Jak wybrać dobry alarm samochodowy
| [
]( http://www.autocentrum.pl/ ) |
| --- | Zabezpieczamy auto po to, żeby następnego dnia w ogóle zastać je pod domem - to oczywiste. Warto jednak pamiętać, że równie dobrym pomysłem jest stosowanie zabezpieczeń mechanicznych, takich jak blokada skrzyni biegów, oraz elektronicznych. Są one ważne jeszcze z jednego powodu - bez nich nikt nie ubezpieczy wam samochodu.
Obecnie ubezpieczyciele wymagają przynajmniej dwóch, niezależnie działających zabezpieczeń, które często powinny spełniać przeróżne wytyczne - w zależności od tego, jak drogi jest wóz, którego mają strzec. Alarmy jak i inne zabezpieczenia, muszą posiadać homologację Unii Europejskiej. W Polsce badania przeprowadza PIMOT, a same homologacje na urządzenia wydaje Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju.
Alarmy samochodowe
Wbrew pozorom najlepsze alarmy to takie urządzenia, które nie są fabryczne. Te montowane przez producentów samochodów są powtarzalne, a współcześni złodzieje stali się sprytni i dobrze poinformowani. Dlatego pewnego dnia można się po prostu zdziwić. Centralkę alarmu najlepiej zamontować w nietypowym i trudno dostępnym miejscu - tak, by ponowne dostanie się do niej wymagało zdemontowania wielu elementów.
Klasy alarmów:
- Popularne: posiadają wszystkie podstawowe elementy - czujniki otwarcia klapy i drzwi oraz własną syrenę, ale niestety stały kod pilota.
- Standardowe: tu pilot ma już zmienny kod, dlatego zdecydowanie trudniej złamać szyfr. Dodatkowo samochód ma zainstalowaną blokadę obwodu silnika, czujnik chroniący nadwozie, sygnalizację syreną i światłami oraz funkcję paniki.
- Profesjonalne: ta klasa jest zdecydowanie bardziej odporna na uszkodzenia elektryczne i mechaniczne. Ma własne zasilanie awaryjne, aktywne po odłączeniu akumulatora. Dodatkowo zabezpieczenia są podwojone - dwa czujniki chroniące nadwozie, dwie blokady obwodów silnika.
- Ekstra: są uzupełnione o czujnik położenia samochodu i powiadomienia właściciela o włamaniu. Dodatkowo musi przejść minimum roczne testy w praktyce. Idealne dla VIPa.
Immobilizery
W każdym współczesnym aucie immobilizer widnieje na liście wyposażenia standardowego, ale w sumie nie każdy wie, co to właściwie jest. No cóż - to elektroniczna blokada, która uniemożliwia uruchomienie samochodu. Odcina po prostu prąd, który płynie do silnika w jednym lub kilku obwodach. Fabryczne immobilizery są sterowane kluczykiem i większość z nas nawet nie jest świadoma, że codziennie je włącza i wyłącza - zwykle wystarczy tylko włożyć lub wyciągnąć kluczyk ze stacyjki. Immobilizery montowane standardowo w autach są powtarzalne, masowe i z reguły powszechnie znane, dlatego nie stanowią najlepszego zabezpieczenia. Szczególnie warte zainteresowania są wyszukane dodatkowe zestawy dostępne na wolnym rynku.
Klasy immobilizerów
- Popularne: mają tylko jedną blokadę w obwodzie i zasilana jest prądem o natężeniu 5A.
- Standardowe: zasilane tym samym natężeniem, ale z kolei jest odporne na rozkodowanie i zanik napięcia. Włączają się samoczynnie i posiadają dwie blokady na obwodach.
- Profesjonalne: tu są zamontowane już trzy blokady obwodów silnika zasilane prądem 7,5A. Ponadto urządzenie posiada też tryb serwisowy i jest odporne na uszkodzenia mechaniczne oraz elektryczne. Wymagane jest minimum milion kodów klucza.
- Ekstra: wymagania jak w klasie profesjonalnej, ale immobilizer musi być testowany co najmniej rok czasu w praktyce.
Podsumowując
Tylko certyfikowane zabezpieczenia są honorowane przez firmy ubezpieczeniowe. Jednak nie to jest najważniejsze - takie systemy to też większe bezpieczeństwo dla użytkownika. Warto wybierać zabezpieczenia trwałe lub takie, które posiadają swój serwis, ale lepiej jest kupić tańszy sprzęt i zamontować go w skomplikowany sposób w nietypowym miejscu, niż wydać pieniądze na rozwiązanie z górnej półki i pójść po kosztach z montażem.
AutoCentrum.pl