmy i uczelnie wyższe.

Klaster dotyczący elektromobilności powstał w GdyniŹródło: WP.PL
dma7o6c
dma7o6c

”Pracujemy nad prototypem samochodu miejskiego do car-sharingu (wynajmowanie samochodu przez kilka osób - PAP). Pod koniec tego roku chcemy przedstawić jeżdżący model takiego auta.” – powiedział dziennikarzom Wojciech Kąkol z firmy Walkin, tworzącej trójmiejskie konsorcjum ze spółkami Cree Yacht oraz DLabs.

Przedsiębiorca wyjaśnił, że będzie to samochód zbudowany w całkowicie innej technologii i modelu biznesowym niż standardowy: "Będzie to typowe auto miejskie dla dwóch osób. Ma być pojazdem lekkim o niskiej masie własnej, z dużym wykorzystaniem kompozytów w konstrukcji. Nastawiamy się na przygotowanie technologii produkcji do niskoseryjnej liczby samochodów, tzn. takiej, która nie jest opłacalna dla dużych koncernów.”

Sygnatariuszami listu intencyjnego ws. działań na rzecz rozwoju klastra INNOeCAR są m.in. miasto Gdynia, Pomorski Park Naukowo-Technologiczny w Gdyni, firmy - Walkin, Cree Yacht, DLabs, Pracodawcy Pomorza, Politechnika Gdańska oraz Akademia Morska. Klaster INNOeCAR jest inicjatywą o charakterze otwartym i mogą do niego przystępować kolejne podmioty.

Podsekretarz stanu w Ministerstwie Energii, szef Komitetu Sterującego Programu Elektromobilności Michał Kurtyka podkreślił, że projekt elektromobilności jest jednym ze sztandarowych programów gospodarczych dla Polski. "Jest jednym z kół zamachowych, które chcielibyśmy uruchomić, żeby polską gospodarkę wprowadzić w XXI wiek na mapę globalnej innowacji.” - mówił. "Dlaczego elektromobilność? Nasza diagnoza pokazuje, że upowszechnienie pojazdów elektrycznych jest unikalną szansą, jaka rysuje się przed Polską gospodarką.” – dodał wiceminister.

dma7o6c

Zdaniem Kurtyki we wdrożeniu elektromobilności nie powinno przeszkadzać opóźnienie kraju w dziedzinie motoryzacji. "Nie mamy dzisiaj polskich marek motoryzacyjnych, nie mamy zakumulowanego przez 100 lat know-how w dziedzinie silnika spalinowego i tłoczenia tradycyjnej karoserii. To wszystko jednak, co mogłoby być postrzegane jako wada, może być zaletą, jeśli dostrzeżemy szansę w tym, że pojazd napędzany elektrycznie może być pojazdem, który będzie napędzał miasto w przyszłości” – przekonywał.

Dodał, że elektromobilność to również szansa geostrategiczna. "Zwiększy suwerenność energetyczną kraju dlatego, że pozwoli ograniczyć naszą zależność od importu węglowodorów i ropy.” – wytłumaczył. Mówiąc o infrastrukturze dla samochodów elektrycznych Kurtyka powiedział, że w I etapie do 2020 roku ma powstać minimalna liczba punktów ładowania pojazdów, tj. 6 tysięcy punktów wolnego ładowania oraz 400 punktów szybkiego ładowania, rozmieszczonych w 32 kluczowych aglomeracjach i wzdłuż najważniejszych sieci transportowych.

Wiceminister zapowiedział też, że w opracowywanej ustawie dotyczącej elektromobilności przewiduje się m.in. ułatwienia w prawie energetycznym oraz wprowadzenie atrakcyjnych taryf, które zachęcałyby do ładowania aut nocą. Mają być też takie ułatwienia dla samochodów elektrycznych, jak możliwość jazdy buspasem i bezpłatne miejsca parkingowe.

źródło: PAP, opracował Marcin Łobodziński

dma7o6c
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
dma7o6c
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj