Uszkodzone koło dwumasowe znacznie ogranicza komfort jazdy, a konsekwencje długotrwałej eksploatacji auta z awarią tego elementu, mogą być bardzo poważne i kosztowne w naprawie. Dlatego warto znać podstawowe objawy, aby zareagować i nie pogarszać stanu układu napędowego.
Dwumasowe koło zamachowe jest powszechnie stosowane w motoryzacji od ponad trzydziestu lat. Na początku takie rozwiązanie było stosowane w systemach napędowych turbodoładowanych jednostek diesla połączonych z manualnymi skrzyniami biegów. Następnie DKZ (dwumasowe koło zamachowe) zaczęto stosować w niektórych silnikach benzynowych, zarówno z doładowaniem, jak i w wolnossących. DKZ występuje w autach ze skrzyniami dwusprzęgłowymi, ale też z CVT.
Czym jest dwumasowe koło zamachowe
DKZ jest to tłumik drgań skrętnych zamontowany pomiędzy skrzynią biegów a silnikiem. Mechanizm ten ma za zadanie niwelowanie wibracji i przeciążeń, które mogłyby szkodzić układowi przeniesienia napędu, bądź silnikowi. Oprócz tego, „dwumasa” dba o separowanie wibracji pochodzących z napędu, tak aby nie przenosiły się one na karoserię.
Żywotność DKZ
Właściwie użytkowane koło dwumasowe zużywa się po przebiegu około 180 tysięcy kilometrów. Jednak złe przyzwyczajenia kierowców potrafią skrócić cykl życia DKZ do nawet 50 tysięcy. Decydujący wpływ na wytrzymałość tego elementu ma styl jazdy. Jeśli notorycznie silnik utrzymywany jest na zbyt niskich obrotach, lub też stosuje się gwałtowne szarpanie sprzęgłem, czy nieumiejętne redukowanie biegów. Na jego kondycję mogą mieć też wpływ inne podzespoły silnika, jak np. układ wtryskowy. Jeśli podaje on niewłaściwe dawki paliwa, to silnik wibracjami może przyczynić się do uszkodzenia nie tylko DKZ, ale i skrzyni biegów. Zdarza się jednak, ze sam podwykonawca dostarczający koła dwumasowe do samochodów, stworzy partię części z wadami fabrycznymi.
Co ciekawe, zdarzają się sytuacje, że DKZ wytrzymuje przebiegi rzędu pół miliona kilometrów.
Jakie są objawy awarii DKZ
Podane poniżej symptomy nie zawsze oznaczają uszkodzenie lub zużycie dwumasowego koła zamachowego. W przypadku wykrycia występowania któregokolwiek objawu, warto upewnić się, czy na pewno występuje on z powodu DKZ.
Pierwszym i najpopularniejszym przejawem uszkodzenia „dwumasy” jest przenoszenie silnych wibracji z układu napędowego, na karoserię. Czasem też może zdarzyć się, że pod pewnymi obciążeniami wibracje ustają, a np. poniżej, czy tez powyżej tych obrotów całe auto drży. Dodatkowo, jeśli przy wyłączaniu silnika, pojazdem wyraźnie trzęsie, to prawdopodobnie koło dwumasowe jest do wymiany. Oprócz tego, wszelkie stukania z okolic skrzyni biegów, czy też trudności z przełączaniem przełożeń, mogą oznaczać awarię DKZ.
Ile kosztuje wymiana DKZ
Wymiana „dwumasy” w popularnych autach osobowych, jak np. kompakty z silnikami diesla z turbodoładowaniem kosztuje od około 1500 do nawet 3,5 tysiąca złotych. SUV-y, czy też auta klasy średniej, potrafią pochłonąć nawet do 6 tysięcy złotych za naprawę tego elementu. Mowa oczywiście o częściach rekomendowanych przez producenta. Zamienniki bywają nawet o połowę tańsze.
Dlatego przed zakupem auta, warto upewnić się, czy dwumasowe koło zamachowe jest w dobrym stanie, a jeśli nie mamy pewności, czy w danym modelu ten element występuje, zawsze możemy to sprawdzić u producenta danego auta. Np. z ASO należy jedynie podać numer VIN.