Trwa ładowanie...

Jechałeś dobrze? I tak dostaniesz mandat

Jechałeś dobrze? I tak dostaniesz mandatŹródło: PAP/Jacek Turczyk
d2xqs7l
d2xqs7l

Karanie kierowców, przekraczających prędkość, zostanie zautomatyzowane. Fotoradar zrobi zdjęcie, a komputer sam rozpozna samochód i wystawi mandat. Nowoczesna technologia ma przyspieszyć całą procedurę, jednak zdaniem ekspertów - może prowadzić do błędów i nieuzasadnionych kar - informuje "Dziennik Gazeta Prawna".

O błędnych pomiarach fotoradarów słyszeliśmy już nie raz. Chyba najbardziej znanym przykładem jest kierowca ciężarówki, który według urządzenia pomiarowego jechał 140 km/h i to na wstecznym. W takiej sytuacji automat zidentyfikowałby tablicę rejestracyjną i wystawił mandat. Podobne wątpliwości budzą zdarzenia, gdy na zdjęciu są dwa samochody, a szczególnie, gdy tablica rejestracyjna tego, który faktycznie jechał za szybko jest nieczytelna. W tym momencie komputer może stwierdzić, że to ten drugi pojazd jechał za szybko.

Prace nad nowym systemem są aktualnie na etapie procedury przetargowej. Marcin Flieger z Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego poinformował DGP, że system ma rozpoznać wątpliwe sytuacje, które będą później analizowane przez pracownika GITD i to człowiek ma decydować o ewentualnym nałożeniu kary na kierowcę. Jednak z drugiej strony, nadal to system komputerowy będzie decydował o tym, czy potrzebna jest dokłada analiza zrobionego zdjęcia.

Problem jest tym większy, że GITD chce wystawiać mandaty w trybie postępowania administracyjnego, zamiast wykroczeniowego. Oznacza to, że kierowca otrzyma dostęp do zdjęcia dopiero po skierowaniu sprawy do sądu rejonowego w chwili zakwestionowana mandatu. Jeśli sąd przyzna rację kierowcy to kara zostanie anulowana, jednak w przypadku potwierdzenia wykroczenia, kara może zostać podniesiona, a dodatkowo kierowca będzie musiał zapłacić koszty sądowe.

Eksperci zauważają, że system automatyczny sprawdziłby się przy wykorzystaniu nowoczesnych fotoradarów, które wyodrębniają i zaznaczają pojedyncze samochody, podczas pomiaru. W takiej sytuacji wiadomo na 100 proc., którego pojazdu dotyczył pomiar.

Nowy system komputerowy ma w Polsce pojawić się na przełomie 2012 i 2013 roku.

sj/mw/sj

d2xqs7l
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d2xqs7l
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj