Jakie auta używane kupują seniorzy?
Kierowcy w podeszłym wieku, decydujący się na zakup auta, biorą pod uwagę zupełnie inne kryteria wyboru niż osoby młode. Seniorzy zwracają uwagę przede wszystkim na praktyczność, wygodę i łatwość użytkowania pojazdu, podczas gdy dla młodych kierowców kupujących samochód liczy się przede wszystkim jego wygląd i nowoczesne wyposażenie. A co z bezpieczeństwem?
Z raportu opracowanego przez firmę zajmującą się sprzedażą samochodów używanych wynika, że seniorzy kierują się kryteriami, które narażają ich na potencjalne niebezpieczeństwo. Chodzi o to, że osoby po 65. roku życia zwracają uwagę na praktyczność, wygodę i łatwość obsługi pojazdu, natomiast nie interesują się tym, jakie jest wyposażenie w zakresie bezpieczeństwa.
Zapominanie o roli standardowych systemów bezpieczeństwa w nabywanych samochodach czyni starsze osoby jeszcze bardziej narażonymi na udział w wypadkach drogowych. Oprócz tego, że wraz z wiekiem wydłuża się czas potrzebny na reakcję w przypadku wyniknięcia niebezpiecznej sytuacji na drodze, to kierowcy w zaawansowanym wieku jeżdżą znacznie wolniej niż osoby młodsze, a kiedy zdarzy się stresująca sytuacja, zwykle reagują bardzo nerwowo i bywa, że zapominają o sygnalizowaniu manewrów.
Wśród seniorów rządzi Skoda
Według statystyk AAA AUTO, na rynku wtórnym od początku 2015 roku seniorzy najczęściej (70 proc. klientów) wybierali Skodę Fabię z manualną skrzynią biegów oraz silnikiem o małej pojemności. Na drugim miejscu znalazł się Ford Focus, a w pierwszej piątce uplasowały się jeszcze Skoda Octavia, Opel Astra i Fiat Panda. Ulubionymi kolorami aut seniorów są: srebrny (24,35 proc.), czarny (15,36 proc.) i niebieski (13,33 proc.).
Nie tylko praktyczność, ale i bezpieczeństwo
Co ciekawe, ponad 58 proc. kierowców po 65. roku życia kupiło auto bez systemu ESP (układ kontroluje stabilność pojazdu w czasie jazdy w zakręcie). Podczas gdy brak dobrego systemu audio czy innych elementów z ponadpodstawowego wyposażenia nie jest tak istotny, to przed zakupem warto upewnić się, że auto ma na pokładzie dodatkowe systemy bezpieczeństwa i sprawne poduszki powietrzne.
Jak wynika z danych Komendy Głównej Policji, w 2015 roku śmierć w wypadkach drogowych śmierć poniosło 835 osób powyżej 60. roku życia, a 7033 odniosły obrażenia. Ze statystyk wynika również, że aż 28,4 proc. ofiar śmiertelnych wypadków to osoby starsze.
Przypominamy, że od 1 lipca 2006 r. wszystkie nowe samochody osobowe sprzedawane w Polsce muszą mieć w wyposażeniu standardowym układ ABS, a od 1 listopada 2014 roku również ESP.