Jeep Renegade ma trzy cylindry. Najmniejszy model z gamy odświeżony

Plan Jeepa na przyszłość jest niezwykle ambitny. Ma on stać się jednym z najważniejszych światowych graczy w segmencie SUV-ów. Fundamenty są solidne – teraz przyszło dopracować resztę. Pierwszym powiewem zmian jest odświeżony Jeep Renegade z zupełnie nowymi silnikami.

Egzemplarze po liftingu poznamy po światłach do jazdy dziennej w technologii LED
Źródło zdjęć: © moto.wp.pl | Mateusz Lubczański
Mateusz Lubczański

Jeep Renegade jest symbolem zmian. Jako pierwsze auto koncernu Fiat Chrysler Automotives zostało opracowane wspólnie przez inżynierów ze Stanów Zjednoczonych i Europy. Jako jedyny Jeep wyjeżdża z włoskego Melfi. Wjechał też do klasy mniejszych SUV-ów, w którym amerykańska marka nie miała jeszcze przedstawiciela. Od początku bawił się konwencją. Ze swoimi dziarskimi gadżetami, zabawnymi akcentami w kabinie i fikuśnym podejściem do stylistyki okazał się jednak dla marki strzałem w dziesiątkę. Teraz przyszedł czas na delikatny lifting.

Znakiem czasów jest zaoferowanie nawet 19-calowych obręczy do tak kompaktowego auta. Od razu spostrzeżemy zmiany, które nie ograniczają się wyłącznie do felg. Zainstalowano reflektory do jazdy dziennej w technologii LED, a przy pełnym pakiecie tego typu zwiększymy widoczność o połowę w stosunku do tradycyjnych rozwiązań halogenowych. Również tylne światła są LED-owe. Zachowano ich charakterystyczny kształt nawiązujący do kanistrów wykorzystywanych przez armię amerykańską.

Obraz
© moto.wp.pl | Mateusz Lubczański

Jeep Renegade może i jest najmniejszym przedstawicielem taplającej się w błocie rodziny, ale nie znaczy to, że prezentuje się mniej groźnie. Zadaniem stylistów było upodobnienie go do nowego, rewelacyjnie wyglądającego Wranglera. Mamy oczywiście siedmioszczelinowy grill, mocno zarysowane błotniki, jak i charakterystyczną i pożądaną toporność stylistyki. Najbardziej "cywilna" terenówka Jeepa jest rozpoznawalna niemal od razu. Tym bardziej, że oferowany jest dach "My Sky", który składa się z dwóch zdejmowanych paneli. Jeśli chcieliście się poczuć jak Nick Slaughter w "Żarze Tropików", teraz jest na to szansa.

W przypadku wnętrza mamy nieco więcej miejsca na butelki, choć nie są to gigantyczne zmiany. Skupiono się na elektronice - w kwestii multimediów trzeba wspomnieć o pojawieniu się kompatybilności z Apple Car Play i Android Auto, lecz są to rozwiązania będące niemal standardem w klasie. W ramach modyfikacji zaoferowano klientom system informujący o opuszczeniu pasa ruchu, układ rozpoznawania znaków, opcję autonomicznego parkowania czy automatycznego hamowania w mieście po rozpoznaniu przeszkody przed maską auta.

Sam ekran radia jest duży – ma nawet 8,4 cala – lecz jest umieszczony nisko, system multimedialny łamie wszelkie zasady logiki, a kamera cofania woła o pomstę do nieba. To na tym polu spodziewaliśmy się dużych zmian, jednak zaszły one w zupełnie innej kategorii.

Obraz
© moto.wp.pl | Mateusz Lubczański

Chodzi o układy napędowe. Zaczynamy od trzycylindrowego silnika o pojemności 1 litra. Tak, wiem jak to brzmi, jednak zapewnia on 120 KM, ma 190 Nm momentu obrotowego i okazuje się niezwykle żwawy. Oferowany jest z manualną przekładnią i napędem na przednią oś, także będzie stanowić idealne rozwiązanie dla osób wybierających Renegade’a do miasta. Na autostradzie sprawuje się nieźle, a średnie spalanie (t50 proc. miasto, 50 proc. autostrada) to 8 l/100 km. Może udałoby się je nieco zmniejszyć, ale za punkt honoru obraliśmy sobie wyprzedzenie mocniejszych egzemplarzy.

A tych nie będzie brakowało. Kolejną opcją jest 1,3-litrowy, już czterocylindrowy silnik o mocy 150 KM połączony z automatyczną skrzynią biegów (konstrukcja dwusprzęgłowa). W tym przypadku dalej napędzana jest przednią oś. Moc można podnieść nawet do 180 KM, a wówczas przekładnia będzie miała a 9 przełożeń. Nie mieliśmy okazji przejechać się tak mocnym renegadem, choć wcześniej to rozwiązanie wydawało się nam nieco zagubione w wybieraniu biegów. Nad ostateczną oceną poczekamy do testu egzemplarzy, które trafią do Polski.

Zobacz nowego Jeepa Renegade z bliska

Oczywiście Jeep Renegade dalej będzie oferowany z jednostkami wysokoprężnymi. Pierwsza pozycja ma pojemność 1,6 litra i moc 120 KM, druga z kolei – 2 litry i moc 140 lub 170 KM. Przygotowano dwa układy 4x4. Jeep Active Drive polega na dołączeniu tylnej osi przy wykorzystaniu mokrego sprzęgła w przypadku utraty przyczepności. Jeep Active Drive Low to dodatkowy reduktor (pełzanie 20:1) i system kontroli zjazdu ze wzniesienia. Wystarczy zrzucić auto w ekstremalny zjazd, a ono samo poradzi sobie ze znalezieniem przyczepności i wyhamowaniu. Sprawdziliśmy to na torze testowym FCA we włoskim Ballocco. A jeszcze nie wspomnieliśmy o wersji Trailhawk, oferującej prześwit wynoszący 210 mm i skok koła na poziomie 205 mm.

Obraz
© moto.wp.pl | Mateusz Lubczańs

Modyfikacje Jeepa Renegade nie są na pierwszy rzut oka duże. Poruszającym tematem jest litrowy silnik, który na pewno nie zaszkodzi sprzedaży małego SUV-a. Odświeżone auta znajdą się w salonach już we wrześniu tego roku. Na razie jeszcze nie znamy cen, jednak Renegade będzie dostępny w ramach abonamentu na 11 lub 23 miesiące. Miesięczna rata pokrywa wszystkie koszty – oprócz płynu do spryskiwaczy i paliwa – a po zakończeniu umowy można wymienić auto na nowe.

Wybrane dla Ciebie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3