Jesteś rodzicem? Nie kupuj tych samochodów!
Od wielu już lat bardzo duży nacisk kładzie się na bezpieczeństwo dzieci w aucie i konieczność przewożenia ich w fotelikach. Niestety sam fotelik to czasami za mało, ponieważ problemem może być sam samochód.
Bezpieczeństwo powinno być na pierwszym miejscu
Od wielu już lat bardzo duży nacisk kładzie się na bezpieczeństwo dzieci w aucie i konieczność przewożenia ich w fotelikach. Niestety samo specjalne siedzisko to czasami za mało, ponieważ problemem może być samochód.
Od 1 listopada 2014 roku weszły w życie nowe przepisy na terenie Unii Europejskiej, mające na celu podwyższenie bezpieczeństwa użytkowników samochodów. Jeden z zapisów mówi o tym, że każdy nowy model, który pojawia się na rynku, musi oferować przynajmniej dwa miejsca z zaczepami ISOFIX. System ten, dobrze znany każdemu zmotoryzowanemu rodzicowi, jest obecnie najbardziej pewnym (a co ważniejsze - standardowym) sposobem montowania fotelika w samochodzie.
Chcąc więc zadbać o bezpieczeństwo dziecka warto decydować się tylko na kupno modelu posiadającego takie rozwiązanie. Niestety, na rynku jest sporo wciąż całkiem młodych aut, które nie mają zaczepów ISOFIX, a do tego zapewniają niski poziom bezpieczeństwa dla dzieci. Oto niektóre z nich.
Miejska Panda wydaje się wręcz idealnym samochodem do odwożenia dzieci do szkoły lub przedszkola. Jest mała, zwrotna, łatwa do zaparkowania, a ponadto bardzo tania w zakupie i eksploatacji. Świetny wybór na drugie auto w rodzinie, ale uwaga – miejski Fiat zapewnia bardzo niski poziom bezpieczeństwa dla dzieci. Próżno w nim szukać zaczepów ISOFIX, a w testach zderzeniowych Euro NCAP przyznało Pandzie jedynie 2 gwiazdki na 5 za ochronę najmłodszych.
Fiat Idea (2003-2012)
Włoski mikrovan to dość ciekawa propozycja na praktyczne auto miejskie. Niewielkie nadwozie i dość przestronne wnętrze z wysoko poprowadzoną linią dachu są zachęcające, podobnie jak korzystna cena. Niestety w modelu tym zaczepy ISOFIX występowały jedynie za dopłatą, więc jest spora szansa, że trafimy na egzemplarz ich pozbawiony. Do tego dochodzi jeszcze fakt, że Euro NCAP oceniło bezpieczeństwo dzieci w Fiacie Idea na 2 z 5 gwiazdek.
Dacia Logan (2004-2014)
Pierwszy z nowych modeli Dacii, który zapoczątkował odrodzenie marki. Całkiem przestronny, z wielkim bagażnikiem i nieprzyzwoicie tani. Niestety wymagający również wielu wyrzeczeń, także z zakresu bezpieczeństwa. W Loganie nie znajdziemy zaczepów ISOFIX, a ogólna ochrona dzieci przed skutkami wypadku została oceniona na 3 z 5 gwiazdek.
Renault Kangoo (1998-2008)
Ten francuski kombivan to świetny, lekki dostawczak i praktyczne auto osobowe. Do tego jego pierwsza generacja dostępna jest teraz za naprawdę niewielkie pieniądze. Nie powinni go jednak brać pod uwagę dysponujący skromnym budżetem rodzice. Renault Kangoo nie posiada zaczepów ISOFIX, a do tego zapewnia niski poziom bezpieczeństwa najmłodszych, oceniony na 2 z 5 gwiazdek.
Smart Forfour (2004-2006)
Bardzo oryginalny przedstawiciel segmentu B od Smarta nie zdobył zbyt dużej popularności i szybko zniknął z rynku. Obecnie jego ceny kształtują się na zachęcającym poziomie, ale poziom bezpieczeństwa zapewnianego dzieciom jest raczej zniechęcający. Brak zaczepów ISOFIX i ochrona najmłodszych oceniona zaledwie 2 gwiazdkami na 5 powinny odstraszać rodziców małych dzieci.
Audi A4 (2000-2008)
Dostępny jako sedan lub kombi, ten przedstawiciel klasy średniej premium jest bardzo ciekawą propozycją na rynku, zwłaszcza w drugiej odmianie. Niestety nie znajdziemy w nim zaczepów ISOFIX, a ogólny poziom bezpieczeństwa zapewnianego dzieciom, został oceniony nisko (Euro NCAP nie podało niestety konkretnej noty).
Volkswagen Passat (2000-2005)
Volkswagen Passat w wersji kombi to marzenie wielu polskich rodzin. Zanim jednak dokonamy zakupu, warto się nad nim poważnie zastanowić. W Passacie B5 zaczepy ISOFIX dostępne były bowiem tylko na zamówienie. Do tego nie są one dobrze wykonane, co przekłada się na pogorszenie bezpieczeństwa dzieci.
Citroen C5 (2001-2004)
Ten francuski przedstawiciel klasy średniej jest bardzo wygodnym, a w wersji kombi wyjątkowo pakownym, rodzinnym samochodem. Jeśli jednak zamierzacie go kupić, powinniście zdecydować się na wersję po modernizacji zaprezentowaną w 2004 roku. Wcześniejsze nie mają niestety zaczepów ISOFIX i zapewniają niezbyt dobrą ochronę dla najmłodszych.
Mercedes klasy C (2000-2006)
Mercedes klasy C W203 szczyci się od 2002 roku maksymalną oceną w testach zderzeniowych – 5 gwiazdek. Niestety, mowa tu jedynie o dorosłych pasażerach – brak zaczepów ISOFIX sprawia, że najmłodsi podróżujących nie mogą liczyć na równie dobrą ochronę.
Skoda Superb (2001-2008)
Pierwsza generacja Skody Superb zasłynęła ogromną ilością miejsca na tylnej kanapie, przekładającą się na wysoki komfort podróżowania. Niestety zapomniano o bezpieczeństwie dla najmłodszych i w modelu tym nie znajdziemy zaczepów ISOFIX.
Opel Zafira (1999-2005)
Ten minivan zasłynął nowatorskim systemem składania siedzeń, który pozwala na banalnie proste chowanie trzeciego rzędu w podłodze bagażnika. Zyskał tym opinię świetnego auta rodzinnego, ale Opel nie pomyślał niestety o wszystkim. Zafira pierwszej generacji nie ma zaczepów ISOFIX.
Audi TT (od 2014)
Na koniec przykład na to, że nie każde nowoczesne auto, które ma zaczepy ISOFIX, jest odpowiednie do przewożenia dzieci. Nowe Audi TT wyposażono co prawda w ten system mocowania fotelików (z tyłu seryjnie, a z przodu za dopłatą), ale co z tego, skoro wiele z nich… nie mieści się w aucie! Oczywiście niewielkie coupe to nie auto rodzinne, ale wiele osób może zasugerować się, że jego ciasna tylna kanapa nadaje się właśnie do przewożenia dzieci. Niestety, jest tam co prawda miejsce dla dziecka, ale nie dla każdego fotelika (stąd też między innymi stosunkowo niska ocena Euro NCAP - 68 proc.).