Łączy je napęd na cztery koła, benzynowe silniki i zbliżona cena. Azjatyckie terenówki mają jeszcze jedną wspólną cechę - obie zdobywają coraz więcej klientów w popularnym segmencie SUV.
Wygląda na to, że wysoka cena i nienajlepsze właściwości terenowe nie mają dla klientów dużego znaczenia. Mimo wielu niedoskonałości wielozadaniowe SUV-y coraz częściej pojawiają się na przydomowych parkingach. Poszukiwaczom przygód nie wystarczy już kombi i napęd na cztery koła. Postanowiliśmy porównać samochody będące odpowiedzą na wciąż rosnące wymagania rynku - Kia Sportage i Suzuki Grand Vitara.
Cechy szczególne
Zarówno Grand Vitara jak i Sportage najlepiej czują się na asfaltowych drogach. Jeśli ich poprzednie wersje dawały kierowcy większą pewność podczas pokonywania prób terenowych, to najnowsze wcielenia adresowane są raczej do osób przemierzających utwardzone szlaki. | [
ZAPRASZAMY DO GALERII SUZUKIZAPRASZAMY DO GALERII SUZUKI
Silnik
Ze względu na dość wysoką cenę terenówek wybraliśmy do testu podstawowe, a więc najtańsze wersje. | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10057/kia-sportage-2-b.jpeg',500,350) ) |
| --- | W obu przypadkach są to silniki benzynowe o pojemności 2.0. Zarówno Sportage jak i 140-konna Grand Vitara zapewniają wystarczającą dynamikę, a różnica mocy to zaledwie dwa konie mechaniczne na korzyść Kii. Dodatkowym jej atutem jest w tym względzie jednoosiowy napęd. Podczas ruszania na suchej nawierzchni lżejsze auto (1548 kg Kia przy 1580 kg Suzuki) startuje znacznie żwawiej. Niestety, szybka jazda jest bardzo droga. Mimo że koreański producent podaje bardzo optymistyczne dane, to w mieście zużycie paliwa nie spadło poniżej 13 l/100 km. To dużo, nawet jak SUV-a. Suzuki wypada niewiele lepiej, test w warunkach miejskich wykazał zużycie na poziomie 12 l/100 km.
Wrażenia z jazdy
Jeśli ktoś przesiądzie się z osobówki do auta terenowego, musi pamiętać o kilku istotnych różnicach. | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10057/suzuki-grand-vitara-2-b.jpeg',500,293) ) |
| --- | Elementy resorujące są twardsze i mogą rozczarować brakiem komfortu. Wysoko położony środek ciężkości, zmusza kierowcę do uważniejszego pokonywania zakrętów. W obu testowanych autach całkowicie zmodernizowano zawieszenie, dostosowując je do jazdy miejskiej. Niezależny układu wszystkich kół lepiej izoluje kierowcę od nierówności, a wraz z tym poprawił się komfort. Prowadzenia nie można porównać z właściwościami aut osobowych, ale czuć wyraźną poprawę w stosunku do poprzednich wersji. Szkoda tylko, że ani Kia, ani w Suzuki nie oferuje układu stabilizacji toru jazdy ESP. Jego działanie znacznie poprawiłoby bezpieczeństwo.
Za to klimatyzacja jest standardem w obu przypadkach. Grand Vitara, oferuje jeszcze radioodtwarzacz, podgrzewane fotele oraz cztery dodatkowe poduszki powietrzne. Uboższa w wyposażenie Kia nadrabia wyższym komfortem i skuteczniejszymi hamulcami.
ZAPRASZAMY DO GALERII KIAZAPRASZAMY DO GALERII KIA
Podsumowanie
Obie terenówki sprawdzą się zarówno mieście jak i podczas weekendowych wypadów za miasto. Gorzej radzą sobie w terenie, choć Suzuki może sobie pozwolić na więcej. Nowoczesna stylistyka i bardzo bogate wyposażenie to kolejny atut japończyka. Z kolei Sportage lepiej wypada na autostradzie, zarówno wyciszenie jak i komfort jazdy są w nim lepsze. Wygląda na to, że konstruktorzy Kia nie próżnowali i poważnie potraktowali wszystkie uwagi właścicieli poprzedniego modelu. Tym razem udało się stworzyć dużo lepsze auto. Samochody z rocznika 2006 dodatkowo objęto korzystniejszymi warunkami gwarancji. To przekonuje o wciąż rosnącej jakości koreańskich produktów.
Kia Sportage | Suzuki Grand Vitara | |
---|---|---|
Przestronność wnętrza | + | |
Poziom hałasu | + | |
Hamulce | + | |
Dynamika | + | |
Zużycie paliwa | Remis | |
Wyposażenie | + | |
Cena | + |
Wybrane dane techniczne
| | Kia Sportage | Suzuki Grand Vitara |
| --- | --- | --- |
| Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika | 4/16/benzynowy | 4/16/benzynowy |
| Pojemność skokowa (cm3) | 1975 | 1995 |
| Moc maksymalna (KM/obr/min)
| 142/6000 | 140/6000 |
| Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 11,3 | 12,5 |
| Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s) | 13,0 | 13,2 |
| Prędkość maksymalna (km/h) | 176 | 175 |
| Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)* | 67 | 68 |
| Droga hamowania od 100 km/h (m) | 40 | 42 |
| Pojemność bagażnika (dm3) | 332/1411 | 398/1386 |
| Pojemność zbiornika paliwa (dm3) | 58 | 66 |
| Zużycie paliwa: trasa/miasto dm3/100 km) | 6,8/10,6 | 7,6/11,6 |
| Długość x szerokość x wysokość (cm) | 435/180/169,5 | 447/181/169,5 |
| Rozstaw osi (cm) | 263 | 264 |
| Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 3/6 | 3 lub 100 tys.km/12 |
| Cena (zł) | 86 400 | 88 900 |
Wybrane wyposażenie seryjne
| | Kia Sportage | Suzuki Grand Vitara |
| --- | --- | --- |
| Poduszki powietrzne | 2 | 6 |
| Układ ABS | S | S |
| Układ ESP | - | - |
| Wspomaganie układu kierowniczego | S | S |
| Centralny zamek | S | S |
| Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne | S/S | S/S |
| Lusterka zewnętrzne sterowane i podgrzewane elektrycznie | S/- | S/S |
| Klimatyzacja | S | S |
| Radioodtwarzacz z CD/ bez CD | - | S | S - standard
Autor: Bartłomiej Bałdyga