Trwa ładowanie...

Kamery sprawdzą, czy nie jedziesz na czerwonym

Kamery sprawdzą, czy nie jedziesz na czerwonymŹródło: PAP/Piotr Polak
dx6ja5q
dx6ja5q

Systemy automatycznie wystawiające mandaty za jazdę na czerwonym świetle sprawdziły się w Swarzędzu. Teraz wiele takich urządzeń pojawi się na drogach krajowych.

Zbliżamy się do skrzyżowania i choć zielone świeci się już dość długo, liczymy na to, że jeszcze nam uda się przejechać. Niestety, przed samochodem zapala się żółte światło. Co wtedy robić? Prawo jednoznacznie mówi, że należy zahamować, chyba że kierowca jest przekonany, że nie zdąży zahamować przed skrzyżowaniem, albo wykonanie takiego manewru oznaczałoby bezpośrednie niebezpieczeństwo ze strony pojazdów jadących z tyłu. Niestety, wielu kierowców te dwie furtki traktuje jako szerokie drogi do bezkarnego łamania prawa. Jak twierdzi policja, przejeżdżanie na czerwonym świetle to jedno z najczęściej występujących i najbardziej niebezpiecznych wykroczeń drogowych. By poradzić sobie z tym procederem, postanowiono wykorzystać elektronikę.

System, który rejestruje wjazd na skrzyżowanie na czerwonym świetle składa, się z dwóch kamer. Jedna z nich umieszczona jest przed skrzyżowaniem, a druga za nim. System jest aktywowany w momencie, gdy na sygnalizatorze zapala się czerwone światło. Jeśli samochód mimo czerwonego wjedzie na skrzyżowanie, pierwsza z kamer rejestruje zdarzenie, a ta za skrzyżowaniem uwiecznia twarz kierowcy.

(fot. PAP/Paweł Superniak)
Źródło: (fot. PAP/Paweł Superniak)

Taki właśnie system został uruchomiony we wrześniu 2011 r. przy drodze krajowej nr 92 w Swarzędzu. – System wyraźnie zwiększył bezpieczeństwo na skrzyżowaniu – mówi Piotr Kubczak, komendant swarzędzkiej straży miejskiej. – Od czasu ustawienia kamer nie zanotowaliśmy tam ani jednego wypadku. System rejestruje sporo wykroczeń. Spośród nich około 40 proc. popełniają kierowcy samochodów ciężarowych i autobusów.

dx6ja5q

To przede wszystkim z myślą o nich pojawił się system. Rzeczywiście, wystarczy kilka godzin obserwacji dowolnego większego skrzyżowania, by stwierdzić, że wielu kierowców pojazdów o większych gabarytach nadużywa prawa do wjazdu na skrzyżowania na żółtym świetle. Kłopot polega jednak na tym, że takie pojazdy nie są w stanie zahamować tak szybko, jak auto osobowe. Z tej właśnie przyczyny opory przed ostrym hamowaniem przed żółtym światłem mogą mieć kierowcy samochodów osobowych, którzy w lusterku widzą grill ciągnika siodłowego. W niektórych przypadkach mogą oni wybrać mandat, zamiast narażać się na uderzenie przez ciężarówkę.

Sprawdź, co powinien wiedzieć dobry instruktor nauki jazdy!Sprawdź, co powinien wiedzieć dobry instruktor nauki jazdy!

Komendant swarzędzkiej straży miejskiej potwierdza, że chciałby rozbudowania systemu rejestrującego przejazdy na czerwonym świetle. Nad takim rozwiązaniem zastanawiają się również władze Warszawy, Rybnika, Rawy Mazowieckiej, Ożarowa Mazowieckiego, Człuchowa, Oświęcimia, Olsztyna, Łomży i Lubina. To jednak nie koniec. Zakupy planuje również Inspekcja Transportu Drogowego zarządzająca już fotoradarami przy drogach krajowych.

Jak powiedział nam rzecznik ITD Alvin Gajadhur, Inspekcja zamierza rozpisać przetarg na piętnaście zestawów do rejestrowania przejazdów na czerwonym świetle. Wszystko wskazuje na to, że dojdzie do tego jeszcze w pierwszym półroczu 2012 r. Systemy trafią na najbardziej niebezpieczne skrzyżowania przy drogach krajowych. Oprócz nich ITD zamówi także 24 zestawy do odcinkowego pomiaru prędkości.

Za przejazd przez skrzyżowanie na czerwonym świetle grozi mandat w wysokości 500 zł i sześć punktów karnych.

WP:

Tomasz Budzik

Sprawdź, co powinien wiedzieć dobry instruktor nauki jazdy!Sprawdź, co powinien wiedzieć dobry instruktor nauki jazdy!

dx6ja5q
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
dx6ja5q
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj