Kamery cofania będą obowiązkowe?

Obraz
Źródło zdjęć: © zdjęcie producenta

Element wyposażenia, który w Polsce wciąż uchodzi za luksusowy, w USA ma szansę stać się wymaganym prawem standardem. Nowe prawo miałoby ograniczyć liczbę śmiertelnych wypadków na parkingach.

NHTSA, amerykańska agencja badająca bezpieczeństwo samochodów, zamierza powalczyć w kongresie o wprowadzenie obowiązku wyposażania sprzedawanych w USA samochodów w kamery cofania. Jak argumentuje, konsekwencje braku takiego wyposażenia są znacznie poważniejsze niż duża liczba stłuczek. Około setki dzieci i dwustu dorosłych w USA ginie co roku w wyniku potrącenia przez cofający pojazd. Oczywiście to tylko niewielki odsetek potrąceń tego typu. Ewentualne wprowadzenie takiego obowiązku ma zmniejszyć liczbę wypadków, a zarazem przynieść wymierne oszczędności w służbie zdrowia. Dodatkowymi kosztami zostaną jednak obarczeni nabywcy samochodów. Przewiduje się, że w związku z wprowadzeniem nakazu branża motoryzacyjna każdego roku wydałaby na wyposażenie aut w kamery cofania 2,7 mld dolarów. Oznaczałoby to, że przeciętnie cena auta wzrosłaby o 160-200 dolarów.

Niektórzy są jednak zdania, że propozycja nowej regulacji nie przyniesie założonego skutku. Aż 45 proc. spośród nowych samochodów sprzedanych w USA w roku 2011 było standardowo wyposażonych w kamery cofania. W przypadku dalszych 23 proc. pojazdów była to opcja. W porównaniu z Europą to poziomy wręcz zawrotne. Można więc powiedzieć, że kamery cofania już są niezwykle popularne wśród Amerykanów. Niektórzy wskazują również na to, że tylko nieznacznie mniej częstą przyczyną śmiertelnych wypadków jest niezauważenie pojazdu znajdującego się w martwym polu i wykonanie manewru skutkującego kolizją. Czy oznacza to, że mechanizm, który zapobiegałby takim wypadkom również miałby się stać obowiązkowy?

Być może Amerykanie zapominają, że technika ma za zadanie jedynie wspomagać kierowcę i nie jest w stanie wyręczyć umiejętności i zdrowego rozsądku.

Źródło: New York Times

tb/

Źródło artykułu: WP Moto
Wybrane dla Ciebie
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy