Jak wybrać dobry alarm samochodowy

Obraz
Źródło zdjęć: © Fotolia/WavebreakMediaMicro

| [

Obraz

]( http://www.autocentrum.pl/ ) |
| --- | Zabezpieczamy auto po to, żeby następnego dnia w ogóle zastać je pod domem - to oczywiste. Warto jednak pamiętać, że równie dobrym pomysłem jest stosowanie zabezpieczeń mechanicznych, takich jak blokada skrzyni biegów, oraz elektronicznych. Są one ważne jeszcze z jednego powodu - bez nich nikt nie ubezpieczy wam samochodu.

Obecnie ubezpieczyciele wymagają przynajmniej dwóch, niezależnie działających zabezpieczeń, które często powinny spełniać przeróżne wytyczne - w zależności od tego, jak drogi jest wóz, którego mają strzec. Alarmy jak i inne zabezpieczenia, muszą posiadać homologację Unii Europejskiej. W Polsce badania przeprowadza PIMOT, a same homologacje na urządzenia wydaje Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju.

Alarmy samochodowe
Wbrew pozorom najlepsze alarmy to takie urządzenia, które nie są fabryczne. Te montowane przez producentów samochodów są powtarzalne, a współcześni złodzieje stali się sprytni i dobrze poinformowani. Dlatego pewnego dnia można się po prostu zdziwić. Centralkę alarmu najlepiej zamontować w nietypowym i trudno dostępnym miejscu - tak, by ponowne dostanie się do niej wymagało zdemontowania wielu elementów.

Klasy alarmów:
- Popularne: posiadają wszystkie podstawowe elementy - czujniki otwarcia klapy i drzwi oraz własną syrenę, ale niestety stały kod pilota.
- Standardowe: tu pilot ma już zmienny kod, dlatego zdecydowanie trudniej złamać szyfr. Dodatkowo samochód ma zainstalowaną blokadę obwodu silnika, czujnik chroniący nadwozie, sygnalizację syreną i światłami oraz funkcję paniki.
- Profesjonalne: ta klasa jest zdecydowanie bardziej odporna na uszkodzenia elektryczne i mechaniczne. Ma własne zasilanie awaryjne, aktywne po odłączeniu akumulatora. Dodatkowo zabezpieczenia są podwojone - dwa czujniki chroniące nadwozie, dwie blokady obwodów silnika.
- Ekstra: są uzupełnione o czujnik położenia samochodu i powiadomienia właściciela o włamaniu. Dodatkowo musi przejść minimum roczne testy w praktyce. Idealne dla VIPa.

Immobilizery
W każdym współczesnym aucie immobilizer widnieje na liście wyposażenia standardowego, ale w sumie nie każdy wie, co to właściwie jest. No cóż - to elektroniczna blokada, która uniemożliwia uruchomienie samochodu. Odcina po prostu prąd, który płynie do silnika w jednym lub kilku obwodach. Fabryczne immobilizery są sterowane kluczykiem i większość z nas nawet nie jest świadoma, że codziennie je włącza i wyłącza - zwykle wystarczy tylko włożyć lub wyciągnąć kluczyk ze stacyjki. Immobilizery montowane standardowo w autach są powtarzalne, masowe i z reguły powszechnie znane, dlatego nie stanowią najlepszego zabezpieczenia. Szczególnie warte zainteresowania są wyszukane dodatkowe zestawy dostępne na wolnym rynku.

Klasy immobilizerów
- Popularne: mają tylko jedną blokadę w obwodzie i zasilana jest prądem o natężeniu 5A.
- Standardowe: zasilane tym samym natężeniem, ale z kolei jest odporne na rozkodowanie i zanik napięcia. Włączają się samoczynnie i posiadają dwie blokady na obwodach.
- Profesjonalne: tu są zamontowane już trzy blokady obwodów silnika zasilane prądem 7,5A. Ponadto urządzenie posiada też tryb serwisowy i jest odporne na uszkodzenia mechaniczne oraz elektryczne. Wymagane jest minimum milion kodów klucza.
- Ekstra: wymagania jak w klasie profesjonalnej, ale immobilizer musi być testowany co najmniej rok czasu w praktyce.

Podsumowując
Tylko certyfikowane zabezpieczenia są honorowane przez firmy ubezpieczeniowe. Jednak nie to jest najważniejsze - takie systemy to też większe bezpieczeństwo dla użytkownika. Warto wybierać zabezpieczenia trwałe lub takie, które posiadają swój serwis, ale lepiej jest kupić tańszy sprzęt i zamontować go w skomplikowany sposób w nietypowym miejscu, niż wydać pieniądze na rozwiązanie z górnej półki i pójść po kosztach z montażem.

AutoCentrum.pl

Źródło artykułu: autocentrum.pl

Wybrane dla Ciebie

Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025