Karma Revero - groźny konkurent Tesli?

Niewiele już osób pamięta wizjonerski pomysł sportowego samochodu hybrydowego, realizowany przez Henrika Fiskera. Jego amerykańska firma Fisker Automotive niemal dekadę temu rozpoczęła sprzedaż takiego pojazdu, ale ostatecznie zaliczyła finansową porażkę. Teraz sztandarowy model Karma wraca w zupełnie nowej odsłonie i pod nowymi skrzydłami.

Karma to jedna z pierwszych, seryjnie produkowanych hybryd plug-in, jakie pojawiły się na rynku. Auto niemal natychmiast zyskało popularność za oceanem, ale apetyt założyciela firmy nie kończył się na rynku amerykańskim. W 2009 r. ruszyła zatem w Finlandii fabryka tych aut, skąd miały docierać do odbiorców na całym globie. Jednak szczęście nie trwało zbyt długo. Kłopoty logistyczne, prawne i ostateczny cios w postaci huraganu Sandy, który zniszczył ponad 300 nowych aut, przygotowanych do transportu, doprowadziły Fisker Automotive do bankructwa.

Walka o schedę po dziele Henrika Fiskera trwała dość długo i w sądach ścierali się prawnicy samego twórcy marki oraz inwestorów i biznesmenów (głównie z Chin), zainteresowanych kontynuacją pomysłu. Ostatecznie po przypieczętowanej w 2013 upadłości marki, jej dobytek i technologię przejęła chińska firma Wanxiang, czyli jeden ze światowych potentatów w produkcji podzespołów na potrzeby przemysłu motoryzacyjnego.

Na "zgliszczach" przedsiębiorstwa Fiskera powstała nowa struktura, która nazwę przejęła od modelu Karma. A oferowany przez nią samochód, teraz wytwarzany już w zakładzie w Kalifornii, otrzymał miano Revero. Auto zachowało charakterystyczną i zgrabną linię, zaprojektowaną przez Fiskera (m.in. byłego szefa projektantów w Astonie Martinie)
, która już na starcie zdobyła uznanie odbiorców. System zasilania nie zmienił się - to tak zwana hybryda szeregowa, czyli samochód, w którym za napęd odpowiadają wyłącznie silniki elektryczne, a jednostka spalinowa służy tylko jako generator prądu. Revero można także ładować z gniazdka.

Obecne plany producenta zakładają wypuszczanie ok. 3000 sztuk tego modelu rocznie, będzie to zatem bardzo unikatowy produkt, nawet w skali rynku USA. Jego wyjściowa cena ma oscylować wokół 100 tys. dolarów. Ale znając apetyty azjatyckich inwestorów, jeśli samochód odniesie sukces, to firma będzie miała otwartą drogę do zbudowania realnej konkurencji dla dominującej obecnie w tej kategorii Tesli. Oficjalna premiera Karmy Revero ma nastąpić w pierwszej połowie września

Borys Czyżewski

Wybrane dla Ciebie
Sukces Polaków w rajdzie Dubai Baja
Sukces Polaków w rajdzie Dubai Baja
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
NIE WYCHODŹ JESZCZE! MAMY COŚ SPECJALNIE DLA CIEBIE 🎯