Kia przedstawiła kolejne informacje dotyczące jednostek napędowych w nowej Optimie. W ciągu 12 miesięcy do gamy modelowej dołączą odmiany Hybrid oraz Hybrid Plug-in. Auta mają być początkiem "zielonej" ofensywy Koreańczyków, którzy planują w 2020 r. chcą mieć w swojej ofercie 11 niskoemisyjnych samochodów.
Nowa Optima Hybrid (HEV) otrzyma w porównaniu ze "starą" szereg modyfikacji - m.in. akumulatory o większej pojemności, mocniejszy silnik elektryczny oraz przebudowaną przekładnię. Zmiany te mają ograniczyć zużycie paliwa o ok. 10 proc. Sprzedaż na głównych rynkach światowych rozpocznie się w drugiej połowie 2016 roku.
Sercem tego pojazdu będzie benzynowa jednostka czterocylindrowa GDI 2,0 z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Silnik typu "Nu" ma moc 156 KM i współpracuje z 6-stopniową skrzynią automatyczną. Zblokowany 37-kilowatowy motor elektryczny wraz ze sprzęgłem w miejsce tradycyjnego konwertera momentu obrotowego ma zapewnić lepszą reakcję na wciśnięcie gazu. Nowa jest też elektryczna pompa oleju skrzyni. Łączna moc zespołu napędowego wynosi 195 KM przy 6000 obr./min. Akumulator ma teraz pojemność 1,62 kWh, o 13 proc. więcej niż poprzednio. Umieszczono go poniżej podłogi bagażnika.
Odmiana Plug-in Hybrid (PHEV) będzie z kolei pierwszym autem Kii ładowanym z zewnętrznego gniazdka elektrycznego. W salonach pojawi się w drugiej połowie 2016 r. Pojazd wykorzystuje baterię litowo-polimerową o pojemności 9,8 kWh. Współpracuje ona z silnikiem elektrycznym o mocy 50 kW co oznacza, że wyłącznie w trybie elektrycznym Optima PHEV będzie w stanie przejechać ok. 43 km.
Podobnie jak "klasyczna" hybryda, odmiana Plug-in posiada silnik GDI 2,0. Został on sprzężony z jednostką elektryczną, co pozwala na ładowanie akumulatorów po ich wyczerpaniu. Łączna moc zespołu napędowego to 205 KM przy 6000 obr./min. 50-kilowatowy silnik elektryczny w tym przypadku zastępuje tradycyjny konwerter momentu obrotowego. Średnie spalanie paliwa to 2,39 l/100 km oraz 5,9 l/100 km w trybie podtrzymywania baterii. Czas ich ładowania prądem na stacji Level 2 przy napięciu 240 V nie przekracza trzech godzin.
Aby odróżnić PHEV w gamie Optimy, wprowadzono szereg modyfikacji praktycznych i wizualnych, m. in. port ładowania baterii w przednim zderzaku, chromowane listwy ozdobne progów, nowy wzór felg z lekkiego stopu oraz plakietki "EcoPlug-In". W kabinie dominuje panel wyświetlacza statusu funkcji samochodu i zespołu napędowego, a specjalny wskaźnik na górnej krawędzi pozwala obserwować postęp ładowania akumulatorów. Zarówno PHEV, jak i HEV wyposażono w aktywną osłonę chłodnicy, która ma zapewnić lepszą aerodynamikę oraz poprawić chłodzenie komory silnika. Nie zabraknie też metalizowanych akcentów na tylnym zderzaku, oprawie grilla i nadkolach.
ll