Kielecka obwodnica gotowa
Od środy wieczorem kierowcy pojadą obydwoma pasami na całej długości kieleckiej obwodnicy - poinformowała we wtorek GDDKiA. Koszt przebudowy trasy do parametrów dwujezdniowej drogi ekspresowej to 837 mln zł.
W środę wieczorem "planowane jest rozpoczęcie wdrażania najważniejszej i kluczowej dla całej inwestycji zmiany organizacji ruchu, polegającej na udostępnieniu kierowcom dwóch jezdni obwodnicy Kielc na odcinku 23 kilometrów oraz wszystkich nowo wybudowanych węzłów" - poinformowała Małgorzata Pawelec z kieleckiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA).
Na razie dwiema jezdniami obwodnicy można przejechać jedynie na odcinku od węzła Kielce-Północ (droga wylotowa z Kielc w kierunku Warszawy) do węzła Kielce - Zachód (skrzyżowanie z drogą krajową nr 74 Kielce-Sulejów). Jeśli zmiana organizacji ruchu przebiegnie pomyślnie, w nocy ze środy na czwartek obiema jezdniami kierowcy przejadą także między węzłem Kielce-Zachód a Kielce-Jaworznia (skrzyżowanie z drogą do miejscowości Włoszczowa) oraz dalej, do węzła Kielce Południe w Chęcinach (skrzyżowanie z drogą wojewódzką nr 762 do Małogoszczy).
Jak informuje GDDKiA, tymczasowo na obwodnicy będą obowiązywały ograniczenia prędkości do 70 i 50 km/h. "W związku tym, że trwają roboty wykończeniowe, porządkowe, prace przy drogach dojazdowych itp., obwodnica nadal stanowi plac budowy, do zakończenia całej inwestycji" - napisano w komunikacie Dyrekcji. Docelowo obwodnica będzie miała parametry drogi ekspresowej (S7)
z dopuszczalną prędkością do 120 km/h. Będzie to jednak możliwe dopiero po zakończeniu wszystkich prac budowlanych oraz po uzyskaniu formalnego pozwolenia na użytkowanie nowej trasy.
Budowa obwodnicy miała się zakończyć 3 lipca br., jednak 28 czerwca firma wystąpiła do Dyrekcji o przesunięcie o 61 dni terminu zakończenia realizacji. - Obecnie wniosek jest w trakcie rozpatrywania - powiedziała we wtorek PAP Pawelec.
Przebudowa obwodnicy Kielc to największa inwestycja drogowa na terenie województwa świętokrzyskiego, realizowana przez GDDKiA przy udziale środków z Unii Europejskiej. Całkowity koszt inwestycji sięga 837 mln zł. Powstaje ona w ciągu drogi krajowej nr 7, łączącej Trójmiasto z przejściem granicznym ze Słowacją w Chyżnem. Inwestycja obejmuje budowę 22,7 km trasy ekspresowej, przebudowę węzłów komunikacyjnych w Jaworzni (Kielce-Jaworznia), Chęcinach (Kielce-Południe) i Kostomłotach (Kielce-Zachód) oraz zjazdów z S7 na krajową drogę nr 74. Powstało 18 wiaduktów, dziewięć mostów, cztery przejścia dla pieszych i trzy przejścia dla dużych zwierząt nad drogą ekspresową.
Na początku kwietnia wykonawca inwestycji, konsorcjum firm Mostostal Warszawa i Acciona szacowało, że do tej pory wykonano 85 proc. prac.