Japońskie samochody, których nie kupisz w Polsce
Marki takie jak Toyota, Honda czy Nissan znane są na całym świecie, jednak wiele popularnych modeli nie jest sprzedawanych w Polsce, a nawet w Europie.
Produkty lokalne
Marki takie jak Toyota, Honda czy Nissan znane są na całym świecie, jednak wiele popularnych modeli nie jest sprzedawanych w Polsce, a nawet w Europie. W rodzimej Japonii lub w USA są to hity sprzedaży, jednak na Starym Kontynencie auta tego typu nie znalazłyby uznania. Oto lista najpopularniejszych i najciekawszych samochodów japońskich marek.
Pierwsza generacja tego samochodu zadebiutowała w 1955 roku i jest najdłużej produkowanym modelem Toyoty. Crown doczekał się już czternastej generacji i przez lata sporo się zmienił. Na początku był to nie tak duży samochód z czterocylidrowym silnikiem, jednak kolejne generacje rosły coraz bardziej i w latach 80. Toyota Crown przybrała swoją najbardziej rozpoznawalną formę - klasycznego, nieco nudnego sedana.
Model ten łączył komfortowe i przestronne wnętrze (auto przez wiele lat mierzyło 4,69 m długości) z legendarną wręcz niezawodnością. W efekcie Toyota Crown stała się ulubionym samochodem taksówkarzy i policjantów. Wystarczy wspomnieć, że nieco mniejsza odmiana Crown Comfort, która zadebiutowała w 1995 roku, wciąż jest w produkcji i cieszy się uznaniem taksówkarzy nie tylko w Japonii, ale też innych azjatyckich krajach.
Najnowsze generacje Toyoty Crown to już luksusowe auta mierzące ok. 4,9 m. Na ich bazie powstaje też Lexus GS, nawet oba modele dostępne są z tym samym napędem hybrydowym. Toyota jednak nadal jest tańsza, a zatem jest ciekawą propozycją dla osób, które szukają samochodu premium, ale nie chcą wydać zbyt wiele.
Honda N-Box
Na przeciwnym biegunie japońskiej motoryzacji znajdują się kei cary, czyli małe samochody (do 3,4 m) z silnikami do 660 cm3 i mocy maksymalnie 64 KM. Ta grupa pojazdów jest efektem specyficznych przepisów, które oryginalnie wprowadzono w 1949 roku, aby pobudzić gospodarkę po wojnie, ale po zmianach działających do dziś. Na samochody tego typu nałożone są dużo niższe podatki. Z powodu ograniczonych wymiarów auta tego typu na ogół przypominają pudełka na kołach i świetnym przykładem najnowszej generacji kei carów jest Honda N-Box.
Model ten jest typowym przedstawicielem gatunku z krotką maską i kanciastym nadwoziem zapewniającym jak najwięcej miejsca dla pasażerów i bagażu.
Daihatsu Copen
Kei cary to jednak nie tylko praktyczne modele. Są też auta dostawcze tej klasy, a nawet sportowe. Przykładem tego ostatniego jest Daihatsu Copen - niewielki roadster ze składanym sztywnym dachem. Pierwsza generacja nawet swoim wyglądem przypominała zabawkę i jako taki samochód należy go traktować.
Warto przy tym zauważyć, że na krótki czas Copen pojawił się też na wybranych europejskich rynkach i z powodu braku japońskich przepisów, był oferowany z mocniejszym 87-konnym silnikiem 1,3 l. Nie znalazł jednak większego uznania, dlatego druga generacja, sprzedawana od 2014 r., dostępna jest jedynie w Japonii. Nowa odsłona małego Daihatsu otrzymała bardziej zadziorną stylistykę, ale idea stojąca za tym autem pozostała bez zmian. Warto przy tym zwrócić uwagę, że Copen to nie jedyny taki model. Również inne marki mają w swojej ofercie sportowe kei cary, wśród nich jest np. Honda S660 bazująca na N-Boksie.
Nissan Patrol
Choć model ten znany jest w Europie, to aktualnie nie jest u nas oferowany. Można go jednak kupić np. w Ameryce Północnej, Australii czy na Bliskim Wschodzie. Najnowszą generację (sprzedawaną od 2010 roku) trudno nazwać już rasową terenówką, jak to miało miejsce wcześniej. Jednak Nissan Patrol cały czas jest konstrukcją na ramie, która w terenie poradzi sobie zdecydowanie lepiej niż inne popularne SUV-y.
Mierzący 5140 mm długości samochód napędzany jest silnikiem V8 o pojemności 5,6 l, który standardowo oferuje 405 KM. Na Bliskim Wschodzie sprzedawana jest również odmiana Nismo o mocy 434 KM. Bardziej ekskluzywną odmiana Nissana Patrola jest Infiniti QX80, które też nie jest oferowane w Polsce, za to można je kupić np. w Rosji.
Suzuki Wagon R
Od lat 90. jednym z najpopularniejszych kei carów jest Suzuki Wagon R. Był jeden z pierwszych modeli zaprojektowanych w pudełkowatym stylu i podbił rynek nie tylko japoński, ale też m.in. indyjski, a w pewnym stopniu nawet europejski. Jednak najnowsza generacja już nie jest u nas dostępna.
Popularność tego modelu spowodowała, że powstało kilka jego odmian. W Europie sprzedawano większe Suzuki Wagon R+, które wymiarami i silnikiem przekraczało ograniczenia klasy kei carów. Co więcej, model ten był później również oferowany jako Opel Agila. W Japonii natomiast standardowy Wagon R za czasów trzeciej i czwartej generacji posiadał również nieco przestylizowana odmianę Stingray.
Toyota Camry
Oryginalnie był to model kompaktowy, ale później sporo urósł i dziś Toyota Camry mierzy aż 4850 mm długości. Choć oferowana jest na wielu rynkach azjatyckich oraz w Australii, to prawdziwym hitem jest w Ameryce Północnej - do tego stopnia, że nie licząc pick-upów, od lat Camry jest najlepiej sprzedającym się samochodem w USA.
Swój sukces zawdzięcza klasycznemu wyglądowi, nadwoziu typu sedan, konkurencyjnej cenie, a przede wszystkim legendarnej niezawodności. Dziś może aż tak bardzo się nie wyróżnia na tym tle, ale przed laty Toyota pokazała, że jest w stanie zrobić model konkurencyjny dla amerykańskich samochodów, który nie będzie co chwilę wymagał interwencji mechanika. Japończycy do dziś zbierają owoce i mimo rosnącej popularności SUV-ów, Camry cały czas cieszy się ogromną popularnością.
Acura RLX
Japońskie samochody to nie tylko miejskie kei cary i popularne modele pokroju Toyoty Corolli, Hondy Civic lub nieco większych aut klasy średniej. Zarówno Toyota, jak i Honda, Nissan czy Mitsubishi mają w swoich ofertach mierzące około 5 m limuzyny. Modele te są oferowane przede wszystkim w Japonii. Poza nią sprzedawane są marki premium. Wiele modeli Lexusa i Infiniti można kupić również w Polsce. Jednak należącej do Hondy Acury nie ma na Starym Kontynencie, za to cieszy się umiarkowaną popularnością w Ameryce.
Flagowym modelem tej japońskiej marki premium jest RLX. Podobnie jak wszystkie pozostałe samochody Acury, posiada bardzo konserwatywną stylistykę. Również ogólny przepis na auto należy nazwać klasycznym. Za napęd odpowiada silnik V6 o mocy 314 KM. Alternatywnie ta sama jednostka może być wspomagana silnikami elektrycznymi i taka hybryda oferuje nie tylko mniejsze zużycie paliwa, ale też 382 KM.
Datsun Go
Dawniej Nissany sprzedawane były jedynie pod marką Datsun. Zrezygnowano z niej w 1986 roku, ale po 27 latach wróciła - tym razem jako nazwa dla tanich samochodów na rozwijających się rynkach. W skrócie Datsun stał się japońskim odpowiednikiem Dacii w koncernie Renault i Nissana. Samochody tej marki nie są ani luksusowe ani atrakcyjnie stylistycznie, ale mają przyciągać klientów ceną. Pierwszym modelem było miejskie Go oparte na Micrze.
Model ten oferowany jest w standardowej odmianie o długości 3785 mm i 4-metrowej wersji Go+. To właśnie ten drugi model Indonezji cieszy się większą popularnością. Wszystko za sprawą ceny - kosztuje on równowartość 25 700 zł. Jednak Datsun nie uniknął również krytyki. Testy zderzeniowe pokazały, że w razie wypadku model Go jest wyjątkowo niebezpieczny.
Lexus GX
Lexus ma w swojej ofercie dwa SUV-y niemal identycznej wielkości, ale o zupełnie innym charakterze. Model RX jest doskonale u nas znany i dziś można kupić czwartą generację. Alternatywą dla niego jest GX, który powstał na bazie Toyoty 4Runner. Oznacza to konstrukcję na ramie i bardziej terenowy charakter - nie tylko pod kątem właściwości jezdnych, ale też stylistyki.
Lexus GX to SUV w starym stylu, który wywodzi się z samochodu użytkowego. Z tego powodu nadwozie jest bardziej pudełkowate niż w przypadku modelu RX. Również wnętrze, mimo takich materiałów jak skóra i drewno, przywodzi na myśl pick-upy i klasyczne terenówki. Za napęd Lexusa może odpowiadać 4-litrowy silnik V6 lub V8 o pojemności 4,6 l. Z drugiej strony lista wyposażenia godna jest samochodu klasy premium, a do tego Toyota 4Runner, na której bazuje GX, należy do wyjątkowo niezawodnych modeli.
Nissan Cube
Przez kilka lat ten nietypowy model był najlepiej sprzedającym się samochodem w Japonii. Wszystko za sprawą popularnego tam pudełkowatego nadwozia. Nissan Cube jednak przede wszystkim zasłynął z powodu swojej stylistyki. Tak jak pierwsza generacja była dość typowa, tak już kolejne dwie otrzymały bardzo nietypowy wygląd - są one niesymetryczne w tylnej części nadwozia.
Cube to stosunkowo przestronny przedstawiciel segmentu B, który nie tylko ciekawie wygląda, ale jest też praktyczny. Rzeczą wyjątkową w tej klasie są drzwi bagażnika otwiera na bok. Trzecia generacja nietypowego Nissana przez krótki czas była oferowana również w Europie, ale okazało się, że Cube jest zbyt japoński i nie było wielu chętnych na zakup tego samochodu. Szkoda, gdyż model ten na pewno ubarwia motoryzacyjny krajobraz.
Mitsuoka Viewt
Z jednej strony japońskiego rynku motoryzacyjnego mamy ogromny koncern Toyoty, za to na przeciwnym biegunie znajdziemy markę Mitsuoka. Raczej nie ma co żałować, że samochodów tej firmy nie kupimy w Europie, ale dodają one sporo kolorytu japońskiej motoryzacji. Mitsuoka w swojej miała niemal wszystko - od mikrosamochodu o silniku 49 cm3, przez luksusową limuzynę stylizowaną na Rolls-Royce'a, po sportowy supersamochód. Jednak najbardziej znanym i produkowanym do dziś modelem jest Viewt.
Jest to najlepszy przykład na to, czym jest większość modeli Mitsuoki - japońskimi samochodami stylizowanymi na brytyjskie klasyki. I tak Viewt to nic innego jak Micra (początkowo drugiej, a później trzeciej generacji), która została przerobiona na sedana i upodobniono wyglądem do Jaguara z lat 60.
Szymon Jasina, Wirtualna Polska