Jak sobie radzić z uszkodzeniami opon?
Opony samochodowe bardzo często są narażone na uszkodzenia - mogą je spowodować np. zły stan drogi lub niewłaściwa eksploatacja. Jak sobie z tym radzić i jak unikać zagrożeń?
Uszkodzenia eksploatacyjne opony to najczęściej przerwanie jej ciągłości konstrukcyjnej, co w zasadzie wyłącza ją z dalszego użytkowania. Sporo uszkodzeń opon spowodowanych jest niewłaściwą eksploatacją - tutaj przede wszystkim należy wymienić nieprawidłowe ciśnienie w oponie – zbyt niskie lub zbyt wysokie. Może to prowadzić do różnego rodzaju usterek w obrębie bieżnika, takich jak nadmierne zużycie czoła lub barków opony, a nawet do przegrzania konstrukcji.
* ILE WART JEST TWÓJ SAMOCHÓD? MOŻESZ SIĘ ŁATWO PRZEKONAĆ *
Dużą grupę awarii eksploatacyjnych stanowią uszkodzenia mechaniczne. Powstają one w wyniku przebicia, przecięcia opony przez ostry element, po czym następuje nagła utrata ciśnienia w kole. W bieżnik opony mogą wbić się ostre, drobne przedmioty pozostawione na nawierzchni drogi. Gdy już zdarzy się taka sytuacja, nie należy samodzielnie usuwać takiego elementu - może to się zakończyć nagłą utratą powietrza. Cześć takich uszkodzeń możliwa jest do regeneracji w wyniku naprawy i wulkanizacji miejsca uszkodzenia. Większość przebić o średnicy do około 6 mm może zostać naprawiona w profesjonalnym serwisie. Na rynku są też opony, które umożliwiają jazdę po utracie ciśnienia w kole (run flat).
Są także uszkodzenia, których naprawa jest wyjątkowo trudna, czasem niemożliwa lub po prostu nieopłacalna. Mowa tutaj przede wszystkim o uszkodzeniach ściany bocznej oraz barku opony, powstałych w wyniku przebicia lub przecięcia. Dlatego, aby wyeliminować możliwość wystąpienia problemów z ogumieniem, należy przede wszystkim zwrócić uwagę na jego jakość (doświadczenie i know-how producenta ogumienia), jak również poświęcić uwagę na właściwą eksploatację opon. Trzeba też pamiętać, że jakiekolwiek uszkodzenie konstrukcji opony, eliminuje ją z dalszego użytkowania. Nawet dobrze załatana opona z przerwanym kordem (siatką wzmacniająca konstrukcję), grozi rozerwaniem podczas jazdy.
Styl jazdy kierowcy ma duży wpływ na poziom zużycia ogumienia - nagłe przyśpieszanie, ostre hamownie, blokowanie kół znacznie skracają czas życia opony. Podobnie w przypadku nawierzchni, po której się poruszamy – nierówne, kamieniste nawierzchnie lub bezdroża mogą prowadzić do groźnych uszkodzeń. Do przyczyn usterek eksploatacyjnych zaliczyć także możemy zbyt dynamiczny wjazd na krawężnik lub w dziurę.
Wiele uszkodzeń możliwych jest do wykrycia dopiero przy bliskich oględzinach opony w wyspecjalizowanym serwisie. Istnieją jednak pewne przesłanki, na podstawie których możemy wnioskować, że z oponami dzieje się coś niepokojącego. Nagłe wibracje odczuwane na kierownicy lub zbaczanie z toru jazdy, czyli ściąganie auta na jedną ze stron, mogą świadczyć o uszkodzeniu. W przypadku takiej sytuacji zawsze należy przerwać jazdę, dokładnie ocenić stan opony i wykorzystać koło zapasowe, aby dojechać do celu podróży lub serwisu.
Nie zawsze przed uszkodzeniami możemy się jednak uchronić. Warto jednak dołożyć starań, aby zapewnić oponom maksymalne parametry eksploatacyjne. Po pierwsze najistotniejsza jest regularna kontrola, wykonywana samodzielnie lub w serwisie. Zaliczyć do niej należy kontrolę głębokości bieżnika, ciśnienia powietrza oraz przegląd bieżnika w poszukiwaniu elementów obcych. Innym sposobem jest montaż opon wzmacnianych, o zwiększonej wytrzymałości i ładowności. Takie opony oznaczane są symbolem XL i dzięki wyższemu ciśnieniu i wzmocnionej konstrukcji są mniej podatne na uszkodzenia mechaniczne. Często kluczową rolę odgrywa także wyobraźnia samego kierowcy. Porywanie się na pewne trasy autem bez odpowiedniego zawieszenia i ogumienia sprzyja powstawaniu nieodwracalnych uszkodzeń opon.
Źródło: Bridgestone
ll/moto.wp.pl