Kiedy swobodnie przejedziemy Zakopianką?
Obecnie jednym z najgorszych odcinków Zakopianki jest droga krajowa nr 47 pomiędzy Rdzawką a Nowym Targiem. Po drodze do Zakopanego jest także kilka innych miejsc, w których powstają utrudniania. Kiedy bez większych kłopotów przejedziemy tą ważną drogą?
Minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk w Krakowie podpisał niedawno aneks do programu inwestycyjnego, który umożliwia budowę drogi krajowej nr 47 między Rdzawką a Nowym Targiem. Według najnowszych planów, obecnie jednojezdniowa traca ma być w całości dwujezdniowa. Jeśli nie wystąpią opóźnienia, będzie można nią pojechać w 2022 roku.
Według pomiarów z 2015 r. średni ruch dobowy na tym odcinku Zakopianki sięga 18 tys. pojazdów, a w weekendy, ferie i wakacje znacząco wzrasta. Ze względu na to, że droga ta ma zbyt małą przepustowość, musi zostać rozbudowana.
Inwestycja przewiduje budowę ponad 16-kilometrowego odcinka drogi dwujezdniowej wraz z czterema węzłami w: Obidowej, Klikuszowej, Nowym Targu Zachód i Nowym Targu Południe. Odcinek ten będzie kontynuacją istniejącej dwujezdniowej DK 47 i połączy się z nią w Rdzawce.
Droga krajowa 47 na odcinku Rdzawka - Nowy Targ formalnie nie będzie drogą ekspresową, ale będzie spełniać jej parametry. Przetarg w trybie "projektuj i buduj" będzie ogłoszony jesienią tego roku. Łączny koszt inwestycji jest szacowany na 1 mld zł.
Za kolejne 3,5 miliarda złotych ma także powstać odcinek drogi S7 Lubień – Rabka. To będzie najciekawszy fragment całej trasy, ponieważ ponad 2 km ma przebiegać specjalnym tunelem pod ziemią, a prawie 6 km nad powierzchnią terenu (po estakadach, wiaduktach i mostach).
Tunel ten będzie najdłuższym w Polsce. Według planów ma on być dwukomorowy, o długości 2,058 km, z awaryjnymi przejściami między komorami, dwoma portalami oraz pełną infrastrukturą z wyposażeniem drążony ma być w niejednorodnych skałach fliszu karpackiego, poprzecinanych uskokami.
Kolejny fragment Zakopianki, który ulegnie przebudowie, to ekspresówka S7 Skomielna Biała – Chabówka. Ma ją zbudować włoska firma Salini Impregilo z siedzibą w Mediolanie. Inwestycja pochłonie 615 mln zł. Prace obejmą budowę 5-kilometrowego odcinka drogi szybkiego ruchu oraz 900-metrowej trasy na drodze krajowej nr 47 z Chabówki do Rabki-Zdroju.
Trasa ma być gotowa w 2021 roku (na drążenie tunelu ze względu na trudny teren przewidziano aż 60 miesięcy).
Droga ekspresowa S7 "zakopianka" docelowo ma łączyć północ Polski z południem (Gdańsk - Rabka). Jej projekt obejmuje województwa pomorskie, warmińsko-mazurskie, mazowieckie, świętokrzyskie i małopolskie. Projektowana długość trasy to 720 km. Droga ekspresowa S7 znajduje się w sieci europejskich korytarzy transportowych TEN-T. Stanowi połączenie między Gdańskiem, Warszawą, Krakowem i przejściem granicznym ze Słowacją w Chyżnem.